v jeho triede zostala tabuľa popísaná matematickými príkladmi a nedokončené projekty na ďalšiu hodinu matematiky. Rado Chalupka učí na základnej škole Ľ. Podjavorinskej prvý rok. Predtým si urobil doktorát na Karlovej univerzite v Prahe a dvanásť rokov pracoval ako analytik pre Deloitte. Na východ Slovenska sa ako učiteľ dostal cez program Teach for Slovakia. „Rozhodol som sa pre tento krok, aby som vrátil všetko dobré, čo som od života dostal,“ hovorí.
Koronakríza zasiahla slovenské školy nepripravené. Našťastie, rýchlo vznikli iniciatívy učiteľov, ktorí si navzájom radia a povzbudzujú, ako najlepšie učiť online. Napríklad dlhoročný aktivista a do marca aj poslanec Národnej rady Miroslav Sopko reagoval novým portálom zavretaskola.sk, kde priniesol rôzne materiály pre dištančné vyučovanie. Čo však s deťmi, ktoré sú offline?
Aktuálne sa školy a učitelia spájajú s deťmi bez internetu prostredníctvom pracovných listov, ktoré im doručujú terénni sociálni pracovníci. Chýba tu však spätná väzba, možnosť dovysvetlenia a povzbudenia alebo individuálna komunikácia so žiakmi, ktorí to potrebujú. Teach for Slovakia a Komenského inštitút načrtli inú cestu, podľa všetkého oveľa efektívnejšiu.
sú to nové výzvy?
Svetová pandémia priniesla do oblasti vzdelávania aj nové výzvy. Najmä však zvýraznila to, s čím sme sa borili už roky predtým. Obrovské rozdiely, nespravodlivosť a slabá kvalita vzdelania najmä pre deti z chudobných rodín.
Aktuálne je v našich školách 40-tisíc detí, ktoré sú podľa súčasných kritérií zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pritom konzervatívne odhady hovoria o vyše 6 000 žiakoch na Slovensku bez internetu, a to len na druhom stupni. Práve tieto deti už aj tak v škole veľmi zaostávajú. Koronakríza ich ešte viac odďaľuje od sveta majority.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.