Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vrátiť nedeli zmysel

.štefan Chrappa .slovensko

Ak chceme hovoriť o problematike voľnej nedele, musíme upriamiť pozornosť na niekoľko základných otázok. Prečo by mala byť nedeľa voľná? Kto potrebuje, aby bola nedeľa voľná? Kto nechce, aby bola nedeľa voľným dňom? Aké argumenty obstoja pri obhajobe voľnej nedele? Do akej miery zohľadňovať ekonomické, spoločenské či náboženské faktory?

je namieste pýtať sa, kto pracuje? Kto by mal za voľnú nedeľu bojovať? Mala by byť vôbec nedeľa bez predaja ustanovená zákonom? Kto by ho mal predložiť a ako predísť tomu, aby tému neukradli fundamentalisti či extrémisti, ako sa to často deje v prípadoch, keď sa hovorí o sprísňovaní prístupu k interrupciám alebo keď je reč o registrovaných zväzkoch osôb rovnakého pohlavia? Dobrý zákon je zákon, ktorý slúži človeku. Zlý zákon je horší ako žiaden. Spomeniem dialóg kazateľa s majstrom. Kazateľ hovorí, že zákon je vyjadrením Božej svätej vôle a ako taký musí byť ctený a milovaný. Na to však kontruje majster myšlienkou, že zákon je iba nutné zlo a ako taký musí byť obmedzený na najmenšiu možnú mieru: „Ukáž mi niekoho, kto miluje zákon a ja ti ukážem, že je to zadubený tyran.“ Ako teda uchopiť nedeľu? Jedine cez metaforu, pretože tou vo svojej podstate nedeľa je.

Ján Pavol II.  v úvode apoštolského listu Deň Pána píše: „Do relatívne nedávnej minulosti „svätenie“ nedele bolo v tradične kresťanských krajinách uľahčené širokou účasťou ľudí a akoby organizáciou samotnej civilnej spoločnosti, ktorá počítala s nedeľným odpočinkom ako pevným bodom opatrení týkajúcich sa rozličných pracovných aktivít. Ale dnes v tých istých krajinách, v ktorých zákony potvrdzujú sviatočný charakter tohto dňa, vývoj spoločensko-ekonomických podmienok často hlboko pozmenil spoločenské správanie a v dôsledku toho aj ráz nedele.“ Ďalej dodáva, že nedeľa sa prerodila do „víkendu“, čo však vôbec nie je to isté a s charakterom sviatku nemá nič spoločné. 

neexistuje zamestnanec a zamestnávateľ

My sa však vráťme o niekoľko tisícročí dozadu, k našim starším duchovným bratom Židom. V židovskom náboženstve je fenoménom sviatočného dňa sobota. U kresťanov sa prerodila na nedeľu. Podľa biblickej tradície ide o siedmy deň, keď Boh odpočíval po tom, čo stvoril svet. V inom zmysle ide o symbol oslobodenia sa.  U Židov je to spomienka na oslobodenie sa z egyptského otroctva, u kresťanov ide o deň Pána, keď dostali potvrdenie o zmŕtvychvstaní Ježiša a vykúpení ľudstva. Vykúpenie znamená vyslobodenie sa z otroctva hriechu a perspektíva večného života. Ak vytesníme kontext, ktorý má metafyzický charakter, a zostaneme vo vecnej rovine, ešte stále nám zostáva jeden pojem, ktorému rozumejú všetci –  „oslobodenie sa“. Oslobodenie znamená rovnosť. Rav Jisra´el Me´ir Lau v knihe Praktický judaizmus uvádza, že „Sabat tiež zdôrazňuje koncept rovnosti medzi ľuďmi a starostlivosť o všetky Božie stvorenia vrátane tých, čo slúžia človeku.“ Na siedmy deň sú od práce oslobodení bohatí, chudobní, tí, ktorí slúžia iným, a dokonca aj zvieratá.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite