Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zaplatiť peniazmi alebo deň voľna? Ako presvedčiť ľudí, aby sa dali zaočkovať

.tomáš Zemko .slovensko

Treba ukázať pozitívne príklady, použiť motiváciu a spraviť očkovanie čo najľahším. Spôsoby, ako presvedčiť zamestnancov dať sa zaočkovať, existujú.

Zaplatiť peniazmi alebo deň voľna? Ako presvedčiť ľudí, aby sa dali zaočkovať SITA/Michael Holahan/The Augusta Chronicle via AP Žena v Spojených štátoch amerických sa necháva zaočkovať.

ako sa svetoví politickí lídri nechávajú zaočkovať proti covidu-19 pred televíznymi kamerami, svetová kampaň za očkovanie sa pomaly rozbieha. Pred očami verejnosti tak urobili napríklad americký prezident Joe Biden či izraelský premiér Benjamin Netanjahu. 

Vytvorenie vakcín a ich distribúcia sú dobré správy. Nanešťastie, sú tu aj zlé správy. Veľká časť populácie sa totiž odmieta dať zaočkovať. Napríklad, keď sa agentúra Focus pýtala ľudí, koľkí sa plánujú dať zaočkovať, až takmer 55 percent by sa zaočkovať nedalo a ďalších vyše 12 percent nevedelo odpovedať. Ďalší nedávny prieskum od Medianu konštatoval, že na otázku, či by sa dali ľudia zaočkovať, „skôr nie“ alebo „určite nie“ odpovedalo spolu až 54 percent.

Vedci si urobili svoju úlohu, teraz je rad na marketéroch a behaviorálnych vedcov spraviť všetko preto, aby pomohli svojimi radami, aby sa čo najviac ľudí dalo zaočkovať. V súčasnosti napríklad už 125 behaviorálnych vedcov vymýšľa očkovaciu kampaň.

komunikujte presne

S presvedčovacou úlohou musia prísť aj zamestnávatelia. Je v záujme každého šéfa spoločnosti, aby jeho pracovná sila bola zdravá a aby firma ekonomicky prosperovala. Vakcinácia je komplexný problém, okolo ktorého je veľa falošných správ, strachu a neistoty. Strach môžu mať aj ľudia, ktorí nie sú presvedčení antivaxeri. 

Presvedčovacia kampaň sa musí začať dobrou komunikáciou. Neistota vytvára stres a zmätenie. Ideálne je komunikovať jasné a predvídateľné kroky. Kde tu môže pomôcť behaviorálna ekonomika s využitím psychologických poznatkov? Vedci z tohto prostredia majú za sebou seriózny výskum, ktorý môže pomôcť pochopiť správanie ľudí – teda to, čo sa im deje v hlavách. Následne vie pomôcť s praktickými radami, ako „pošťuchnúť“ ľudí dať sa zaočkovať.

pozitívne príklady

Jedným konceptom, ktorý by vedel pomôcť, je sociálne schválenie. To je užitočné najmä v prostredí neistoty. Sociálne schválenie v skratke znamená, že ľudia majú tendenciu kopírovať správanie ostatných ľudí. Vedecké výsledky hovoria o tom, že ľudia sa pozerajú na ostatných vo svojom okolí a všímajú si prvky správania. Veľmi pomôžu aj pozitívne príklady kolegov, ktorí sa chcú dať zaočkovať a takisto by bolo dobré ukázať, že nejde iba o obskúrnu menšinu vo firme. Takto sa vie vyslať pozitívny signál k nerozhodnutým spolupracovníkom a pomôcť im presvedčiť ich, aby vyhrnuli rukáv a nechali si pichnúť injekciu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite