Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Analýza preferencií strán: Hlasu sa podarilo presvedčiť časť verejnosti, že so Smerom nič nemá

.daniel Antoni .slovensko

K slovenskej politike patria prieskumy volebných preferencií. Mali by odrážať nálady voličov. Posledné prieskumy ukazujú, že nové udalosti opäť zamiešali kartami.

Analýza preferencií strán: Hlasu sa podarilo presvedčiť časť verejnosti, že so Smerom nič nemá SITA/Kancelária podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky

od posledných parlamentných volieb uplynulo vyše roka a na slovenskej politickej scéne sa toho veľa zmenilo. Voľby vyhralo hnutie OĽaNO a Smer-SD išiel do opozície. OĽaNO získalo 25 percent hlasov, Smer-SD 18,3 percenta hlasov. Po roku je situácia iná, Matovič už nie je premiérom a z Ficovho Smeru-SD odišli tváre na čele s Petrom Pellegrinim, ktorí založili Hlas-SD. 

Porovnali sme prieskumy uverejnené agentúrami FOCUS (za apríl 2021) a agentúry AKO (marec 2021). Výsledky odzrkadľujú názor ľudí, ktorí povedali, že sú rozhodnutí ísť voliť, čo je približne 70 percent respondentov pri oboch prieskumoch. FOCUS robí prieskum prostredníctvom osobných dotazníkov, v pandemickej situácii doplnili prieskum o videohovory. AKO respondentov kontaktuje formou volania náhodne vygenerovaných čísel.

oĽaNO sa prepadáva, Hlas je líder

OĽaNO zaznamenalo veľký prepad preferencií. Podľa FOCUSU by ich v apríli volilo 9,2 percenta. AKO zistilo v marci 13,1 percenta. Smer-SD si naopak trochu polepšil, podľa FOCUS mal v apríli 10,9%. AKO nameralo v marci Smeru-SD 8,7% (4.miesto). 

Lídrom v posledných prieskumoch je Hlas-SD. FOCUS nameral v apríli 22,3 percenta, AKO v marci 24,9 percenta. Najviac však posilnila koaličná strana SaS, ktorá v parlamentných voľbách získala 6,2 percenta hlasov. V rebríčku je na druhom mieste. FOCUS jej nameral v apríli 11,2 percenta a AKO v marci 14,3 percenta. Sme rodina mala podľa FOCUSu v apríli  7,4 percenta, podľa AKO v marci 5,9 percenta. 

Martin Slosiarik z FOCUSU si myslí, že Hlas svoj elektorát vystaval predovšetkým na bývalých voličoch Smeru. Postupne ale HLAS oslovil aj časť bývalých voličov koaličných strán, primárne Sme rodina a OĽaNO. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite