pred mesiacom sme písali, že ceny palív idú, ale hlavne PÔJDU hore a že si načerpajte už dnes.
V Nemecku a v Česku zasadla vláda, prijala pomoc v energetickej oblasti a čo ich nenapadlo? Znížiť spotrebnú daň. Prevíti a gauneri, to snáď robia nášmu Igorovi naschvál. Obaja. V tandeme. Skopčáci...
NEMECKO
Krajina od 1. júna znížila spotrebnú daň na benzín o 30 centov a na naftu o 14 centov. Dostala sa so spotrebnými daňami na minimálne úrovne stanovené Európskou Úniou.
Ceny palív okamžite klesli, pričom v Nemecku to urobilo napriek nárastu cien ropy za týždeň a od konca mája na znížení ceny palív asi 10% (z 2,20 na 1,99). Každý motorista si to všimol a v Nemecku tankuje polovica Beneluxu. Tankovanie cudzincov je dodatočným príjmom pre Nemecko "z objemu", lebo na každom litri paliva je spotrebná daň a DPH asi 1 Euro.
ČESKO
Krajina od 1. júna znížila spotrebnú daň na benzín o 6 centov a na naftu rovnako o 6 entov. Dostala sa so spotrebnými daňami bližšie k minimálnym úrovniam stanoveným Európskou Úniou.
Ceny palív okamžite klesli, pričom v Česku to urobilo napriek nárastu cien ropy za týždeň a od konca mája pár centov smerom DOLE. U nás na Slovensku o pár centov palivá na cene stúpli a tak je rozdiel v pohyboch v Česku a na Slovensku 5 centov u benzínu a 4 centy u nafty.
Nemecko a aj Česko majú dnes nižšiu spotrebnú daň na benzíny a aj na naftu. My ju máme suverénne najvyššiu pri benzíne v regióne a u nafty je vyššie iba Rakúsko.
Minister financií a šéf koaličnej rady si myslí, že na rozdiel od Nemecka a od Česka by to na Slovensku tak nebolo a po znížení spotrebnej dane by ceny neklesli a ak aj, tak by z toho profitovali len majitelia SUV. Pani OdZaĽudí mu drukuje, že áno, EsÚvé (čo jej poradil pán ekonóm Meravý).
Prax ukazuje pravý opak a to hovoria aj učebnice ekonomiky a sprievodné krivky/grafy v kapitolách o daniach a ich vplyve na konečnú cenu produktu alebo služieb. O elasticite dopytu je písané v nasledovných kapitolách tých kníh, ale to už je na magistra veľa, je to učivo na PhD.
Veľmi to pripomína diskusie o lokálnych lockdownoch z novembra 2020 pri covide, keď Nemci zavreli celé oblasti s covidom a ostatných nechali dýchať. Dvojka bez kormidelníka (Igor a Marek) spustila atómovku a SNP a mŕtvych seniorov sme nevládali pochovávať ďalších 8 mesiacov. Dnes nejde o život, ale zas sa nenecháme inšipirovať svetom, a tvrdíme nezmysly. Áno: svoje. A keď sa minú všetky zlé riešenia, prijmeme to jediné správne, však?
TEDA AKO?
Ak by sa niekto pýtal, že či je priestor na zníženie cien benzínov na Slovensku a ako sme na tom v porovnaní so susedmi, tak vysoká cena je v dôsledku vysokej SPOTREBNEJ dane, kde sme v porovnaní s okolitými krajinami pri benzíne na tom vysoko a takto (v centoch za liter):
- SR: 51,4
- NEMECKO: 30 (na 3 mesiace do konca leta)
- CR: 42 (na 3 mesiace do konca leta)
- RAKÚSKO: 48
- POĽSKO: 37
- MAĎARSKO: 34
Máme priestor 15 centov, lebo:
Minimum stanovené legislatívou EU: 35,9 centa na liter, čo v Maďarsku neplatí, ale tam je veľa vecí dátovo a číselne inak. Rozdiel je v "plávajúcom" kurze forintu voči Euru. Napríklad za posledný rok už naplával stratu 13% a infláciu majú rovnako aky my 2-cifernú aj keď regulovanú cenu majú aj kuracie chrbty.
To ak by niekoho fascinovali regulované ceny a rozšafná rozpočtová politika.
Pekné prehľady cien pohonných hmôt nenájdete na stránke nášho Ministerstva hospodárstva alebo financií, ale na českej stránke ČEPRO, kde bude zajtra aktualizácia. Do konca mája by sme mali na Slovensku:
Ceny benzinu a nafty v zemích EU
Slovenské priemerné ceny palív nájdete na:
Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenné)
Načerpajte si ešte dnes alebo do utorka, potom sa menia ceny, zas pôjdeme hore a takto až do konca júna. Palivá sú asi 2 týždne za vývojom cien ropy a tá ide aj za posledné 2 týždne hore. Na kedy tipujeme 2-ku pri benzíne 95? Do leta a celé leto.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.