horecký pôsobil ako učiteľ matematiky a geografie. Na pozíciu riaditeľa bratislavskej Spojenej školy sv. Františka z Assisi nastúpil v máji 2008, viedol ju do júla 2020. Manažérske schopnosti v oblasti školstva zúročil aj ako prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska (ZKŠS), ktorým bol v rokoch 2011 - 2019. V januári 2021 sa stal manažérom siete škôl Felix.
Ministri za SaS podali demisie po tom, ako koaliční partneri počas vládnej krízy nenaplnili ich požiadavku na odchod lídra OĽANO Igora Matoviča z vlády. Vládna kríza sa vyostrila pre pretrvávajúce nezhody Matoviča a predsedu SaS Richarda Sulíka.
Nových ministrov hospodárstva, spravodlivosti aj zahraničných vecí a európskych záležitostí vymenovala Čaputová 12. septembra. Kandidát na post šéfa rezortu školstva v tom čase nebol ešte v rámci koalície dohodnutý, vedením bol preto dočasne poverený premiér.
príhovor prezidentky SR po vymenovaní ministra školstva Jána Horeckého:
Vážený pán predseda NR SR, vážený pán predseda vlády SR, vážený pán minister školstva, vedy, výskumu a športu SR, vážení prítomní, týmto menovacím aktom zapĺňame posledné neobsadené miesto v menšinovej vláde troch koaličných strán. Slovo posledné samozrejme nezodpovedná dôležitosti rezortu, akým je ministerstvo školstva v rozbehnutom školskom roku a pri množstve problémov.
Sme v situácii, keď regionálne školy avizovali vážne problémy s platením rastúcich cien energií, vysoké školy avizovali zastavenie vyučovania na deň študentstva a reformy z Plánu obnovy sú v neistote.
Vážený pán minister, stojíte tu dnes preto, aby sa to rýchlo zmenilo. Čaká sa od vás veľmi veľa za krátky čas. Pri našom včerajšom rozhovore ste mi povedali, že to vnímate podobne. A dodali ste ešte jednu sympatickú vec – že ste si vedomý svojich limitov a potreby obklopiť sa odborníkmi, ktorí vám pomôžu riadiť tak široký a zložitý rezort.
Keď lídri trojkoalície hľadali nominanta na ministra školstva, niektorí z nich vyslovili požiadavku, aby to bol „konzervatívne orientovaný odborník.“ Toto kritérium koaličných lídrov spĺňate.
Vymenovaním za ministra však prestávate byť manažér jednej siete škôl s jasne vyhraneným svetonázorom. Stávate sa verejným činiteľom, od ktorého budú mať rôzne segmenty spoločnosti veľké očakávania a to najväčšie očakávanie, ktoré musíte žiadať od seba, je zostať vecný a férový.
Každé vaše slovo bude pod drobnohľadom verejnej mienky. Veľmi oceňujem, keď ste mi v osobnom rozhovore potvrdili, že rozhodne nepôjdete cestou rozdeľovania. Brázdy v našej spoločnosti sú hlboké a vo vláde potrebujeme tých, čo chcú stavať mosty, nie tých, čo ich pália.
Rezort, na ktorý nastupujete, si bude vyžadovať riešenie problémov, ktoré neznesú odklad.
Na prvom mieste sa od vás očakávajú odpovede na existenčné otázky škôl spojené s energetickou krízou. Celá spoločnosť sa zhodujeme na tom, že si nemôžeme dovoliť zavreté školy a ďalšiu absenciu výučby.
Potrebujeme dosiahnuť reformné míľniky z Plánu obnovy. Do konca roka 2022 musia byť naplnené zmeny v predškolskom vzdelávaní. Rovnako je potrebné prijať legislatívne úpravy k zavedeniu a financovaniu podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, ktoré sa týkajú detí s postihom.
Potrebujeme tiež pokračovanie rozbehnutých reforiem, mám na mysli najmä dotiahnutie reformy vysokých škôl, dlho očakávanú kurikulárnu reformu alebo desegregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Za každou z týchto reforiem je množstvo práce, ktoré, verím, že využijete na ich úspešné zavŕšenie.
Vážený pán minister, bez ohľadu na to, koľko času budete mať k dispozícii, želám vám, aby ste udržali reformné tempo a aby ste vo vašej novej pozícii zažili úspech.
Váš úspech bude totiž úspechom našich detí, rodičov, učiteľov aj nepedagogických zamestnancov škôl.
profil nového ministra školstva Jána Horeckého
Ján Horecký sa narodil 23. júna 1968. Učiteľstvo predmetov matematika - geografia študoval v rokoch 1986 - 1991 na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V októbri 1996 v bratislavskom Centre ďalšieho vzdelávania absolvoval kvalifikačnú skúšku z predmetu Ciele výchovy a vzdelávania v predmete matematika. V rokoch 2008 - 2010 a v roku 2017 prešiel odbornými školeniami Funkčné školenie vedúcich pracovníkov škôl a Inovatívne funkčné vzdelávanie.
Ako učiteľ matematiky a geografie pôsobil v rokoch 1991 - 1997 na Gymnáziu Jána Papánka v Bratislave. Od roku 1997 do roku 1999 bol správcom Nadácie Novohradská, ktorá slúži na podporu činnosti bratislavského Gymnázia Jura Hronca. Zároveň do roku 2001 bol koordinátorom medzinárodného programu International Baccalaureate a do roku 2003 aj učiteľom matematiky na Gymnáziu Jura Hronca.
V rokoch 2004 - 2008 pôsobil Horecký ako učiteľ matematiky v Spojenej škole Tilgnerova v Bratislave. Od mája 2008 do júla 2020 pôsobil v pozícii riaditeľa bratislavskej Spojenej školy sv. Františka z Assisi.
V rokoch 2011 - 2019 bol prezidentom Združenia katolíckych škôl Slovenska. V januári 2021 sa stal manažérom siete škôl Felix.
Horecký pôsobil aj v komunálnej politike. V rokoch 2006 - 2010 bol poslancom miestneho zastupiteľstva bratislavskej mestskej časti Karlova Ves. Poslancom Karlovej Vsi sa stal aj po komunálnych voľbách v roku 2014 a v roku 2018.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.