„slovenská informačná služba (SIS) včera reagovala na moje vyjadrenia v Národnej rade SR pri prednese správy o činnosti Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP), že sa stala súčasťou snáh o zabrzdenie alebo zastavenie trestných stíhaní, v ktorých sú podozrivé alebo obvinené vplyvné osoby z verejného a podnikateľského života.
Zo strany vedenia SIS som bol vyzvaný, aby som svoje tvrdenia podložil.
Táto výzva nesmie zostať nezodpovedaná.
Moje vyjadrenia v parlamente boli reakciou na vystúpenia viacerých poslancov, ktorí tvrdili, že manipulácie trestných stíhaní a navádzanie spolupracujúcich osôb na krivé výpovede, potvrdila aj medializovaná správa SIS z mája 2021.
Som presvedčený, že cieľom tejto iniciatívnej správy SIS, bola snaha „pomôcť“ osobám, ktoré pôsobili vo vedení SIS, a osobám blízkym SIS, vyhnúť sa hroziacim a vedeným trestným stíhaniam.
Viacerí bývalí vysokí funkcionári SIS boli právoplatne odsúdení za korupčné trestné činy. V ďalších veciach prebieha prípravné konanie, ktoré je neverejné, takže výsledky týchto konaní nemôžem (nateraz) prezentovať.
O uvedenom motíve pri predložení danej správy do parlamentu nepochybne svedčí aj skutočnosť, že SIS nemá žiadnu právomoc dohliadať nad zákonnosťou vedených trestných stíhaní, ani preverovať podozrenia z údajných krivých výpovedí.
Aby to bolo aj pre budúcnosť nám všetkým úplne jasné, odcitujem § 2 ods. 1 zákona 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe, ktorý znie:
§ 2 Úlohy informačnej služby:
- (1)
- Informačná služba v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie o
- a) činnosti ohrozujúcej ústavné zriadenie, územnú celistvosť a zvrchovanosť Slovenskej republiky,
- b) činnosti smerujúcej proti bezpečnosti Slovenskej republiky,
- c) aktivite cudzích spravodajských služieb,
- d) organizovanej trestnej činnosti,
- e) terorizme, vrátane informácií o účasti na terorizme, jeho financovaní alebo podporovaní,
- f) politickom a náboženskom extrémizme, extrémizme prejavujúcom sa násilným spôsobom a škodlivom sektárskom zoskupení,
- g) aktivitách a ohrozeniach v kybernetickom priestore, ak ohrozujú bezpečnosť štátu,
- h) nelegálnej medzinárodnej preprave osôb a migrácii osôb,
- i) skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť alebo poškodiť hospodárske záujmy Slovenskej republiky,
- j) ohrození alebo úniku informácií a vecí chránených podľa osobitného predpisu1) alebo medzinárodných zmlúv alebo medzinárodných protokolov.
Rád by som upozornil vedenie SIS, že ako štátny orgán je viazaný článkom 2 ods. 2 našej ústavy, podľa ktorého môžu štátne orgány konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
Marginálne uvádzam, že rok a pol trvajúca snaha spochybniť výpovede spolupracujúcich osôb priniesla len jeden výsledok - odsúdenie Csabu Domotora, ktorý uviedol, že v nepodstatnej kauze, v ktorej dodnes nie je nikto obvinený, nevidel cez sklo do priestorov reštaurácie v bratislavskom komplexe Troch veží.
Do tejto snahy boli pritom zapojené neobmedzené sily a prostriedky.
Odporúčam vedeniu SIS, aby sa vo svojej práci venovali mimoriadne dôležitým aktivitám, ktoré jej prináležia podľa zákona.
Využívam túto príležitosť, aby som opakovane vyzval vedenie SIS vo veci vybavenia môjho dožiadania z mája 2021 v trestnej veci Gorila. Je mimoriadne poľutovaniahodné, že v závažnej trestnej veci SIS nevybaví (opakovane urgované) dožiadanie ÚŠP viac ako rok a pol, pričom však dožiadania niektorých obhajcov vybavuje obratom.
Prokurátori ÚŠP, aj ja osobne, máme záujem na korektných vzťahoch so spravodajskou službou, v ktorej pôsobia aj mnohí čestní a odborne zdatní príslušníci.
Predpokladom dobrých vzťahov je však presvedčenie, že obidve naše inštitúcie sa pri svojej činnosti riadia výlučne zákonom a svojimi kompetenciami, a v neposlednom rade, že konajú vo verejnom záujme.“
TASR poskytla stanovisko špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Jana Tökölyová.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.