Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Podniky na Slovensku trávia v priemere 77 dní v roku riešením úhrad oneskorených faktúr

.sita .slovensko

To je viac ako štvrtina celého pracovného roka zamestnanca.

Podniky na Slovensku trávia v priemere 77 dní v roku riešením úhrad oneskorených faktúr Petty Officer 2nd Class Kyle Carlstrom/Wikimedia Commons

každá slovenská spoločnosť na to pritom minie v priemere 4 786 eur ročne a štyri z desiatich to oberá o viac ako 10 hodín týždenne. Vyplýva to z najnovšieho európskeho prieskumu platobného správania podnikov European Payment Report 2023.

Celkovo tak interná snaha o znižovanie omeškania a zabezpečovanie platieb stojí ročne slovenské hospodárstvo 2,5 mld. eur. „Oneskorené platby trápili podniky vždy. Avšak to, čo bolo kedysi nepríjemnosťou, sa aktuálne stáva najvyššou prioritou manažmentu spoločností. Vyžiadali si to udalosti posledných rokov. Najnovšie vysoká inflácia, rastúce náklady a náročný trh,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.

Z prieskumu vyplýva, že na celoeurópskej úrovni trávia firmy zabezpečovaním rýchlejších úhrad v priemere 74 dní. To pre európske hospodárstvo predstavuje náklady vo výške 275 mld. eur. Rebríček krajín, kde spoločnosti venujú neuhradeným faktúram najviac času, vedie Fínsko. Týždenne ich to stojí v priemere 11,6 hodiny. Súčasne je tam najväčší podiel podnikov, ktoré takto strácajú viac ako 10 hodín za týždeň. Na Slovensku sa to týka 43 % spoločností. Celkovo sme v rebríčku na 11. mieste.

Z hľadiska veľkosti majú v tejto oblasti na Slovensku väčší problém malé firmy, z pohľadu sektorov o najviac času vlastné vymáhanie oberá slovenské podniky z energetiky a sieťových odvetví, cestovného ruchu a banky a finančný sektor. Presne polovica slovenských spoločností tvrdí, že je pre nich čoraz ťažšie dosiahnuť vzájomne výhodné platobné podmienky so zákazníkmi, ale aj dodávateľmi.

Asi polovica bola podľa prieskumu nútená akceptovať dlhšie doby splatnosti, ako im vyhovuje, pretože nechceli poškodiť vzťahy so zákazníkmi, alebo sa tým snažili podporiť zákazníkov, aby sa vyhli riziku bankrotu. Znepokojivejšie však podľa záverov prieskumu je, že až 61 % respondentov na Slovensku potvrdilo nárast počtu zákazníkov, ktorí žiadajú o odloženie vystavenia faktúry. To je spolu s Estónskom najviac spomedzi všetkých 29 sledovaných európskych krajín. Európsky priemer je 54 %.

Výsledky prieskumu však ukazujú aj mierne zlepšenie platobnej disciplíny podnikov na Slovensku. Viac ako polovica respondentov uviedla, že podnikajú kroky, aby lepšie a včas platili svojim dodávateľom. Súčasne medziročne poklesol podiel tých, ktorí svojim dodávateľom platia neskôr, ako by akceptovali od vlastných klientov či zákazníkov. Naďalej však až polovica firiem nedokáže platiť dodávateľom včas, hoci majú na tom záujem.

Spoločnosť Intrum vydáva European Payment Report na ročnej báze už od roku 1998. Vychádza z prieskumu, ktorý sa uskutočnil paralelne v 29 európskych krajinách v období od novembra 2022 do marca 2023. Na prieskume sa zúčastnilo celkovo 10 556 európskych spoločností pôsobiacich v 15 priemyselných odvetviach. Slovensko svojimi odpoveďami reprezentuje 240 spoločností. Spoločnosti Intrum pôsobí v oblasti kredit manažmentu s priamym zastúpením v 24 krajinách Európy.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite