Tento rok pri výpadku dane z príjmov fyzických osôb a SZČO štát v rozpočte pomohol inými dotáciami - transfermi. Samosprávy (obce a kraje) už dostali v roku 2023 spolu 326 miliónov EUR mimoriadne podiel na dani z príjmov právnických osôb. Samosprávy rovnako dostávajú postupne v roku 2023 mimoriadnu pomoc pri hradení nákladov s energiami, ide o spolu 200 miiliónov EUR.
Spolu narastie príjem samospráv v roku 2023 z transferov od centrálnej vlády (z mixu daní) na 4,2 miliardy EUR a v percentách je to rast o 16% medziročne.
Napriek tomu samosprávy podľa odhadov Rady pre rozpočtovú zodpovednosť skončia hospodárenie v roku 2023 oproti rozpočtu horšie o pol miliardy EUR (zdroj: Semafor RRZ za máj 2023)
Nikto zatiaľ neotvoril tému FINANCOVANIE SAMOSPRÁV v rokoch za horizontom 2023. Bývalý vedúci Ministerstva financií sa prie s aktuálnym ministrom financií o tom: Kto čo kedy povedal a ako to myslel k téme Verejné financie: aktuálny stav.
V schválenom rozpočte na rok 2023 je samozrejme nakreslený aj rok 2024 a aj rok 2025. Príjmy pre samosprávy sú v roku 2024 vo výške o 6% menej ako skutočnosť v roku 2023. Konkrétne ide o mínus 270 miliónov EUR.
Ten mínus 6% pre samosprávy je tam napriek tomu, že VEĽKÝ CENTRÁLNY ŠTÁT si naplánoval rast daňových príjmov o 5%.
Centrálny štát (v rukách obyčajných ľudí) naplánoval na rok 2024 pokles celkových výdavkov o 2 miliardy EUR oproti roku 2023, lebo EÚ by IM ho vrátila. Centrálny štát zabudol špecifikovať, kde konkrétne tie výdavky ušetrí, ale na transfere pre Samosprávy je to oproti očakávanému rastu o 1/4 miliardy EUR taký istý pokles: o 1/4 miliardy EUR.
Je pochopiteľné, že tak sa na úrovni samospráv hospodáriť nebude dať, bežné hospodárenie. JE TO TREBA RIEŠIŤ.
Štát bez zmeny daňového mixu=príjmu samospráv organizuje zmeny v daňovo-odvodovom zaťažení. To je téma dlhodobo adresovaná z EÚ ako „problém“, ale obyčajní ľudia pri znížení daňového zaťaženia (zavedenie daňového bonusu) zabudli na riešenie príjmu samospráv.
Samotný daňový bonus je vypočítaný ako 1,1 miliardy EUR rovnako v rokoch 2023, 2024 a aj 2025. Takto nerobia tabuľky ani vo Fekišovciach. Namiesto výpočtu v dôsledku rastu miezd a nárokovateľnosti daňového bonusu dali do tabuliek rovnaké čísla. Oproti 400 miliónom EUR v roku 2021 je to razantný nárast daňového bonusu (čo je dodatočný príjem ľudí a tlak na infláciu) a pokles príjmu samospráv.
Čo teraz čaká Slovensko? Treba pánovi Klimekovi a jeho tímu položiť otázku: Ako ste to mysleli? Aké opravy treba urobiť v už predložených tabuľkách na roky 2023-2024, aby to bolo aspoň ako-tak hralo so „skutočnosťou“? Čo čaká nového ministra financií? Vraj má zostaviť vyrovnaný rozpočet a ešte ubrať z výdavkov a prípadne pridať na príjmoch.
Samosprávy by sa mali ozvať, že radi prispejú prepustením aj svojich zamestnancov, ale hlavne by sa do racionalizácie počtu pracovníkov vo verejnej správe mal pustiť štát. Rastúce platy rastúceho počtu štátnych zamestnancov robia vo verejných financiách obrovskú dieru (tabuľka 55, strana 80).
Prichádza čas činov a politických rozhodnutí. Dáta a čísla musia a aj pôjdu bokom...
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.