v januári 2024 bolo v ponuke na slovenskom inzertnom trhu výrazne viac jazdených áut ako v decembri 2023 – takmer 61-tisíc, oproti 51-tisícom, čo predstavuje nárast o 19,6 percent. Znamená to vlastne návrat k bežnému stavu, pretože december býva pre vianočné sviatky najslabším mesiacom v roku, kedy obchody s ojazdenými vozidlami výrazne stagnujú.
Zaujímavejšie je preto porovnanie s januárom minulého roka, kde medziročne v ponuke tuzemských inzertných serverov päť tisíc áut pribudlo (nárast o takmer 9 percent). Vyplýva to z analýzy celého sekundárneho trhu inzerovaných vozidiel, vykonanej expertmi AAA AUTO, najväčšieho predajcu ojazdených vozidiel v SR.
V januári 2024 sa zvýšila stredná (mediánová) cena ponúkaných vozidiel, a to o 1 600 eur na 9 800 eur, no mierne klesli najazdené kilometre (167-tisíc vs. 174-tisíc km), taktiež sa znížil aj vek ojazdených vozidiel z 10,4 na 9,2 roku. Áut je teda medziročne viac, no sú drahšie. Cena v inzercii ponúkaných áut však v posledných troch rokoch neustále rastie. „Tento stav je daný na jednej strane dlhodobým nedostatkom nových áut na trhu, ktorý sa pomaly vracia k dobám pred covidom a následnou čipovou krízou.
A taktiež silnejším dopytom po ojazdených autách, čomu zodpovedajú aj rekordné predaje u nás v AAA AUTO, či už za celý minulý rok alebo aj za tento január,“ hovorí Luboš Vorlík, výkonný riaditeľ spoločnosti AURES Holdings pre Slovensko a Českú republiku, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. „Vysoké očakávania máme aj od celého tohto roku, žiadne známky slabnúceho dopytu zatiaľ na obzore nevidíme. Niektorí predajcovia nových vozidiel síce ohlásili znižovanie cien, sú to však len kozmetické zmeny, ktorých vplyv na sekundárny trh s vozidlami bude podľa mňa veľmi obmedzený,“ dodáva Luboš Vorlík.
škodovky stále vedú
Rovnako, ako v prípade predaja nových vozidiel, vedie aj v inzertnej ponuke jazdených áut česká Škoda. Nasledujú Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes, Ford, Peugeot, Opel, deviata priečka patrí Hyundaiu a desiata Renaultu. Len pre zaujímavosť - najvyššie kilometrové nájazdy majú inzerované vozidlá značky Audi (194-tisíc km) a Volkswagen (190-tisíc), najnižšie naopak Hyundai (102-tisíc km) a Peugeot (156-tisíc km). Najmladšie sú autá značky Hyundai s mediánom 6,4 roku, naopak najstaršie z prvej desiatky sú vozidlá značky Ford s mediánom 10,8 roku.
elektromobily zlacneli
Trvalý nárast ponuky inzerovaných vozidiel badať pri čisto elektrických aj hybridných automobiloch. Pri elektrických vozidlách medziročný rast predstavuje takmer 51 percent - na 827 kusov inzerovaných kusov, v prípade hybridných vozidiel ide o nárast 37 percent - na 1 057 kusov. „Za poklesom cien elektrovozidiel stojí najmä globálne zlacnenie nových vozidiel Tesla, ktoré sa prepísalo aj do cien ojazdených áut. Ešte vlani v januári bol cenový medián najpredávanejšej Tesly Model 3 na úrovni 46 490 eur, tento rok je to 33 140 eur, teda o neskutočných 13 350 eur menej,“ komentuje Luboš Vorlík s tým, že nižšie ceny vozidiel sú tu aj z dôvodu vyššieho kilometrového nájazdu (71-tisíc vs. 34-tisíc km) aj veku (3,2 vs. 1,9 roku) v prípade Tesly 3.
Aures Holdings
Skupina AURES Holdings tento rok oslavuje už 32 rokov na trhu. Prevádzkuje sieť pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, v Maďarsku, Nemecku a Holandsku. Za dobu svojej existencie obslúžila už vyše 3 milióny zákazníkov. Skupina AURES Holdings je s 100 tisícami predaných vozidiel ročne najväčším predajcom ojazdených automobilov v strednej Európe. Predáva aj zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna. Na západných trhoch pôsobí prostredníctvom spoločnosti Driverama. V rokoch 2017 a 2018 bola spoločnosť držiteľom prestížneho ocenenia Superbrands a umiestnila sa na 2. mieste v celoeurópskej súťaži European Business Awards 2016/2017. Generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings Karolína Topolová sa v roku 2020 umiestnila v ankete Top Ženy Česka na 1. mieste v kategórii manažérok a vlani v tomto rebríčku vstúpila do Siene slávy. Skupinu vlastní britsko-poľský investičný fond Abris Capital Partners.