Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

„Umrela som od strachu,“ priznáva Ľudmila Swanová po šokujúcom telefonáte s podvodníkom

.sponzorované .promotion

Herečka Ľudmila Swanová, známa svojím šarmom a talentom, sa nedávno takmer stala obeťou nečestného podvodu cez telefón. Čo je ešte desivejšie, podvodníci sa nebáli použiť metódu, ktorá mrazí každého rodiča – volali s tým, že jej syn mal vážnu autonehodu. Našťastie, životné skúsenosti a informovanosť jej pomohli podvod rýchlo odhaliť. Teraz pomáha ďalším seniorom, aby sa nestali obeťami podvodu a vedeli sa orientovať v digitálnom svete.

„Umrela som od strachu,“ priznáva Ľudmila Swanová po šokujúcom telefonáte s podvodníkom

„Syn mal nehodu, potrebujete mu vystrojiť pohreb,“ znel hlas podvodníka

Jedného dňa zazvonil herečkin telefón a na druhej strane sa ozval neznámy hlas, ktorý tvrdil, že volá z policajného riaditeľstva. „Váš syn mal autonehodu,“ zaznelo v telefóne. Swanová priznala, že ju v prvom momente úplne zamrazilo, no takmer okamžite si spomenula na podobný príbeh, ktorý kedysi hrala vo filme. V tomto príbehu babke telefonoval podvodník, ktorý tvrdil, že jej vnuk je po nehode a potrebuje peniaze na operáciu. „Všetko mi to prebehlo hlavou v sekunde,“ spomína herečka. „A tak som podvodníka jednoducho konfrontovala: ‚Čo ja s tým mám spoločné?‘“ Hlas na druhej strane po chvíľke ticha odpovedal: „No, aby ste mu vystrojili pohreb. Vtedy som už vedela, že ide o podvod,“ hovorí Swanová. Hneď volala svojmu synovi a uistila sa, že je v poriadku. 

Nebezpečné telefonáty a ako im čeliť

Táto skúsenosť jej ukázala, aké ľahké je padnúť do pasce podvodníkov. „Podvodníci využívajú šokové taktiky – naliehavosť, hrozby a vytváranie stresu,“ vysvetľuje Swanová. „Často sa vydávajú za pracovníkov bánk, polície či nemocníc. Mnohí seniori, zmätení a vystrašení, uveria ich klamstvám,“ vysvetľuje sympatická herečka. 

Podvodné telefonáty na Slovensku nie sú žiadnou novinkou. Minulý rok polícia zaznamenala 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, ktoré spôsobili škody za viac ako šokujúcich 2,2 milióna eur. Mnohí seniori bohužiaľ naletia, a preto je dôležité šíriť informácie, ako sa pred nimi brániť.

„Najdôležitejšie je neveriť všetkému, čo počujete cez telefón. Neposkytnite nikomu svoje osobné údaje, čísla účtov či PIN kódy,“ varuje Swanová. „Banka alebo seriózna inštitúcia vás o takéto informácie nikdy nepožiada cez telefón.“ 

Telekom v boji proti podvodníkom: Pomoc pre seniorov

Ľudmila Swanová nie je jediná, kto sa rozhodol bojovať proti podvodníkom. Telekom spustil kampaň, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie seniorov o podvodných hovoroch. Slovak Telekom má viac ako tri roky skúseností s podporou digitálnych zručností a vzdelávaním seniorov o príležitostiach a nebezpečenstvách moderných technológií. „Každý z nás môže pomôcť starším ľuďom bezpečnejšie a sebavedomejšie sa orientovať v digitálnom svete,“ hovorí Melinda Szabó, generálna riaditeľka Slovak Telekom: 

„Často sú to malé veci, ktoré robia veľký rozdiel. Radi by sme pomohli seniorom cítiť sa bezpečne v používaní digitálnych technológií. Naša nová iniciatíva môže povzbudiť aj členov rodiny, najmä deti a vnúčatá, aby podporili svojich starších príbuzných v schopnosti brániť sa pred podvodnými hovormi. Je to tiež dôležitý spôsob, ako prispievame k digitálnej inklúzii, ktorá nakoniec obohacuje spoločnosť ako celok.“

Súčasťou kampane je aj distribúcia informačných letákov, ktoré radia, ako v takýchto situáciách reagovať. Tieto letáky budú k dispozícii nielen v predajniach, ale budú ich rozdávať aj technici Telekomu pri návšteve zákazníkov.

Okrem toho sa seniori môžu pozrieť na sériu informačných videí na stránke www.enter.study/svet-seniorov, kde sa im prihovorí samotná Ľudmila Swanová.

50 000 eur na digitálne zručnosti pre seniorov

Telekom však nejde len po povrchu problému. Prostredníctvom Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis spustil grantový program „Zrelí na dobu digitálnu“, ktorým sa už po štvrtýkrát podporujú projekty na zlepšenie digitálnych zručností seniorov. V tomto roku na projekty vyčlenili 50 000 eur.

Granty pomáhajú organizáciám, ktoré sa venujú zlepšeniu komunikačných a digitálnych zručností seniorov, ako aj ochrane pred kybernetickými hrozbami. Ako uvádza Tatiana Švrčková, senior špecialistka CSR v Slovak Telekom, tento program pomohol viac ako 4 000 seniorom naprieč Slovenskom lepšie sa orientovať v digitálnom svete.

„Od svojho vzniku sme podporili sumou takmer 160 000 € projekty z celého Slovenska, ktoré pomohli viac ako 4 000 seniorom získať nové zručnosti a sebavedomie pri používaní digitálnych technológií. Takéto projekty jednoznačne pomáhajú začleneniu seniorov do doby, ktorej nepochybne patrí prívlastok digitálna,” uzatvára Švrčková.

Plné znenie grantovej výzvy je k dispozícii na www.nadacnyfondtelekom.sk.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite