Produkcia× ×winemakera× ×(vinára)× ×Branislav× ×Fischer(v× ×strede),× ×technológa× ×Jozefa× ×Slováka(naľavo)a pivničného× ×majstra× ×Alexandra× ×Lisického(vpravo)× ×z× ×vinárstva× ×Víno× ×DIOUS× ×v× ×Horných× ×Orešanoch× ×za× ×veľkou× ×mlákou× ×prekvapili× ×Američanov.× Prvý kontajner ich vín dorazil do amerického prístavu Boston 25. novembra 2014. Za oceán vypravili biely Veltlín zelený, Rizling vlašský a Chardonnay a ružový Cabernet Sauvignon rosé, všetko vína ročníka 2013. Z červených vín posielali Frankovku modrú 2012 a Cabernet Sauvignon 2011. Z Bostonu previezol americký obchodník vína do jedného z najbohatších štátov USA v New Hampshire, kam sa za ním vybral vínotvorca z Vína DIOUS Branislav Fischer, aby orešianske moky predstavil v tamojších reštauráciách, vinotékach a obchodoch. Bohatý americký štát na východnom pobreží si orešianske vinárstvo vybralo zámerne. Tušilo, že tam má slovenské víno jedinečnú šancu presadiť sa. Predpoklady sa ukázali správne. Na rozdiel od ostatných amerických štátov v New Hamshire nepoznajú DPH. Malý štát sa už dlhodobo stal cieľom nákupov obyvateľov z okolitých štátov a predá sa tam najviac vína v USA. Víno DIOUS si tým, že si vybralo New Hampshire ako odrazový mostík na skok na americký trh s vínom, urobilo brilantný krok. Domáci patria medzi najsolventnejších Američanov a vínu rozumejú. Radi sa nechajú prekvapiť novými chuťami a vôňami vín, ktoré sú pre nich exotické. „Naše víno malo veľký ohlas a úspech. Bola to aj kombinácia exotiky, lebo ľudia z amerických ochutnávok asi doteraz netušia, kde to Slovensko vlastne je. Azda len tušia, že leží niekde pri Taliansku.“ Na druhej strane Víno DIOUS za úspech vďačí tomu, že Američanov príjemne prekvapila ovocná a svieža chuť orešianskeho vína. Je za ňou kvalitné hrozno, šetrné spracovanie, skrutkovací uzáver a duša všetkých, ktorí toto vínko vyrábajú. Okrem rodených Američanov orešianske víno prišli ochutnať slovenskí rodáci a veľa Poliakov, Rusov a Ukrajincov, ktorí podnikajú a žijú v New Hampshire. Do Ameriky Víno DIOUS pripravilo novú retro etiketu. Je na nej zobrazená tristoročná Palfyovská pivnica, kde vína orešianskeho vinárstva zrejú. „Pre Američanov je tristo rokov histórie niečo ťažko predstaviteľné,“ usmial sa Branislav Fischer, že sa trafili s etiketou do čierneho. Orešianci predávajú svoje víno v New Hampshire v obchodoch, vinotékach a reštauráciách. Predáva sa v strednej cenovej úrovni. Pán Fischer ochutnal vína z USA a zo zahraničia, ktoré sa v New Hampshire tiež ponúkajú za ceny strednej triedy. „Cena našich vín je štandardná, ale kvalita nadštandardná.“ Na otázku, či by rovnako obstáli aj vína od malých a stredných vinárov zo Slovenska, jednoznačne súhlasil. Slovenské vína majú v USA veľký potenciál. „Myslím si, že sme trochu pootvorili dvere ostatným slovenským vinárom. Tamojší milovníci vína zistili, že vína zo Slovenska sú čarovné. Amerika môže byť pre nás vinárskym Klondajkom. Je to momentálne jediná šanca, ako môžu slovenskí vinári prežiť,“ tvrdí vážne Branislav Fischer. Myslel tým na tlak, ktorý vytvárajú dovozy zahraničných vín na slovenský trh a ich nekalú konkurenciu, často za dumpingové ceny. „Vôbec nemám problém spojiť sa s inými malými a strednými vinármi a spolu vyvážať víno do Ameriky.“ Stálo ho to kopec energie, nápadov a samozrejme aj veľa peňazí. Ale bez toho sa takto nasmerovaný vinársky biznis nemôže podariť. „Tým, že som bol v Amerike osobne, som pomohol tomuto obchodníkovi rozbehnúť jeho obchod s vínom, verím že na dlhú dobu.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.