V posledných mesiacoch to jasne ukázala Finančná správa. Dnes Daňováci prevádzkujú moderné IT služby, ktoré nielen pomáhajú pri lepšom výbere daní, ale inšpirujú aj našich susedov a získavajú prestížne ocenenia. František Imrecze prezentuje najnovšie riešenia biznis sfére na odborných konferenciách a dokazuje, že pri výbere daní štát naskočil na celkom novú vlnu moderných služieb pre podnikateľov a občanov. Vlajkovou loďou medzi nimi je v súčasnosti Virtuálna registračná pokladnica – aplikácia pre počítače a mobilné zariadenia, vďaka ktorej už teraz tisíce podnikateľov ušetrili nemalé prostriedky na nákup „železnej kasy“. Rozšírenie počtu povinných subjektov v minulom roku vyvolalo mnohé obavy. Drobní podnikatelia tvrdili, že náklady na zriadenie registračnej pokladnice zvýšia ceny ich tovarov a služieb. Treba povedať, že to, čo nasledovalo, zatiaľ na Slovensku nie je príliš bežné: štát ponúkol biznis sfére funkčný a bezplatný systém, ktorý podnikateľom umožňuje plniť si svoje daňové povinnosti bez ďalších investícií. Za prvých šesť týždňov riadnej prevádzky Virtuálnej registračnej pokladnice (VRP) vydalo 16,5 tisíca registrovaných podnikateľských subjektov takmer 300 tisíc platných pokladničných dokladov. Systém funguje bez problémov a zvládol už aj nápor požiadaviek ku koncu účtovného mesiaca. Prezident finančnej správy František Imrecze hovorí o veľkom úspechu. „V médiách sa objavovali dohady, že lekári, advokáti, taxikári či architekti, ktorých sa nové pravidlá používania registračných pokladníc od 1. apríla týkajú, ich budú ignorovať. Aj vďaka nasadeniu virtuálnej kasy však môžeme konštatovať, že drvivá väčšina z nich si svoje nové povinnosti bez problémov osvojila.“ Vladimír Ladanyi prevádzkuje v Tatranskej Lomnici malé ubytovacie zariadenie s troma apartmánmi. Práve v takýchto malých prevádzkach panovali najväčšie obavy: „Mal som z toho hlavu v smútku. Sotva zarobíme na prevádzku a predstava ďalších nákladov ma oberala o chuť pokračovať v podnikaní.“ S fungovaním VRP sú však napokon spokojní aj v Tatrách: „Najväčšia výhoda je, že to tam človek raz nahodí a má pokoj – všetko ostatné už nech si zo systému vyčítajú páni v Bratislave.“, smeje sa Tatranec, ktorý sa doteraz nestretol so žiadnym výpadkom systému. Tento spôsob plnenia si daňových povinností by odporučil aj iným. Celkom nový rozmer dostáva pod novým vedením Finančnej správy aj spolupráca s verejnosťou. Biznis sektoru predstavujú novinky na odborných seminároch – napríklad na konferencii Infotrendy 2015 hovoril F. Imrecze o tom, prečo sa IT stáva životnou nutnosťou už aj pre štát. Na konferencii Mobile rulezz zas predstavoval nové mobilné aplikácie pre podnikateľov aj občanov. VPR sa tu ocitla medzi troma najlepšie hodnotenými nebrandovými aplikáciami vo viac ako dvadsaťčlennej konkurencii. Po riešeniach zo Slovenska sa najnovšie obzerajú aj spoza rieky Moravy. V Českej republike, kde vám ešte aj dnes vo väčšine reštaurácii prinesú účet na „paragóne“, sa hovorí o väčšom rozšírení registračných pokladníc už dlho. Práve systém virtuálnej kasy by mohol ich zavedenie spraviť „stráviteľnejším“. „Novými službami sme oslovili aj občanov. Umožnili sme im zapojiť sa do procesu kontroly spravodlivého a poctivého výberu daní.“, hovorí F. Imrecze. Spolu s VRP sprístupnili daňováci aj aplikáciu Over doklad, ktorá umožňuje každému overiť si platnosť vydaného dokladu pomocou jedinečného QR kódu. Rovnaká technológia sa postupne dostane aj na všetky kolky na spotrebiteľských baleniach alkoholu a tabakových výrobkov. Nielen daňoví kontrolóri, ale aj každý občan tak bude môcť prispieť o odhaleniu nekalých praktík niektorých nepoctivých podnikateľov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.