Test bol zameraný na hodnotenie najdôležitejších ukazovateľov, ktoré sú zárukou úspešného a bezpečného nákupu v e-shope:
doručenie a doprava nábytku,
vynáška nábytku,
montáž nábytku,
platba a bezpečnosť,
zákaznícka podpora a infolinka (hotline),
vrátenie tovaru a peňazí.
Tieto ukazovatele sa testovali pri objednávke a dodaní totožného nábytku (3-dverová skriňa a konferenčný stolík) vo všetkých siedmich e-shopoch.
Zákazníci očakávajú služby šité priamo na mieru. Je preto evidentne jasné, že pokiaľ budú firmy pred personalizovanou ponukou zatvárať oči, potenciálni klienti radi odídu ku konkurencii.
Do testu boli vybrané tieto e-shopy:
Decodom,
Jysk,
Möbelix,
Asko,
Tempo Kondela,
eshopnabytku.sk,
novynabytok.sk.
Komfort stránky
Orientácia v e-shope by mala byť pre spotrebiteľa jednoduchá. Nemala by ho nútiť príliš premýšľať nad tým, kde má kliknúť, čo si vybrať a ktoré položky vyplniť. Príjemné a jednoduché by malo byť aj užívateľské prostredie po prihlásení do osobného účtu. Určite sa oplatí držať pravidla menej je viac.
Pri doručení tovaru je pre spotrebiteľa dôležitá aj možnosť voľby inej adresy pre doručenie, než je fakturačná adresa. Ak túto možnosť spotrebiteľovi nedáte, obmedzíte ho a môže sa stať, že si tovar zakúpite inde.
Vyniesť si spred vchodu 100 kg skriňu nebude zrejme problém len pre ženu, ale aj pre muža. Vynáška do bytu by teda mala byť jednou zo základných ponúkaných doplnkových služieb. Len tri zo siedmich e-shopov túto službu ponúkli. Jedným z nich bol aj Decodom. Úplne nezmyselne odstraší svojho potenciálneho zákazníka Möbelix, ktorý vynášku poskytuje len pre tovar zakúpený priamo v kamennej predajni.
Nie každý spotrebiteľ je natoľko zručný, aby si dokázal nábytok poskladať sám, príp. aby mal na to čas. Spotrebiteľ určite uvíta možnosť montáže nábytku priamo u neho doma. Takúto „vychytávku”, ktorá by mala byť samozrejmosťou, ponúka len Decodom.
Spotrebitelia by mali mať niekoľko možností platieb (platobná karta, platba cez internetbanking, platba prevodom, platba pri doručení). Zákazníka môže odrádzať, ak má na výber len jednu možnosť, a to najmä platbu vopred a následne má čakať na doručenie tovaru viac ako 30 dní, ako sa to stalo pri tomto teste v Möbelixe. Možnostiam platieb v košíku treba venovať dostatočnú pozornosť.
Proti zákonu je aj dodatočný poplatok za platbu pri doručení, ktorý si účtoval napr. novynabytok.sk a poplatok za opotrebenie, ktorý mohol vzniknúť pri montáži nábytku.
Do 14 dní je zo zákona možné tovar bezplatne vrátiť. Čo však v prípade, ak ste už tovar predtým mali zložený? V teste sa našli aj takí predajcovia, ktorí už raz zložený tovar odmietli vziať späť.
Žiaľ, na niektoré nedostatky zákazník nemôže prísť inak, ako keď si nábytok zloží (napr. chybná farba, materiál, chýbajúca súčiastka). Decodom obstál aj v tomto bode. Bez problémov vzal aj predtým zložený tovar a bezplatne poň prišiel. Spotrebiteľa zaručene nahneváte tým, ak musí na svoje náklady posielať nábytok späť a obzvlášť vtedy, ak ho poplatok za kuriérske služby bude stáť pomaly viac, ako samotný nábytok.
Kompletné výsledky testovania e-shopov boli odvysielané v relácii Test magazín 27. 5. 2015. Pozrieť si ich môžete na youtube.