Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čo ste o diamantoch pravdepodobne nevedeli

.promotion

Zaujímavosti zo sveta diamantov sú tak trocha ako očakávané vydanie knihy Vášho obľúbeného autora - hrozne sa na ňu tešíte, ale tiež sa tak trochu bojíte, že už teraz viete ako to skončí. O svete diamantov totiž platí dvakrát toľko známe porekadlo, že sa nemá súdiť podľa obalu. Takže sa poďme spoločne pozrieť na niekoľko zaujímavých faktov zo sveta diamantov, ktoré Vás možno pobavia, možno rozveselia a možno tak trochu aj vydesia.

Čo ste o diamantoch pravdepodobne nevedeli Eppi
  • Biela nie je jediná diamantová farba

Milovnícu seriálu Sex v meste sa možno zamilovali do čierneho diamantu, ktorý sa spopularizoval práve vďaka tomuto seriálu. Takže u vám je jasné, že aj táto ratira vo svete diamantov existuje a nemusíte sa uspokojiť len s čírym bielym diamantom. Aj napriek tomu je pre mnoho ľudí šokujúce, že diamant môže mať v podstate akúkoľvek farbu. Takže nájsť môžete kľudne cool modrú, romantickú ružovú, éterickú žltú, alebo diamanty vo farbe šampanského. Takéto diamanty sa väčšinou upravujú ‘hthp’ metódou (high temperature high pressure), preto sú cenovo dostupnejšie ako diamanty, ktoré su farebné od prírody.

  • Diamant sa používa nielen na šperky

Diamanty sa vlastne predtým vôbec nepoužívali v šperkoch ako drahé kamene, ale zlatníci ich používali práve vďaka ich unikátnym vlastnostiam na rezanie a úpravu iných drahokamov. Až neskôr, keď docenili vzácnosť a cenu drahokamov, tak sa začali používať aj ako drahý kameň. Do tej doby, ako aj dnes našiel diamant uplatnenie predovšetkým vo výrobe a to nielen šperkov, ale napríklad aj v priemyselnej výrobe na rezanie materiálov, alebo pri výrobe šošoviek do okuliarov.

  • Diamanty nie sú tak vzácne, ako to vyzerá

Prírodné diamanty vytvorené našou matkou Zemou sú samozrejme veľmi vzácne, pretože ich počet je značne obmedzený. Na druhej strane za vysokú cenu v posledných desaťročiach môžu predovšetkým podniky, ktoré vytvorili v oblasti obchodu s diamantmi kartelovú dohodu a majú tento trh pod palcom natoľko, že dokážu aj kontrolovať, aj regulovať množstvo diamantov, ktoré prichádzajú každý rok na trh. No a logicky toto množstvo regulujú vo svoj prospech, čo znamená, že sa ho snažia umelo znižovať, aby tým vzrástla cena diamantov a tiež aj ich vzácnosť. Keby bol tento trh skutočne slobodný a bez jednostrannej sily veľkých firiem, bola by cena diamantov najskôr niekde úplne inde. Minimálne tých diamantov, ktoré nie sú prírodné, ale sú vytvorené v laborátoriu.

  • Diamanty vyrobené v laborátoriu majú takú istú kvalitu ako tie prírodné

A bohužial majú veľakrát aj rovnakú cenu. Pretože si človek hovorí, že diamanty vyrobené v laborátoriu musia mať nižšiu cenu, lebo neboli vytvorené prirodzenou prírodnou cestou a nemôžu mať aj tak požadovanú kvalitu, nie je tomu tak. Je to skôr naopak. Zatiaľčo s prírodnými diamantmi je spojená väčšia drina pri ich získavaní, pri laboratórnych diamantoch je to ťažká veda, ktorá sa snaží v špeciálnych priestoroch napodobniť prírodné prostredie v ktorých vznikajú prírodné diamanty. Také laboratórium na diamanty je plné moderných technológií využívajúcich vedecké poznatky, vďaka ktorým vytvárajú identické diamanty behom niekoľkých dní. A tiež vďaka ktorým môžu podľa svojích predstáv regulovať ich množstvo na trhu.

  • Diamantové zásnubné prstene sú skvelý marketingový trik

Zatiaľčo v dnešnej dobe sa každý druhý svadobný, alebo zasnúbený pár chváli diamantovým prsteňom, ešte v 30.rokoch minulého storočia tomu tak vôbec nebolo. Zásnubné a snubné prstienky samozrejme boli, ale nepoužívali sa v nich diamanty. Jedná sa o nápad veľkej spoločnosti De Beers, ktorá chcela zmeniť pohľad Američanov na diamant ako investičný tovar a samozrejme chcela zvýšiť svoj predaj. Preto najala významnú marketingovú agentúru, ktorá pre nich vytvorila obrovskú, nákladnú a mnoho rokov trvajúcu kampaň, ktorá mala za cieľ spropagovať malé diamanty ako možnosť, ako obzvláštniť zásnubné prstene. A podarilo sa!

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.posledné
.neprehliadnite