všeobecne sa na Slovensku hovorí, že zdravotníctvo je u nás spolu so školstvom na jednom z posledných miest v akomsi pomyselnom rebríčku priorít. Čiastočne tomu môžu dávať aktuálne správy z oboch oblastí za pravdu, avšak práve v týchto dvoch rezortoch najviac platí, že dôležité nie sú len financie, ktoré sa „nalejú“ do systému, ale najmä ľudia v ňom pracujúci a tiež verejnosť.
ako funguje u nás zdravotný systém
Základom nášho zdravotného systému sú zdravotné poisťovne. Tých je v súčasnej dobe viac a preto má každý jeden poistenec na výber, kde sa poistí. Nie je pravdou, že sú všetky rovnaké, pretože každá môže poskytovať iné benefity v rámci verejného zdravotného poistenia. Poistiť sa ale je povinné a to kvôli tomu, že zdravotnú starostlivosť preplácajú len zdravotné poisťovne.
Čo sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti, tak poskytovateľmi sú lekárske ambulancie a nemocnice. V tomto prípade sa rozlišujú štátne zariadenia, neštátne zariadenia a súkromné zariadenia. V praxi to funguje tak, že poisťovne uzatvoria s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti zmluvy a na základe týchto zmlúv im poisťovne preplatia výkony a materiál, ktoré boli počas zdravotnej starostlivosti využité.
Aká je úloha pacienta v tomto celom systéme? Teoreticky by to malo fungovať tak, že si pacient na základe kvality vyberie to zariadenie, kde mu vykonajú potrebný zdravotnícky výkon a poisťovňa, v ktorej je pacient poistený, tento výkon zaplatí. Problémom však je, ak si pacient nevyberá len na základe kvality.
staré zvyky sa ťažko zmenia
Problém je samozrejme zložený z viacerých úrovní. Tou prvou je dostupnosť zdravotnej starostlivosti - ak má niekto vo svojom okolí len jednu či dve ambulancie nejakej špecializovanej profesie v rámci medicínskych odborov, nemôže príliš vyberať. V tomto prípade treba ale zvážiť aj fakt, že v určitých prípadoch sa za lekárom naozaj oplatí cestovať.
Druhá úroveň je v cenách, ktoré zdravotné poisťovne používajú na preplatenie lekárskych výkonov. V regiónoch, kde nie je uplatnenie nejakého špecialistu až natoľko pokryté, je cena za každý jeden jeho výkon veľmi dôležitou. Ak vykoná lekár len niekoľko desiatok úkonov a cena za ne je neadekvátna výkonu jeho praxe, z takéhoto regiónu odíde. To potom znižuje pestrosť a konkurenciu.
Tretia úroveň spočíva v samotnom vzťahu lekár a pacient. Tu sa naplno ukazujú niektoré staré zvyky, najmä ten, že pacienti sa nevedia „ozvať“. To znamená, že v prípade nespokojnosti nevedia skutočne problém vyriešiť, ale maximálne tak vedia lekára „ohovoriť“. Na druhú stranu, podobne to platí aj v prípade spokojnosti, takže pozitívna reklama sa šíri veľmi málo.
vyžadujte kvalitu a podľa toho sa správajte
V prvom rade treba požadovať čo najefektívnejšie pokrytie výkonov a liečebných nákladov od vlastnej zdravotnej poisťovne. Obzvlášť to platí najviac vtedy, ak je zdravotné poistenie platené v nemalých mesačných čiastkach - jednoducho žiadajte adekvátne správanie sa poisťovne za svoje peniaze.
Druhou dôležitou vecou je naučiť sa vyžadovať kvalitu a tomu podriadiť aj svoje správanie. Znamená to ochotu cestovať, ale aj osobne sa kvality dožadovať a mať dostatok informácií o tom, na čo všetko máte právo a aké sú aj vaše možnosti.
Čo sa týka práve tých všetkých informácií ohľadom zdravotníckej tematike, veľmi dobrým zdrojom môže byť internet, ale len v prípade overených informačných kanálov. Sem patria najmä veľké spravodajské portály, ale aj špecializované weby z oblasti zdravotníctva – napríklad spravodajsko-informačný portál vZdravotníctve.sk.