vraciate sa do strednej Európy po takmer dvoch rokoch. Vtedy ste cestovali s MoE, ktorí sú ďalšia skvelá kapela z Osla a zhodou okolností osobne spätá s Monkey Plot, s ktorými idete na turné teraz. Okrem nového LP Full Stop Etc. na labeli Hubro, čo je nové po dvoch rokoch?
Máme nového bubeníka. Christian Næss sa k nám pridal hneď potom, ako bolo nahrávanie dokončené. Okrem toho sme hrali v Škandinávii, Taliansku a Japonsku. V súčasnej dobe píšeme materiál pre budúci album.
máte aj ďalšie projekty?
Áno, každý z nás hrá v rôznych kapelách. Ola hrá v Cortex, Håvard hrá s Jenny Hval a Muddersten, Christian hrá s Beglomeg a Dunderhonning a ja hrám v kapele S.L.Y.C.
scéna v Osle sa zdá byť skôr menšia a aj napriek tomu liahňou množstva zaujímavých projektov. Mám pocit, že nie je tak nezvyčajné, že muzikanti hrajú v kapelách, ktoré sú od seba žánrovo pomerne vzdialené. Je to naozaj tak, že pop a experimentálna hudba v Osle sú prepojené?
Každý z nás - a mnohí z tej istej scény - hrávame pomerne rôznorodú hudbu, to isté platí o tom, čo počúvame: dobrá hudba je dobrá hudba. Domnievam sa, že to prepojenie funguje predovšetkým medzi experimentálnou a "indie" hudbou. Samozrejme nie toľko s veľkými komerčnými popovými interpretmi, hoci tu existuje pár presahov tiež.
vaša hudba dokáže byť chytľavá, ale zároveň využíva experimentálne prvky, vďaka čomu znie veľmi čerstvo. Ako vyzeral proces vytvárania nahrávky? Čítal som, že ste používali metódu komponovania pripomínajúci koláž.
Väčšina piesní začínala ako riffy alebo malé úryvky. Ja a Håvard sme napísali väčšinu albumu, potom sme hrali pesničky spoločne po dobu jedného turné a šli sme následne do štúdia. Niečo z toho bolo trochu zaostalé, takže sa niektoré songy zmenili v procese nahrávania, čo je celkom normálne si myslím. Kolážami myslíme to, že sme použili techniky blízke tomu, čo bolo používané v starej elektroakustickej hudbe ako magnetofónové pásky, ring modulátory, vyzváňacie modulátory, oscilátory, kontaktné mikrofóny atď. Tentoraz sme sa snažili zachytiť živý zvuk kapely oveľa menej.
kraut rock s prvkami tanečnej hudby alebo surf rocku – sú prirovnania, ktoré ma tiež napadajú pri počúvaní vašej dosky. Tá pritom pôsobí veľmi kompaktne a nie až tak ako "koláže". Spomínate veľmi rôznorodé žánrové inšpirácie vo vašich promo materiáloch. Môžete povedať viac o tom, čo vás ovplyvnilo?
To je trochu ťažké určiť. Všetko, čo si zmienil (kraut / surf rock / tanečná hudba) sú rozhodne inšpiráciami. Ale záber toho, čo každodenne počúvame je oveľa širší, a aká hudba nás inšpiruje je veľmi nepredvídateľné. Niekedy je to pieseň od Rihanny, inokedy by to mohla byť pieseň od Jesus Lizard. Ale zvyčajne to sú malé detaily. Vezmi jeden drobný detail z jeho kontextu a umiestni ho do iného: napríklad ako by Duane Denison znel v triu s pouličným zametačom a pochodovým bubnom? To môže byť nápad na skladbu.
Snažíme sa sami seba prekvapovať, skúšať veci, ktoré sme zatial v mantineloch našej kapely ešte nerobili. Niektoré kontaktné body sú ranná hudba s elektrickou gitarou, surf inštrumentálky, ranná elektroakustická hudba, tanečná hudba a improvizáciá/freejazz.
spolupracovali ste s Lasse Marhaugem, ktorý je jedným z najvýznamnejších a najvplyvnejších hudobných osobností (nielen) v Osle. Ako ste sa dali dokopy?
Poznáme ho z improv/noise scény v Osle, páčila sa nám jeho nedávna práca ako producenta (posledné dve platne Jenny Hval), a chceli sme niekoho, kto pri miešaní nahrávky premýšľa mimo rámca popu a rocku. Niekoho, kto je otvorený čudným nápadom a menej tradičnej predstave ako nástroje "majú znieť".
vaša predchádzajúca platňa vyšla na Fysisk Format a teraz ste späť na Hubro, kde ste vydali svoje debutové EP. Prečo ste sa rozhodli pre zmenu?
Cítili sme sa viac doma u Hubro. Cítili sme tam tiež väčšiu kreatívnu slobodu.
vaše koncerty bývajú pomerne živelné. Nový album sa môže zdať kľudnejší aj zvukovo čistejší, ale zároveň v ňom stále drieme pasívne agresivita. Okrem iného je v ňom často prítomny motorický groove, ktorý ťa núti si stále pokyvkávať hlavou, ak nie dokonca aj tancovať. Videoklip k vášmu singlu využíva archívny záznam z deväťdesiatkovej rave party. Tancujú ľudia na vašich koncertoch?
Niekedy tancujú, čo je skvelé. Závisí od prostredia. To video bolo vybrané skôr kvôli temnej atmosfére. Pre mňa ten záznam ukazuje miesto, ktoré je veľmi klaustrofobické a nepríjemné. Mala by to byť zábava, pritom to vyzerá úplne opačne. Pekne to video k tej skladbe sadne.