trendom v obliekaní moderných mužov je mať vlastný, individuálny štýl. Na jeho vytvorenie však treba vkus a znalosti, a nie každý má dar vytvoriť si takýto štýl. Mal by úspešný muž investovať čas a financie do pekného oblečenia?
Áno, pretože mať svoj štýl a investovať do odievania znamená dobre sa cítiť a robiť si radosť v každej chvíli. Odev je ako druhá koža, ktorá nám dáva dobrý pocit zo seba samého. Určite ste zažili ten moment, keď vás niekto pochválil, ako dobre vyzeráte, ale aj opačný pocit, keď niekam prídete a vzhľadom na nevhodnosť oblečenia sa cítite trápne, snažíte sa skryť a čo najskôr odísť. Ľudia totiž majú krásne veci radi. Veľakrát dajú mnoho peňazí za niečo, čo im len visí na stene, alebo je odložené v trezore a neuvedomujú si, že užívať si život v prítomnom okamihu je vždy spojené s tým, ako sa človek cíti vnútri i navonok. Čím viac ľudí bude dbať o svoj vzhľad, tým bude svet krajším. Nepoteší vás vidieť na ulici niekoho, kto je pekne oblečený? Neotočíte sa za ním?
určite áno. Myslíte si však, že dbať o vlastný štýl je dôležité pre každého?
Jednoznačne. Šaty robia človeka. Odevy, doplnky a osobnosť vo vzájomnom súlade vytvárajú štýl. A štýl znamená spôsob vyjadrovania a aj spôsob myslenia. Keď sa muž vie obliekať, poviete o ňom, že má štýl. V hlave si ho spájate s dobre oblečeným mužom. Taký muž svojím štýlom odievania hovorí, že sa vie starať nielen o seba, ale aj o všetko ostatné. Môžete mu dôverovať. Pretože s pravidelnosťou sa starať o svoj zovňajšok vôbec nie je jednoduché. Komunikujete tak svoju serióznosť a dôveryhodnosť. A prvý dojem urobíte len raz. Nakoniec, odev je jedným, možno najhlavnejším, z prostriedkov neverbálnej komunikácie.
osobný štýl si vytvorím tak, že odievaním vyjadrím svoju osobnosť, životný štýl a reflektujem prostredie, v ktorom sa pohybujem. Kde by však mali byť hranice môjho štýlu?
Určité hranice nastavuje etiketa, v jej hraniciach však ide najmä o vyjadrenie našej osobnosti, nálady a pocitov, v čom hrajú dôležitú úlohu aj farby a ich energia. Nepochopením osobného štýlu je napríklad to, že muži často odevy výraznejších vzorov alebo farieb považujú za extravagantný štýl a povedia si, že tak by sa určite neobliekli. Nevnímajú odev ako výraz osobnosti človeka. Keď sa oni cítia najlepšie v jednoduchom, čistom, konzervatívnom štýle, neznamená to, že štýl niekoho iného, aj keď výraznejších farieb a vzorov, je zlý. Len pre konzervatívneho muža nie je. Tu sa však ide o osobnosť nositeľa a jeho osobný štýl. Samozrejme, aj v rámci osobného štýlu treba dodržiavať pravidlá etikety odievania, takzvaných dress code príležitostí a buď ich úplne dodržať, alebo v ich medziach vyjadriť svoju osobitosť štýlu.
existujú nejaké inšpiratívne vzory, ľudia, o ktorých by sme mohli povedať, že sú štýloví?
Filmový priemysel v minulosti produkoval ikony štýlu. Postavy kultových filmov, ktoré si ešte aj dnes okamžite prepojíme s ich oblečením a vystupovaním. Štýl elegána predstavuje Gatsby, štýl džentlmena, ktorého si vždy spojíme aj so smokingmi, reprezentoval James Bond a štýl úspešného silného biznismena s dokonalou úpravou zovňajšku reprezentoval Gordon Gekko vo filme Wall Street. V súčasnosti je určite mužom s osobným štýlom Lapo Elkann, vnuk Gianniho Agnelliho, šéfa automobilky Fiat.
každý štýl sa tvorí podľa príležitosti. Mať osobný štýl v podstate znamená mať šatník na mieru. A ten je teda prierezom všetkých štýlov. Ktoré sú to?
V prvom rade je to biznis štýl. Množstvo úspešných mužov je podnikateľov, vrcholových manažérov alebo sa angažujú v politike, v právnej oblasti, vo financiách a v ďalších oblastiach, kde reprezentujú nielen seba, ale aj firmu či odvetvie, v ktorom pôsobia. Základom biznis štýlu vždy bol a bude oblek z vlny alebo zmesi vlny, hodvábu či kašmíru, košeľa z bavlny, kravata z hodvábu a s citom zvolené elegantné nadčasové doplnky. Jednoduchosť a čistota, ktorá nikoho neruší, a niet ňou čo pokaziť. Ak však budeme považovať film Wall Street za bibliu biznis štýlu, prejaviť svoju osobnosť môžeme nielen strihom, vzorom a farbou obleku, ale aj bielym golierom na košeli či použitím trakov namiesto opasku.
„Stylisti sa starajú najmä o ženy a uprednostňujú fashion štýl, no úspešní muži potrebujú niečo iné.“
Mimo pracovných a reprezentačných povinností však dnes má čoraz viac mužov v obľube nosiť džínsy so sakom. Tento štýl sa vyznačuje pohodlnosťou nosenia a ľahkou údržbou. Môže byť ležérnejší alebo elegantnejší a dáva možnosť nositeľovi prejaviť svoju kreativitu. Ako pri každom štýle, aj tu platí pravidlo, že musí byť dobre zladený. Je však aj veľa mužov, ktorí vzhľadom na svoj životný štýl uprednostňujú vo svojom šatníku tematické odevy, ako sú poľovnícke saká, športové bundy alebo uniformy. Nakoniec, v šatníku má svoje miesto aj oblečenie na spoločenské akcie. Tu si treba byť vedomý, že na spoločenskej akcii je slávnostný odev prejavom úcty k hostiteľovi a k ostatným prítomným, a preto tu platia prísne pravidlá, ktoré udáva dress code na pozvánke. Žiadne motýliky vo farbe šiat partnerky, pretože nejde o krasokorčuliarsku súťaž. Muž ako džentlmen v konzervatívnom odeve robí partnerke sprievod a nechá vyniknúť jej krásu. Jediné, čo môžeme, je cítiť a správať sa ako ikonický James Bond.
u vás sa teda dajú odevy na všetky spomínané príležitosti nakúpiť na jednom mieste?
My nepredávame len odevy, my vytvárame štýl. Aby sme vytvorili dokonalý štýl, musíme ho vedieť nielen vytvoriť prostredníctvom imidž poradenstva, ale ho aj preniesť do reality prostredníctvom zhotovenia odevov na mieru a dotvorenia doplnkami. Naša vízia bola uľahčiť mužom život a postarať sa o nich komplexne. Začali sme šitím oblekov na mieru, postupne sme pridali košele, kabáty, bundičky, smokingy, fraky, žakety a v súčasnosti v rámci starostlivosti o rodiny aj dámske biznis kostýmy, detské obleky a saká. Pochopili sme však, že bez doplnkov, ktoré sú kľúčom k dokonalosti štýlu, to nepôjde. Samozrejme, aby sme mohli robiť všetky štýly, respektíve osobný štýl, ktorý je prierezom všetkých štýlov pre každú príležitosť, dnes už máme celú komplexnú ponuku doplnkov od manžetových gombíkov až po džínsy Jacob Cohen. Nechýbajú ani výnimočné topánky Santoni. A práve topánky patria z doplnkov k tomu najdôležitejšiemu prvku štýlu. Veľakrát sa podceňujú a šetrí sa na nich. Pritom akokoľvek dokonalý odev bez krásnych, štýlových a kvalitných topánok zostane len odevom. Topánky odev a štýl buď dotvoria a vyzdvihnú, alebo ho zničia. Ale nie sú dôležité len pre štýl, ale aj pre nás samotných. Veď nás, obrazne povedané, nosia 24 hodín denne.
komplexnú ponuku a plný sortiment vrátane doplnkov však už v tejto dobe nájdem v mnohých obchodoch. Je vaša ponuka v niečom zaujímavejšia?
Samozrejme. Širokú ponuku naozaj nájdete vo viacerých predajniach, ale komplexnosť v spojení top kvality a dizajnu tradičných talianskych a anglických rodinných firiem, jednoducho povedané, spojenie toho najlepšieho zo sveta, už výnimočné je. Látky renomovaných značiek v najvyššej svetovej kvalite, „topánky prezidentov“ Santoni, „traky Gordona Gekka a Jamesa Bonda“ Albert Thurston, celohodvábne kravaty s tromi patentmi Italo Ferretti, umožňujú menu Marco Mirelli postarať sa o klienta na najvyššej úrovni a zároveň klientovi výrazným spôsobom šetriť čas.
nie je časovo najúspornejšie požiadať o pomoc pri tvorbe môjho štýlu profesionálnych stylistov?
Aj to je možnosť. No v súčasnosti je stylistom už hádam každý. Dnešní stylisti sa starajú predovšetkým o ženy a samotní uprednostňujú fashion štýl, čo nie je vždy v súlade s potrebami úspešných mužov. Tí potrebujú mať vyvážený, konzistentný šatník, v súlade s ich spoločenským postavením, so subjektom, ktorý reprezentujú a v súlade s ich životným štýlom. Ja som vždy preferoval, aby sa o štýl muža starala žena, pre svoj zmysel pre krásu. Naša výnimočnosť spočíva aj v spojení ženskej energie, v jej jemnosti a estetickom cítení, a mužskej energie zhmotňujúcej mužský svet a jeho potreby.
marco Mirelli má vlastnú výrobu odevov a s použitím kvalitných svetových materiálov vytvára oblečenie, ktoré spolu s doplnkami zmieša do vlastného štýlu, prispôsobeného na každého jednotlivca. Aké plusy a mínusy prináša takýto model služby zákazníkom?
Táto cesta tvorby štýlov a uspokojenia klienta na jednom mieste je krásna, ale bola, je a vždy bude náročná. Najmä po finančnej stránke. Pokiaľ chcete vytvárať štýl najvyššej úrovne, potrebujete aj materiály a doplnky najvyššej kvality. Ako zvyknem hovoriť, dizajn spolu s kvalitou niečo stojí. My sme vždy robili svoju prácu za peniaze, ale nikdy nie pre peniaze. Z tohto dôvodu sme všetky zarobené peniaze investovali naspäť do výroby a nákupu doplnkov, aby sme dokázali svojimi produktmi uspokojiť aj tých najnáročnejších klientov. Preto je potrebné zaujímať sa o to, čo kde dostanete. Aké značky doplnkov a v akej kvalite vám ponúkajú. Akú majú tradíciu a meno. Nielen to, že majú zahraničné meno. Vytvoriť značku s vlastným rukopisom, ktorá by sa dala charakterizovať tromi slovami ako dizajn, štýl a originalita, si vyžaduje vložiť sa do toho celý a dať do toho všetko. Nedá sa to oklamať. Žiadnymi sloganmi ani žiadnymi marketingovými ponukami.