nedávno prišla s vlastnou kozmetikou Dr. Sandra. Na predaj krémov, ktoré si sama mieša a používa, ju inšpiroval manžel. „Nečakala som takú pozitívnu odozvu,“ priznáva.
prečo je pre nás ťažké prijať sa také, aké sme, byť spokojné so sebou, nevnímať zbytočne kriticky naše nedostatky?
Časopisy sú plné odporúčaní – Buďte spokojná sama so sebou, budete vyžarovať krásu. Ak ju budete vyžarovať, vaše okolie vás bude aj tak vnímať. Je to jednoduché povedať, ťažšie už žiť. Každá žena vrátane mňa vie, aké ťažké je udržať si harmóniu a pocit, že som atraktívna pre seba i pre okolie. Estetické zákroky často slúžia ako instantná injekcia sebavedomia.
„Slovenské ženy majú extrémne nízke sebavedomie. A to nepoznám krajinu, kde by existovalo toľko dobre vyzerajúcich a atraktívnych žien po štyridsiatke.“
nie je krásna žena, ktorá dá svojmu životu zmysel?
Áno, ale často potrebujeme len malé nakopnutie, aby sa v našom živote začali diať pozitívne zmeny, aby sme mu dali pravý zmysel...
prečo sa tak bojíme odlíšiť, byť originálnymi a podliehame diktátu krásy?
Nemyslím si, že to súvisí s estetickou medicínou, ale so stavom spoločnosti, v ktorej v tejto chvíli žijeme. Keď si otvoríme fotogalériu spoločenských podujatí, pomaly tie dámy nerozoznáme jednu od druhej. Ako by sme však zareagovali, keby sa jedna z nich odlíšila a dala si topánky, ktoré nie sú trendovým modelom alebo by náhodou neboli dostatočne drahé? Módna polícia by ju hádam zavrela do basy – naozaj niekedy neviem, kam až zájdu sankcie niektorých kritikov. Ale určite viem, že mám klientku, krásnu ženu, ktorá si obliekla z jej pohľadu vhodné šaty, ktoré jej navrhla neter, a v hľadáčiku sa ocitla pod paľbou neúprosnej kritiky. Viem, ako to veľmi prežívala, ako sa hanbila hlavne pred vlastným mužom. Kto má z toho osoh? Ten, čo to napísal, ten, čo bol objektom kritiky, alebo ten, čo to číta? Podľa mňa v tomto garde všetci len strácajú.
na ženy v našej spoločnosti je vyvíjaný veľký tlak, aby boli dokonalé. V zahraničí je, naopak, trend inšpirovať ich, aby oslavovali krásu schovanú v nedokonalostiach. Zmení sa to aj u nás?
Áno, žijeme v hyperkritickej spoločnosti. Na ženy je vyvíjaná extrémna kritika, ktorá sa potom prenáša do extrémnej sebakritiky. A tá je najzhubnejšia. Ženy si vôbec neuvedomujú, ako veľmi si ubližujú, keď sa postavia ráno pred zrkadlo a venujú si zdanlivo neškodné vety: Bože, aká som dnes príšerná! Aká som tučná! Dnes ozaj vyzerám zle! Spoločnosť nás núti k príliš veľkej a zhubnej sebakritike, ktorá ženám ubližuje. V prvom rade musíme zmeniť nastavenie v nás.
Cenovo dostupné a na vlastnej koži overené krémy pre každodennú starostlivosť.
slovenky sú známe aj tým, že podliehajú kritike mužov. Chcú sa im za každú cenu páčiť. Čím to je? Nízkym sebavedomím? V lete ste veľa času trávili v Andalúzii, môžete porovnávať...
Slovenské ženy majú extrémne nízke sebavedomie. A to nepoznám krajinu, kde by existovalo toľko dobre vyzerajúcich a atraktívnych žien po štyridsiatke. Sme krásne, štíhle, vyšportované, zdravo sa stravujeme, pracujeme vo vysokých pozíciách, sme samoživiteľky detí, snažíme sa sebarealizovať. Za to, že si nás muži nevážia, si môžeme samy, pretože si nevážime jedna druhú, nevyjadrujeme si podporu, naopak, vzájomne sa zhadzujeme a kritizujeme. Muži sú toho svedkami, a tak ako my zhadzujeme ženy, naši vlastní muži potom zhadzujú nás. V Španielsku je generácia žien plných tvarov, ktoré sú spokojné, zjedia, čo im chutí, a sršia energiou. Vidieť na nich spokojnosť, pretože sú si vedomé toho, že si ich muži vážia v akejkoľvek podobe.
prišli ste na trh s vlastným kozmetickým radom krémov. Dá sa to vnímať ako váš odklon od estetickej medicíny?
Krémy som si miešala už 15 rokov sama pre seba, neskôr pre svoju rodinu, klientov, no až môj manžel (Vilo Rozboril, pozn. red.) ma motivoval na to, aby som ich rozšírila na vä̈čší predaj cez e-shop Doktorka Sandra. Nie je nič krajšie, ako prísť s produktom, ktorému verím, pretože ho denne používam a je cenovo dostupný pre každú ženu.
„Nikdy som sa neporovnávala, preto som ani nemala stratégiu, kde a v akom segmente sa budem na trhu pohybovať.“
dá sa v dnešnej dobe konkurovať zabehnutým produktom na trhu?
Áno, a samu ma to prekvapilo. Nikdy som sa neporovnávala, preto som ani nemala stratégiu, kde a v akom segmente sa budem na trhu pohybovať. Predostrela som to pravdivo. Je to produkt z rúk lekára, dermatológa, ktorý pleť najlepšie pozná. Riadila som sa heslom, že menej je viac, čo je v dnešnej dobe alergií a intolerancií veľmi dôležité. V civilizovaných krajinách si ľudia dávajú veľký pozor na to, čím si ošetrujú kožu, aby sa vyhli látkam, ktoré telu neprospievajú. V Dánsku sa zo štátnych peňazí vytvorila aplikácia do telefónu, cez ktorú si prečítate čiarový kód na kozmetike a kompletné zloženie výrobku aj s informáciou, čo je v EÚ povolené a ktoré sú hraničné hodnoty. Pravdivá som zostala aj v tom, že ponúkam kvalitnú kozmetiku pre bežnú starostlivosť o pleť. Bolo by naivné tvrdiť, že odstraňuje prejavy starnutia. Kozmetické firmy sa dopúšťajú lži, keď nám tvrdia, že existuje krém, ktorý vyhladí vrásky do 30 dní. Zodpovedne ako dermatológ vyhlasujem, že taký ešte nebol vyvinutý.
často chodievate do zahraničia na kongresy, aké sú nové trendy? Budú sa dať prejavy starnutia oddialiť?
Trend mladosti je na celom svete veľmi silný, pribudla sekcia antiageingovej medicíny a tam hovoríme o použití hormonálnej substitučnej liečby. V istom veku sa môžu pridávať malé dávky bioidentických hormónov, ktoré už telo v dostatočnom množstve neprodukuje. Jediný problém je ten, že celý odbor je veľmi mladý a neexistuje generácia ľudí, ktorá prešla liečbou a neprejavili sa na nej vedľajšie účinky. Takže nádej je, len ju treba preveriť...