bicykle cestné, bicykle horské, bicykle mestské. Trekové, krosové, cyklokrosové, fitness a ešte neviem aké. Ako si vybrať ten správny, na ktorom môžem dať výjazd na Železnú studienku, Biely Kríž alebo Červený kameň a ísť kadiaľ chcem? Cez mesto, po ceste, po poľnej ceste alebo rovno cez les (nie cez Tatry, cez Malé Karpaty :) ) a pritom nezničiť seba alebo bicykel, zachovať dekórum a zažiť čo najväčšie dobrodružstvo?
Poznáte to – cyklocesta na nete garantuje krásnu asfaltku, vy však po niekoľkých metroch so zhrozením zisťujete, že povrch pripomína skôr Roubaix a váš karbónový cesťák spolu so zadnicou dostávajú rany, na brzdy sa naberá blato a vy len v duchu premýšľate, koľko asi budú stáť nové ložiská. Protikladom sú cyklocesty, na ktoré vlečiete 15 kilogramový celoodpružený horák a na celej trase ho využijete len v momente, keď prechádzate z asfaltovej cesty na lavičku v lese.
Jeden múdry by povedal: „kúp si cyklokros!“. Oukej, aj tak sa dá. Problémy nastávajú pri zisteniach, že cyklokrosové bicykle často krát ponúkajú len obmedzený počet prevodov (predsa, sú to bicykle určené na pretekanie) a na ceste sa človek jednoducho natrápi. Nehovoriac o tom, že tento typ bicyklov nemá potrebnú pred-prípravu na nosiče. Ďalšou variantou sú obľúbené trekové/krosové bicykle. Popravde, sú nudné, zvyčajne majú slabú výbavu a... človek sa na nich cíti a vyzerá ako český dôchodca.
gravel bike
Najnovšou módou v oblasti voľnočasovej cyklistiky sú tzv. gravel/adventure bicykle. Vo veľkej miere ide o modifikované cyklokrosy alebo cesťáky, ktoré ponúkajú ešte pohodlnejší a vzpriamenejší posed, kotúčové brzdy, širšie plášte a často krát predprípravu na nosiče. Barany, pevná predná vidlica a cestná prevodová sada ponúka dostatočný komfort na asfalte. Jednoducho povedané – bicykel na všetko.
fuji Jari - Pripravený na celý svet
Jeden a pol-kilogramový hliníkový rám s karbónovou vidlicou nepatrí medzi najľahšie a najrýchlejšie, jeho stavba a posed však ponúka obrovský komfort a dostatočnú redukciu otrasov. Na dlhších cestách si teda odpočiniete viac, ako vaši pretekársky ladení kolegovia. Plus sú lanká vedené v ráme.
Na bicykli ako prvé padnú do očí široké, masívne a hlavne von vytočené riadidlá dizajnované priamo na model Jari. Pri kopcoch a lesných prejazdoch sa dá do čoho oprieť a na počudovanie šetria zápästia. Osobne mávam pri dlhších cestách problémy s karpálnymi tunelmi (ako väčšina kancelárskych krýs). Pri tomto type riadidiel sa však problémy (zatiaľ) neprejavili.
Špecialitkou Jari sú všetky jeho výrastky - prípravy na 3 nosiče fliaš, príprava na hornú taštičku a na nosiče vpredu a vzadu. Stačí nahodiť tašky a Jari poskytne snáď najlepšieho spoločníka na cestu okolo sveta vo svojom segmente. Ak by ste mali potrebu používať bicykel ako zimnú alternatívu alebo ako približovadlo do práce, rám ponúka prípravu na osadenie blatníkov.
Okrem gumeného chrániča zadnej stavby proti nečistotám z reťaze nájdeme aj ďalšiu skrytú vychytávku - pomôcku. Malý kus gumy na hornej rámovej trúbke spríjemní prenos bicykla na ramene v zlom teréne ale aj pri takej banalite ako je vynášanie bicykla na vyššie poschodia (my nešťastníci žijúci v domoch bez výťahov vieme o čom je reč).
Plášte predstavujú v oboch prípadoch kompromis medzi cestou a terénom. Príjemne nás prekvapil komfort a využiteľnosť. Ich šírka zabezpečuje dostatočnú priľnavosť na ceste a pohodlie v ľahšom teréne. Pre “saganovskejšiu” jazdu odporúčame nahodiť niečo tenšie bez dezénu, pre jazdu v horšom teréne naopak “drapľáky”. Pri oboch modeloch by s nimi nemal byť problém, rám pojme až 42mm široký terénny plášť.
teplé slová na záver
Fuji Jari je jednoducho cestný bicykel. Poradí si s asfaltovými, šotolinovými, štrkovými, ľahšími lesnými, dlhými, krátkymi, mestskými a hlavne, slovenskými cestami. Pokiaľ nechcete lámať rýchlostné rekordy alebo robiť zjazdy, Jari zvládne všetko. Najviac mu to svedčí, ak z asfaltky odbočíte na bočnú, poľnú cestu - vtedy predsa začína dobrodružstvo.
Vychytávkami a predprípravou je asi to najsilnejšie, čo nám kedy cez ruky prešlo (verte, bolo toho veľa). Bicykel chce hýčkať vaše ruky, chrbát a chce vám poskytnúť čo najviac pohodlia. Pritom nevyzerá dôchodcovsky a nudne, práve naopak, pôsobí draho a športovo. Nie moc. Tak akurát. Aj by sme ho ďalej ospevovali, no tlačí nás čas - o chvíľu ideme dať Passau - Viedeň a treba namontovať a naplniť nosiče.
V prípade Vášho záujmu o gravel bicykel nás kontaktujte aj cez email: adam@pecobikes.sk.