„moderná gastronómia si totiž vyžaduje omnoho viac úsilia, než len dobrý priestor a chutné jedlo. Je to vyvážená kompozícia prvkov, ktoré niekedy zistíte za roky praxe,“ tvrdí autorka projektu, Simona Budinská. Tá sa pri práci pre gastronomický portál Kávičkári.sk pravidelne stýkala s rôznymi otázkami majiteľov prevádzok, ktorí sa snažili svoj podnik vylepšiť a dotiahnuť do pomyslenej dokonalosti. Niektorí riešili cenotvorbu, iní marketing, ďalší zas kávu. To, čo však všetkých do jedného spájalo, boli služby. Nájsť kvalitného človeka je často nad ľudské sily.
„A preto sme si povedali, že musíme ísť tam, kde často problém vzniká. A to k mladým, študentom a začínajúcim podnikateľom, ktorí sa často bez skúseností púšťajú do strmých vôd gastro podnikania. Pokiaľ nemajú kapitál, dostatok informácií, tak sa to často končí neúspechom. Rozhodli sme sa, že zostavíme manuál na to, ako s láskou prežiť a žiť v gastronómii a pomôžu nám v tom reálne osobnosti, ktoré sú v tejto oblasti úspešné,“ tvrdí Simona Budinská.
Pri práci sa Simona a jej kolegovia z portálu snažili sústrediť na oblasti, ktoré podnikateľov i študentov najviac trápia. Knihu rozdelili na sedem kapitol – miesto, káva, kuchyňa, prevádzka, osobnostný rozvoj, personalistika a marketing. Do každej z kapitol vybrali silné osobnosti, ktoré vo svojom okolí robia osvetu a niečo navyše a dokázali čitateľom poskytnúť aj cenné a praktické rady.
„Napríklad v časti osobnostný rozvoj máme príbeh riaditeľky Grand Hotel Kempinski High Tatras, pani Kathrin Noll. Je to inšpiratívna dáma, ktorá pracuje od rána do večera a svoj team vedie dokonalo. Rozobrala tému praxe a ako sa od praktikanta posunúť vyššie. Jednoducho prax a práca na sebe. Veľmi zaujímavými témami sú však aj krízový manažment či brandbuilding – ako tvoriť logo a celú komunikáciu mojej prevádzky,“ dodáva Budinská.
Kniha je vytvorená formou rozhovorov s praktickými tipmi a vytlačená na 100-percentne recyklovateľnom papieri. Nechýba ani hravá a zaujímavá grafika a odľahčený tón textu. Aj preto sa autori zhodli, že knihu nazvú (ne)učebnicou. „Naším cieľom je poskytnúť rady a motivovať – nie dávať poučky a príkazy. Veríme, že touto aktivitou pomôžeme aj pedagógom, majiteľom prevádzok, ale najmä študentom, ktorí uvidia, že v gastronómii sa dá toho dokázať viac, než je len šúpanie zemiakov. Lenže vždy treba niekde začať.“
Súčasťou projektu Gastrolove je aj(ne)konferencia Gastrolove, kde sa v rámci svojich tém predstavia osobnosti z knihy a poskytnú aj rady navyše. Event bude už budúci týždeň, 22. 11. 2018, v bratislavskom .klube pod lampou.
„Už pri výbere osobností do knihy sme pozerali aj na fakt, ako sa vedia prezentovať a podať tému, ktorej sa venujú. Rátali sme s konferenciou, ale aj menším roadtripom po školách, keď bude záujem. A pre študentov nie je nič demotivujúcejšie, než nudný profesor. Naopak, keď príde niekto z praxe, je plný elánu, dokáže zaujať, motivovať aj na dlhšie obdobie. A je to najmä smer komunikácie na mileniánov, ktorí všade hľadajú pridanú hodnotu a nielen peniaze. Cenu konferencie i knihy sme stanovili na minimálne sumy, aby si ich mohol dovoliť každý,“ poukazuje Budinská.