V rozhovore sa dozviete odpovede aj na tieto otázky:
- Je naša kultúra odievania porovnateľná s krajinami s dlhoročnou tradíciou?
- Skutočne vyzerá muž dobre v obleku bez kravaty?
- Cítite sa lepšie, keď máte na sebe veci s vyššou hodnotou?
štýl úspešného muža sa skladá nielen z jednotlivých druhov odevov, ale aj z doplnkov. V čom presne spočíva dôležitosť doplnkov?
Je to jednoduché. Bez doplnkov štýl nevytvoríte. Správny výber doplnkov sa odvíja od imidž poradenstva. To v skratke znamená určiť správne farby, vzory a strih tak, aby sme dosiahli perfektné sadnutie odevov a ich dokonalé farebné zladenie s doplnkami. Doplnkami pritom myslím najmä kravatu, motýlika, askot a šál, pretože vizuálne by celé oblečenie malo viesť pozorovateľov k hlavnému bodu, k vašej tvári.
Práve pod ňou je takzvané „véčko“, ktoré je kombináciou saka, košele, jej goliera a kravaty. V odievaní doplnok na krku komunikuje osobnosť nositeľa, odlišuje a charakterizuje ho. Nielenže plní estetickú funkciu a muž pôsobí upravene, ale prostredníctvom druhu, farby a vzorov doplnku vyjadruje svoje pocity, nálady, a tak komunikuje s okolím.
v čom sa ľudia pri výbere doplnkov zvyknú mýliť?
Všimol som si napríklad, že niektorí ľudia si kupujú doplnky svetových značiek, ktoré majú všade logo či znak, sú „obrandované“ zvnútra aj zvonku, „od hlavy až po päty“. Pre niekoho je asi statusová záležitosť ukázať, akej značky je doplnok, ktorý nosia. Chcú tým zrejme povedať, že sú bohatí a na danú značku majú peniaze. Podľa mňa by sa brand mal skôr zakryť.
Značku, ktorá má rukopis, si ľahko spojíte s dizajnom, materiálom a farebnosťou, s ktorou pracuje. Týmto je charakteristická značka Hérmes. Jej produkty, napríklad kravatu, spoznáte podľa dizajnu na prvý pohľad. Aj preto sme do nášho portfólia doplnkov vyberali produkty, ktoré nekričia brandom, ale kvalitou, dizajnom a tradíciou. Aby aj štýl Marco Mirelli stelesňoval kvalitu a dizajn v podobe diskrétneho luxusu.
ktoré konkrétne značky doplnkov teda spĺňajú definícu diskrétneho luxusu?
Vysvetlím to na doplnkoch z našej ponuky. Napríklad cez jedného nášho klienta sme dostali do rúk kravatu Italo Ferretti. Okamžite sme vedeli, že táto značka so svojím dizajnom a kvalitou zapadá do tvorby štýlu Marco Mirelli a že ju chceme mať v portfóliu doplnkov. Tak sme sa skontaktovali s obchodným zástupcom značky, ktorý bol vtedy vo Viedni. Ten sa nás spýtal, či vôbec vieme, koľko ich kravata stojí a či má zmysel sa stretnúť. Nás však nezaujímala cena, pretože sme vedeli, že v danom segmente sú najlepší a za najlepšie sa vždy platí.
Ak sme chceli robiť štýl svetovej úrovne, všetky prvky štýlu museli byť na svetovej úrovni. Kvalitatívne aj dizajnom. To platí aj o talianskych kožených taškách Piquadro. Tie vo svojej jednoduchej elegancii spojenej s dizajnovými detailmi stelesňujú diskrétny luxus a zároveň ponúkajú svojmu nositeľovi úžitkovo technickú dokonalosť.
klientom ponúkate aj ručne kolorované talianske topánky Santoni. Ako ste sa dostali k nim?
Odporúčanie na Santoni sme dostali od nášho klienta Luciana di Sante, vtedajšieho riaditeľa Úradu talianskej vlády pre obchod na Slovensku. Vycestovali sme preto priamo do výroby, do Coridonie, s odporúčacím listom. Keď sme sa spýtali, či nám tento list pomôže, tak stroho odpovedali, že nie. Musíme ich presvedčiť, poslať im o nás viac informácií, a potom sa rozhodnú, či budeme môcť predávať ich topánky. Takto to bolo niekedy, dnes už nejaká exkluzivita u výrobcov neexistuje. Každý sa snaží predať čo najviac a kto je schopný zaplatiť, ten môže u nich nakupovať. Výrobcovia sa dokonca stávajú predajcami a ponúkajú svoje produkty aj cez internet.
U nás však je a vždy bude určitá exkluzivita zabezpečená kapacitou našej výroby odevov a vytvorením si vlastnej kolekcie doplnkov u jednotlivých dodávateľov. Nie je nad to, ak kvalitné topánky a doplnky môžete držať v ruke, vidieť kvalitu vypracovania, odskúšať si strih či formu, pretože všetko výnimočné, čo má svoju hodnotu, by si mal človek spojiť so zážitkom a emóciou.
keď sme už pri topánkach, aká je ich dôležitosť v rámci tvorby štýlu?
Topánky sa často podceňujú a šetrí sa na nich. Pritom patria medzi najdôležitejšie prvky štýlu. Akokoľvek dokonalý odev zostane bez vhodne zvolených topánok len odevom. Topánky odev a štýl buď dotvoria a vyzdvihnú, alebo ho zničia. U nás nájdete široký výber topánok na každú príležitosť, štýl či dress code. Dnes sa totiž už nenosia jedny topánky všade, ako kedysi.
na rozšírenie ponuky vo voľnočasovom štýle ste si vybrali džínsy Jacob Cohen. Čím vás zaujali?
Sú jednotkou v predaji prémiových džínsov na svete. Otestovali sme ich kvalitu, dizajn, detaily vypracovania aj strih a musím povedať, že ich postavenie vo svete džínsov je zaslúžené. Keďže nie sme predajcovia džínsov, ale tvorcovia štýlov, džínsy Jacob Cohen sú pre nás len doplnkom pre vytvorenie voľnočasového štýlu. A preto aj nami vytvorená každosezónna kolekcia Jacob Cohen, ktorá je zameraná na imidž a osobný štýl náročných mužov, patrí vždy k top.
Vyberáme z toho najlepšieho, to znamená z limitovaných a špeciálnych edícií, aby ten, kto hľadá to najlepšie, vedel, že to nájde u nás. Ak chce niekto kúpiť lacné džínsy Jacob Cohen, alebo v zľavnených cenách, tak u nás ich nenájde. Ale ak chcete to najlepšie z džínsov tejto značky, ste u nás na správnej adrese.
„Štýl sa vytvára nielen z odevov, ale aj z vhodne zvolených doplnkov a topánok.“
už ste spomínali, že každý muž by mal nosiť doplnok na krku. Súčasným trendom však je nosiť oblek bez kravaty, len s rozopnutým golierom na košeli. Vidíme to na niektorých politikoch, ale aj biznismenoch. Nosiť či nenosiť kravatu?
Trend chodiť bez kravaty má i nemá svoje opodstatnenie. Keďže muži v odievaní hľadajú aj komfort a chcú sa cítiť uvoľnenejšie, je pochopiteľné, že ako prvú odkladajú kravatu. Ako zvyknú hovoriť, nechcú sa cítiť „zviazaní“. Lenže, ako vo výsledku pôsobia? Nevýrazne a neupravene. Dobrovoľne sa oberajú o možnosť silnejšie sa prejaviť a zapôsobiť na svoje okolie. Oblek bez kravaty je totiž ako forma bez obsahu. Aj ten najlepší oblek, čo sa týka kvality, farby a strihu, zostane len obyčajným oblekom, ak pri jeho nosení nemáte aj kravatu. Musela by to byť veľmi výrazná tvár, aby daný človek vo vás zanechal svojím oblečením dojem, ak by mal len vreckovku v náprsnom vrecku saka.
Priekopník pánskej módy Georg Brummel definoval džentlmenov ako mužov, známych svojou diskrétnosťou a absenciou „vulgárneho vzhľadu“. Jedinou súčasťou pánskeho odievania, ktorá mohla a mala vyjadrovať osobnosť vlastníka a jeho príslušnosť k spoločenskej skupine, sa stala práve kravata.
čo presne myslíte tým, že kravata dokáže vyjadriť osobnosť nositeľa?
Predstavte si, že sa chystáte na dôležité rokovanie. Oblečiete si tmavý oblek, bielu košeľu a čierne topánky. V tejto uniforme je potom kravata tým, čo vypovedá o svojom nositeľovi niečo navyše. Umožňuje sa odlíšiť, a to v dobrom aj v zlom. Popri vyjadrení osobnosti má však kravata aj významnú estetickú funkciu. Nielenže zakrýva gombíky na košeli, ale zdôrazňuje aj zvislé línie mužskej postavy, a tým človeka zoštíhľuje. Taktiež je dôležitou súčasťou pri kombinovateľnosti odevu.
Ak do rovnakého obleku použijeme odlišné kombinácie košele a kravaty, nikto si ani nevšimne, že máte opäť rovnaký oblek. Ďalšou funkciou kravaty teda je, že pri nákupe napríklad jedného obleku, jednej alebo viacerých košieľ a kravát sa dá vytvoriť viac plnohodnotných outfitov, čím sa znižuje aj vstupná investícia do odievania a zakaždým ste inak oblečený. Nakoniec muži, ktorí nosia kravaty, sú považovaní za dôveryhodných a lepšie finančne zabezpečených.
na čo by sme mali prihliadať, keď si namiesto kravaty zvolíme ako doplnok motýlik či askot?
Motýlik je nevyhnutnosťou napríklad pri spoločenských akciách, akou je napríklad ples, kde je na pozvánke uvedený dress code black tie. Základom je čierny motýlik a za faux pas sa považuje vziať si inofarebného motýlika či akúkoľvek kravatu. Mimo týchto akcií je motýlik prípustný ako súčasť osobného štýlu. Je to však výsostne osobná záležitosť.
Stačí si iba spomenúť na Gabriela Eichlera, exprezidenta Východoslovenských železiarní, ktorého si bez motýlika ani nevieme predstaviť. Samozrejme tak, ako na vysoko spoločenské akcie označované bielou alebo čiernou farbou motýlika nie je prípustný inofarebný a vzorovaný motýlik, tak v rámci personal biznis štýlu je to presne naopak.
Aj vo voľnom čase by sme si mali dať záležať na vzhľade. K tomu nám dopomôže šatka na krk (askot) alebo šál. Tým, že tieto doplnky nie sú u nás bežné, niektorí dehonestujú mužov, ktorí ich nosia. To je však len nevedomosť o kultúre odievania. Šatky na krk sú v zahraničí úplným štandardom. Čo však je v zahraničí tradíciou, je u nás veľakrát ešte neznámou. Na druhej strane je dobré, že sa stále máme kam posunúť.
medzi doplnkami máte aj kravaty, motýliky, vreckovky, askoty, šály, šerpy, traky, manžetové gombíky, ponožky, džínsy či tašky. Toto však má v ponuke viacero predajcov, nie je to výnimočné. Čím sa odlišujete?
Máte pravdu, ale komplexnosť v spojení top kvality a dizajnu tradičných talianskych a anglických rodinných firiem, jednoducho povedané „spojenie toho najlepšieho zo sveta“, už výnimočné je. Pomôžem si príkladom trakov, ktoré ponúkame. Keďže sme filmoví fanúšikovia, pri tvorbe biznis štýlu sme sa inšpirovali filmom Wall Street. Ozvali sme sa sme výrobcovi trakov Gordona Gekka a odvtedy máme v portfóliu v Anglicku ručné šité traky Albert Thurston, ktoré dokonca mal na sebe aj Daniel Craig ako James Bond vo filme Casino Royale.
Traky sú inak veľmi zaujímavým doplnkom posúvajúcim biznis štýl do osobného štýlu. V určitým prípadoch majú úžitkovú funkciu, najmä pri väčších postavách udržia nohavice na mieste cez brucho, čo by v prípade opasku nebolo možné. Myslím si však, že pri hre so štýlom majú traky najmä imidžovú úlohu. A čo je o imidži, je aj o sebavedomí. Treba vyskúšať ten pocit. Kto ho zažil, vie, o čom hovorím.
čo je na vytváraní štýlu najväčšou výzvou?
Umenie je dať všetky prvky, z ktorých pozostáva štýl, dokopy. Jeden môj priateľ si začal myslieť, že sa už vie obliekať a že mu pristanú šály. Investoval do ich kvality a dizajnu veľké peniaze. Štýl sa však vytvára nielen z doplnkov, ale aj z odevov a vhodne zvolených topánok. Napriek tomu, že doplnky sú kľúčom k dokonalosti štýlu, ako sa hovorí „bez odevov nie je doplnkov“. Aj keď šálik môjho priateľa mohol patriť k tomu najlepšiemu na trhu, napriek tomu nikoho nezaujal ani šál, ani jeho celkový štýl. Nebol ničím zaujímavý. Obliekať sa jednoducho treba vedieť. Alebo sa treba zveriť do rúk odborníkom.