Na www.onlajn.dobrytrh.sk stretnete svojich trhovníkov cez ich osobné profily. Dozviete sa ako sa majú, ako a kde ich môžete kontaktovať a aké špeciálne ponuky si pre vás na toto obdobie pripravili. Môžete si kúpiť aj špeciálnu edíciu obľúbenej “Mačky vo vreci”. Osobné zážitky a atmosféra z dobrej štvrte sú do online prostredia neprenosné, rozhodli sme sa preto pripraviť vyzdvihnutie balíčkov zakúpených v eshope v susedských prevádzkach na Jakubovom námestí v sobotu 6. júna.
Predaj balíčkov plných prekvapení sa spustil na TEJTO stránke v pondelok 25. 5.
Osobné príbehy a špeciálne zľavy Súčasná situácia je pre našich trhovníkov mimoriadne náročná. Podrobný opis ich pohľadu na toto obdobie sme získali pomocou nášho online prieskumu. Prišlo nám až 140 vyplnených dotazníkov od trhovníkov, drobných producentov, živnostníkov a neziskoviek, ktorých by ste za normálnych okolností stretli na Dobrom trhu, ale aj iných festivaloch a trhoch po celom Slovensku. Začítajte sa do ich príbehov a skúseností na ich profiloch na našom webe! Neváhajte ich tiež kontaktovať a kúpiť produkty priamo od nich. Tým im prejavíte svoju solidárnosť.
Ich profily nájdete TU v sekcii TRHOVNÍCI. Z prieskumu tiež vyšlo, že to čo najviac chýba trhovníkom je osobný kontakt a možnosť stretávať sa so zákazníkmi. Rozhodli sme sa ich preto prepojiť formou online portálu. Predajom Mačky vo vreci dáme návštevníkom Dobrého trhu šancu podporiť aj ich ďalšie fungovanie, predaj a stretávanie sa na našom trhu.
mačka vo vreci
Pripravili sme balíčky produktov od našich trhovníkov, partnerov a susedských prevádzok z okolia Jakubáku, ktoré sú plné prekvapenia. Doteraz darovalo svoje produkty a služby už viac ako 97 predajcov! Mačky vo vreci sú rozdelené do 6 kategórií. Mačkopes, Domáca mačka, Kinder mačka, Krásna mačka, Dobrá mačka a špeciálna partnerská Yeme Slow Food Pressburg mačka - ktorá sa dá nájsť aj v kamenných obchodoch Yeme. Každá z nich skrýva pre návštevníkov prekvapenia v cene 20 eur, ich skutočná hodnota je však vždy vyššia. Pre tých ktorí chcú podporiť aktivity oz Punkt, máme Dobrú mačku. Vašich darovaných 10 eur prispeje na usporiadanie ďalšieho Dobrého trhu. Pomôžete pri vytváraní živých susedstiev a mestských podujatí aj do budúcnosti.
Ako bonus, z nakupujúcich na záver predaja vyžrebujeme jedného, ktorý získa grafiku Kúpele Grössling od autorky Daniely Olejníkovej, ktorú nám venovali Čierne diery.
prvá pomoc pre malých podnikateľov a producentov
Vďaka vašej podpore a kúpe Mačky, vieme spolu s našimi partnermi poskytnúť komplexný balíček prvej pomoci pre trhovníkov Dobrého trhu. Vďaka dlhodobému partnerovi Dobrého trhu pre komunity sa do podpory zapája aj VÚB banka. Tá sa rozhodla v tejto výnimočnej situácii ponúknuť predajcom, ktorí sú súčasťou Dobrého trhu, aj bezplatné ekonomické konzultácie podľa ich potrieb. Malí lokálni podnikatelia, ktorí o túto možnosť prejavia záujem, tak budú môcť získať poradenstvo od expertov s cieľom znovu naštartovať výrobu a predaj svojich produktov či služieb. Websupport poskytne trhovníkom výhodné na mieru navrhnuté online služby a spolu s Imagine Development vyrobíme rozhovory zo zákulisia jednotlivých producentov.
Yeme plnochutné potraviny sa v tomto období zameriavajú aj na intenzívnu podporu malých lokálnych producentov. V spolupráci so Slow Food Pressburg pripravili špeciálnu Mačku vo vreci. Bude plná prekvapení od kvalitných producentov, ľudia v nej objavia aj poukážky na nákup v predajniach Yeme a vouchery na októbrové podujatie Degustórium. Túto Mačku nájdu záujemci nielen online, ale aj priamo v predajniach Yeme. Cieľom je, posilniť tých, ktorí spestrujú náš lokálny trh a susedstvá, kým nebudeme môcť znovu organizovať Dobrý trh v uliciach.
dobrý deň na Jakubáku
"Keď sme pred 10 rokmi prišli s ideou Dobrého trhu a heslom "Vráťme trhy do ulíc", netušili sme, aký význam bude mať dnes pre ľudí vrátiť život do ulíc." hovorí spoluorganizátorka Dobrého trhu Barbara Zavarská. Preto sme sa rozhodli, že mačky si vyzdvihnete osobne na odberných miestach v sobotu 6. júna v susedstve Jakubáku. “Ľudia si budú môcť dopriať prechádzku do krásnej štvrte, podporiť tak malé prevádzky v okolí a mať možnosť zažiť niečo prekvapivé.” dopĺňa ju spoluorganizátorka Illah van Oijen. Po susedstve bude jazdiť autíčko s kapelou Funny Fellows a v bráne do dvora Mareena stretnete náš tím v info stánku kde kúpite špeciálnu edíciu merchu.
Miesto na swap mačiek vo vreci bude pri obnovenom permakultúrnom kochlíku na Jakubovom námestí. „S radosťou sme sa stali súčasťou prípravy Dobrého trhu aj v tejto jeho netradičnej forme. Tejto iniciatíve a jej organizátorom dlhodobo veríme. Sme presvedčení, že aktuálne riešenie prinieslo presne to, čo komunity okolo Dobrého trhu práve teraz potrebujú a čo im padne dobre v období pozvoľného sa otvárania svetu,“ hovorí Lucia Luptáková, zástupkyňa Nadácie VÚB, ktorá je dlhodobým partnerom pre komunity Dobrého trhu.
Nakúpte online a vyzdvihnite offline, urobte si 6. júna “Dobrý deň na Jakubáku!” s Mačkou vo vreci!
Organizátor Punkt, o.z. | Partner pre komunity Nadácia VÚB | Partneri Bratislava - Mestská časť Staré Mesto, Hlavné mesto SR Bratislava, Yeme, Slow Food Pressburg, Imagine Development, WebSupport, Textile House Second Hand
Susedskí partneri Mareena, DOT. Contemporary Art Gallery, Literárna čajovňa, Pán Medvedík, Kubista, Artelier | Mediálni partneri Staromestské noviny, Archinfo.sk, Čierna labuť, Rádio_FM, Denník N
Zákazníkov získavame väčšinou len na trhoch. Ako zvládajú koronakrízu najmenší predajci?
Pokles príjmov, strata zákazníkov, náhly presun do online sveta. Aj s tým sa musia potýkať lokálni predajci, ktorí svoj tovar ponúkali na trhoch a iných podujatiach. Na štátnu pomoc nemajú nárok, preto až osem percent uvažuje o ukončení podnikania. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v apríli tohto roka medzi svojimi predajcami urobil Dobrý trh.
Zákaz verejných podujatí zasiahol aj Dobrý trh, ktorý sa pôvodne mal konať v apríli. Okrem oživovania susedstiev je jeho hlavným cieľom aj podpora lokálnej ekonomiky, miestnych producentov, lokálne značky a malých predajcov, zvyknutých na živý kontakt s návštevníkmi.
Na nich koronakríza doľahla najviac.
Podľa prieskumu sa spomedzi 140 predajcov, ktorí sa prihlásili na Dobrý trh na Jakubáku, predstavuje výpadok jedného trhu v priemere 1000 eur. Najväčšie tržby, o ktoré by predajci prišli po zrušení Dobrého trhu, sú až 4500 eur. Nemožnosť predávať kvôli pandémii koronavírusu na trhoch a iných podujatiach prinútila osem percent predajcov premýšľať o ukončení podnikania. “Veľmi citlivo vnímame situáciu našich predajcov. Pre veľa z nich je Dobrý trh jedným z významných zdrojov príjmu, “ hovorí Illah van Oijen, spoluzakladateľka podujatia Dobrý trh.
Viac ako 40 percent predajcov nie je spokojných s pomocou štátu, nepomôže im. Opatrenia sa ich veľakrát netýkajú, až tretina nemá zamestnancov. Kritizujú, že pomoc je nasmerovaná na veľké firmy, nie na malé rodinné podniky a živnostníkov. Zle sú na tom aj slobodní umelci, nedosiahnu na OČR ani iné kompenzácie. “Som mama troch detí, ktoré živím sama. Fungujem ako slobodný umelec, som závislá na predaji vlastnoručne vyrobených výrobkov z vlny a kurzov. Žiadne z ekonomických opatrení sa na mňa zatiaľ nevzťahuje a každá zrušená predajná akcia mi znemožňuje aj ten malý príjem, ktorý dokážem generovať. Zatiaľ ma zachraňujú objednávky od klientov, aby sme mali čo jesť. Čo bude, ak nebudú ani trhy, ani kurzy a ani nepríde objednávka, neviem.”
Dobrý trh sa snaží aspoň čiastočne svojim predajcom vykompenzovať stratu. Presúva sa do online priestoru. Virtuálne stánky trhovníkov budú dostupné na webstránke od 25. Mája. Nebudú chýbať ani populárne balíčky s prekvapením Mačka vo vreci. Ich kúpou podporia návštevníci online vydania Dobrého trhu lokálnu ekonomiku a živé susedstvá. “Produkty do Mačky vo vreci venovali trhovníci a susedské prevádzky z okolia Jakubáku,” hovorí Barbara Zavarská, organizátorka Dobrého trhu. Aspoň čiastočne sa tak snažia trhovníkom vykompenzovať stratu. Viacerí predajci s trhom totiž rátajú vopred:
“Na Dobrý trh sa pripravujeme už pri výsadbe v januári. Zrušenie by znamenalo, že značná časť úrody vyjde nazmar,” hovoria predajci. Trhy sú pre nich dôležitým miestom na kontakt so zákazníkmi. “Neúčasť na Dobrom trhu nie je len stratou financií, ale aj budovania si dobrého vzťahu so zákazníkmi,” hovoria predajci. Najmä pre tých, ktorí nemajú kamennú prevádzku sú trhy reklamou. Ďalšími prínosmi sú nové kontakty, následné objednávky a spolupráce či spätná väzba od zákazníkov. “Prídeme o príležitosť predstaviť sa desiatkam až stovkám ľudí, ktorých dizajnová tvorba zaujíma a oceňujú ju. Strata je predovšetkým aj v nových potenciálnych zákazníkoch a v priamej propagácii značky.” Z trhov pochádzajú aj stáli zákazníci, ktorí sa vracajú.
Vyše 60 percent predajcov hovorí, že zaznamenalo zvýšený záujem o ich produkty po každom Dobrom trhu. “Na trhoch sa prezentujeme ako značka. Je pre nás lepšie byť pri zákazníkovi a tvárou v tvár mu vysvetliť benefity, nemáme rozpočet na rozsiahlu online reklamu, trhy a jarmoky riešili túto situáciu.”
Pre mnohých malých predajcov bola forma predaja na trhoch jedinou príležitosťou na prezentovanie sa verejnosti. Skoro 70 percent predajcov z Dobrého trhu nemá kamennú predajňu. Skoro tri štvrtiny predajcov má fungujúci eshop, sedem percent ho spustilo po vypuknutí pandémie. “Len sme začali, normálny predaj to nepokrýva.” Aj zabehnutý online predaj ide horšie, nižšie tržby zaznamenala tretina predajcov. “Myslím, že všetci predajcovia sú smutní. Atmosféru Dobrého trhu nie je možné nahradiť žiadnym internetom. Systém prídem, oňuchám, ohmatám, kúpim, je nenahraditeľný.”