dostupnosť hračiek je v dnešnej dobe mimoriadne veľká. Aj vďaka tomu je množstvo detí nimi doslova zahltených, čím sa môže strácať ich hlavný úžitok pre zdravý detský vývin. Jednou z možností, ako sa tomu vyhnúť, je zmeniť spôsob nazerania na hračky a začať ich vyberať zodpovedne. Zorientovať sa v plejáde rôznych typov hračiek však môže byť pre nezainteresovaného človeka zložité. I v tomto prípade preto platí, že nie je hanbou nechať si poradiť od odborníkov.
Nadšenie zo sveta hry a fascináciu hračkami vycítite z rozhovoru so CEO spoločnosti TOYETO, Dominikom Rusňákom. O samotných hračkách, ich pôvode a ceste, ktoré ku zákazníkom absolvujú, dokáže so zápalom rozprávať celé hodiny.
„Každá z hračiek, ktorú u nás nájdete, má svoj príbeh a vyberáme ich podľa prísnych pravidiel a zásad. Špičková kvalita je už dnes samozrejmosťou, no rovnako dbáme na to, aby značky, s ktorými spolupracujeme, vyznávali rovnaké hodnoty. S tým súvisí aj fakt, že našich dodávateľov poznáme aj osobne a niektorých z nich sme navštívili aj priamo v ich výrobnej časti. Odmietame spoluprácu s tými výrobcami, ktorí masovo produkujú lacné a nekvalitné hračky v neférových podmienkach”.
Vedenie spoločnosti TOYETO si zakladá na tom, aby bola každá ponúkaná hračka posúdená osobitne. V spolupráci s odborníkmi na detskú psychológiu a pedagogiku detailne skúma ich prínos pre detský vývin, zaujíma sa o svetové trendy v hračkách, no taktiež aj o požiadavky zákazníkov.
“Naším cieľom je spájať poznatky odborníkov v rôznych oblastiach a tak prinášať na trh hračky, ktoré dieťaťu odovzdajú pridanú hodnotu,“ dodáva Rusňák.
Hračka reprezentuje detské potreby
S názorom, že množstvo hračiek často neprináša deťom skutočnú radosť súhlasí aj klinická psychologička a psychoterapeutka PhDr. Eva Reichelová, Csc. „Aj v tomto prípade platí, že menej je niekedy viac. Deti majú často príliš veľa hračiek, no skutočne ich zaujmú len tie, s ktorými sa schuti zahrajú. To, s čím sa deti budú hrať, si vedia vybrať samy, siahajú totiž po hračkách, ktoré korešpondujú s ich vnútornými potrebami,“ vysvetľuje. Kým hračky pre najmenšie deti majú často emocionálnu hodnotu, tie staršie majú vďaka nim možnosť prežívať a prejavovať svoje emócie a potreby, vyjadrujú v nich skúsenosti a situácie, ktoré odpozorovali zo svojho okolia.
„Hračka je pre dieťa mostom medzi realitou a jeho potrebami,“ pokračuje psychologička, ktorá však dodáva, že schopnosť hrať sa nie je samozrejmosťou, „dieťa sa nenarodí fascinované hrou, preto je dôležité, aby ho k tomu viedli a stimulovali rodičia, dávali mu k hre rôzne podnety.“ Takými podnetmi môžu byť aj vhodne vybraté hračky – také, ktoré deťom ponúkajú viacero možností, ako hra s nimi môže vyzerať a rozvíjajú detskú kreativitu a predstavivosť.
Hračky pre dieťa alebo pre rodiča?
Vnímavé hračky, ktoré deti niečo naučia a rozvíjajú ich zmyslové a motorické vnímanie, môžu mnohí vnímať ako výstrelky rodičov, ktorí sa silou-mocou snažia vychovávať inteligentné deti. Aj edukatívne hračky by preto mali mať svoju prvotnú funkciu a dokázať deti zabaviť, k využívaniu ich kompletného potenciálu vedia cesta spoločnej hry s rodičmi. „To najviac, čo môže rodič dieťaťu odovzdať je spoločný čas,“ potvrdzuje psychologička Eva Reichelová, „rodič učí dieťa hrať sa, uvádza ho do sveta hry, a čo je dôležité, musí sa pri hre tešiť z malých detských úspechov. Ak sa rodič s dieťaťom nehrá, niektoré deti si vedia poradiť aj samy, iné však potrebujú viac pozornosti a ak ju nedostávajú, odrazí sa to aj v strate záujmu o hru.“
Naopak, prílišná angažovanosť rodičom, ktorý dieťaťu podsúva stále nové a nové hračky a vymýšľa hry, môže byť podľa nej na škodu: dieťa sa stáva pasívnejším, stráca záujem o hru, prestáva objavovať. „Hra by mala rodičovi a dieťaťu priniesť kvalitne strávený spoločný čas,“ dodáva Reichelová.
Celý rozhovor, v ktorom hovorí o psychologickom význame hračiek, si môžete pozrieť na Youtube kanáli spoločnosti TOYETO.