ako sa zmenil IT sektor počas pandémie COVID-19? Je bežné, že vo svete informačných technológií sa nepracuje na jednom mieste, ale že mnohé práce sa dajú vykonávať online odkiaľkoľvek. Bola na to vaša firma pripravená?
Pripravení sme boli vcelku dobre, no dodal by som, že keď vypukla pandémia a prišlo na tunajšie obmedzenia, my sme opatrenia zavádzali proaktívne už skôr, aby sme zabezpečili, že naši ľudia budú zdraví a potenciálne nenainfikujú svojich blízkych. Druhou prioritou bola zabezpečiť našim klientom rovnakú kvalitu a dostupnosť služieb, akú sme im sľúbili. Firma Unicorn na to bola pripravená dobre, lebo všetci pracujeme v jednom systéme, ktorým riadime firmu. Bolo teda pre nás pomerne ľahké poslať do dvoch dní od vypuknutia pandémie všetkých našich zamestnancov na plný home office.
mnohí si nevedia predstaviť, že zrazu ľudia pracujú týždne a mesiace z domu. Sklamali vás výkonom vaši zamestnanci, alebo naopak, potešili?
Skôr potešili. Je to tým, že ak si dobre nastavíte procesy, dokážete priebežne kontrolovať prácu a tým zabezpečiť kvalitu jej výstupov. Nejde len o to, či ju chcú vykonávať, ale stretávali sme sa aj s problémami, že niekto býva doma v jednoizbovom byte s dieťaťom. Režim práce a podmienky práce sme museli prispôsobiť rôznym situáciám a podmienkam našich zamestnancov.
mali ste obavy z toho, že budú vaši ľudia dva-tri mesiace pracovať z domu?
Nešli sme do toho s tým, koľko pandémia bude trvať. Povedali sme si, čo sa musí v najbližšom týždni alebo dvoch robiť, pracovník si podľa toho nastavil svoje očakávania a nepozeralo sa zbytočne na to, čo sa stane o dva mesiace. Jednoducho, vedeli sme, že chceme zabezpečiť funkčnosť firmy, dodávku pre klientov a prácu pre našich ľudí. A tomu sme podriadili všetko. Z tohto pohľadu je napríklad zaujímavé, že produktivita práce na niektorých projektoch vzrástla. Vysvetľujem si to tým, že nastaveným spôsobom riadenia na dennej báze ešte viac dbáme na riadne zadanie a prevzatie práce každého pracovníka, čo zvyšuje aj jeho motiváciu.
ukázala vám kríza aj to, že niektoré firemné priestory možno platíte zbytočne?
Myslím, že nad tým uvažuje každá spoločnosť a my nie sme výnimkou. Poviem vám jeden vtip, ktorý teraz medzi nami koloval: „Kto je najlepším nositeľom digitálnej transformácie vo firmách? COVID-19.“ Vírus transformáciu urýchlil. Som presvedčený, že časť práce v kanceláriách ostane, lebo sme spoločenské bytosti. Prácou z domu sa mnohým zlepšil takzvaný work and life balance, lebo si môžu naplánovať to, či si dajú obednú pauzu, menší výlet na bicykli alebo niečo podobné. Získajú tým čas, ako aj kontrolu nad ním. Neplatí to len pre IT, všetci naši klienti – z bankovníctva, z energetiky – sa zamýšľajú nad tým, či potrebujú také veľké množstvo kancelárskych priestorov. Táto zmena myslenia prinesie znovu prácu pre IT.
spoločné pracovné miesta, že by si napríklad niekoľko firiem prenajalo nejaký spoločný priestor?
To už sa blíži ku co-workingu, ktorý je vhodný pre niektoré sektory, no pre iné nie. Pre našich klientov už teraz prinášame náš produkt – aplikáciu na vytvorenie rezervácie pracovných miest po tímoch, resp. oddelenia v kombinácii so spoločnými priestormi, o ktoré sa oddelenia delia.
základ toho, že ste tak efektívne mohli prejsť na prácu z domu, spočíva v tom, že ste si budovali taký proces, na ktorý boli ľudia zvyknutí?
Predtým bola možnosť pracovať z domu skôr benefit. Až teraz nastal zlom, že je to preferovaná forma vzhľadom na väčšie zdravotné ohrozenia. Preklopenie všetkých pracovníkov na prácu z domu sa u nás nestretlo s nijakými vážnymi ťažkosťami. Už v roku 2005, keď som do firmy nastúpil, boli nastavené procesy tak, že sme fungovali veľmi systematicky a digitálne. Vnímame, že je oveľa lepšie, keď vo firme vládne poriadok, a nie chaos či anarchia; vtedy dokážeme kvalitne a efektívne dodávať služby a v dôsledku toho aj naši ľudia veria tomu, na čom pracujeme. Pre mňa je dôležité, aby pracovník na každom projekte tušil, čo projekt klientovi prináša. Nie je to len o tom, že má naprogramovať kus kódu, ale má vidieť zmysel toho, čo to prinesie pre klienta. Vtedy dokáže dať do projektu aj kus duše a odhodlania.
všetky sektory trpia nedostatkom kvalitných ľudí. Čelíte identickému problému aj vy?
Tvrdiť, že problém neevidujeme, by nebolo správne. Nechceme však byť tí, ktorí sa len ponosujú, snažíme sa problému vzdorovať, aktívne ho pomáhame riešiť. V roku 2007 sme založili vlastnú univerzitu Unicorn University, ktorá funguje dodnes, má vyše 400 študentov a okrem nich zabezpečuje kvalitné vzdelávanie aj pre spolupracovníkov na našich projektoch. Úspešne sme rozbehli program Unicorn Work and Study, kde v Prešove naši kolegovia študujú na našej univerzite, dostávajú štipendium a môžu pracovať na projektoch. Takto si vychovávame ľudí už od stredných škôl.
máte aj vlastnú strednú školu?
Nie, no snažíme sa pôsobiť aj na stredných školách, a tak podporovať vzdelávanie. Pomáhame na nich s vyučovaním niektorých predmetov najmä v oblastiach ako projektové riadenie, analýza a vývoj, aby mali študenti aj reálne skúsenosti. Takto to robíme napríklad aj na školách v Prešovskom kraji.
nie je budúcnosť v tom, že si vychováte zamestnanca už na strednej škole a potom ho dovzdeláte?
Stredné školy by mali doplniť odbory tak, aby dokázali vychovať programátorov, ktorí dokážu kvalitne naprogramovať zdrojový kód, no nechcú mať napríklad širší rozhľad. Univerzity budú naďalej potrebné na to, aby súčasti veľkých integrovaných systémov, ktoré dodávame napríklad pre elektrizačné prenosové sústavy, banky, poisťovne či pre nadnárodné zoskupenia týchto spoločností, dokázali s kolegami navrhnúť.
vstúpili ste tým teda do duálneho vzdelávania? Pridali sa k vám ďalší partneri?
Sú aj ďalší partneri. V IT je to trochu iné. Väčšina firiem podporuje školy skôr touto formou. Duálne vzdelávanie má veľa podmienok až obštrukcií, ktoré treba splniť. Pre segment IT je to príliš pritiahnuté za vlasy, a preto sa snažíme raziť inú cestu. Je to asi ako s univerzitou, o ktorej sme hovorili. Jednoducho, vnímali sme, že štandard sa tak rýchlo neupraví a niekedy je dobré prísť s niečím alternatívnym. Nehovoríme, že je to jediné správne riešenie, no funguje to.
budeme pod vplyvom pandémie otvorenejší voči smart riešeniam?
Postupne budeme tieto veci viac prepájať. To nám pandémia „priniesla“. Hľadať smart riešenia, aby veci fungovali čo najjednoduchšie, efektívne, ekologicky. Podporujeme trendy v elektromobilite. Snažíme sa vybudovať sieť elektronabíjačiek, ktoré budú mať jednotný softvér. Keď vznikali prvé stanice, každá mala iné ovládanie a používala iný softvér. My sme vyvinuli aplikáciu, ktorá dokáže komunikovať s viacerými druhmi nabíjacích staníc. Funguje to tak, že klient si v aplikácii nájde, kde sa nachádza najbližšia stanica a zarezervuje si na nej miesto. Zapojí svoje auto do siete a môže sledovať priebeh nabíjania. Aplikácia mu tiež signalizuje, či sa jeho auto reálne nabíja alebo sa vyskytol nejaký problém, následne prostredníctvom tej istej aplikácie zaplatí.
ako sa volá tá aplikácia?
Charge Up.
takže používateľ bude napríklad niekde v Belgicku a aplikácia ho navedie k najbližšej elektrostanici?
Áno, to je naša vízia, hoci v Belgicku to zatiaľ nemáme zosieťované, no ideme presne týmto smerom. Začali sme v Česku, na Slovensku, pokračujeme v rozširovaní do Nemecka a ďalších krajín. Chceli sme najprv overiť funkčnosť a počkať na odozvu od používateľov a následne to rozširovať. Lebo to vidíme ako správny spôsob, ako vyrobiť dobrý produkt.
a aká je odozva od zákazníkov?
Veľmi dobrá, a to aj vďaka tomu, že na jednej strane ponúkame časť pre používateľov a na druhej pre prevádzkovateľov. Takže ak sa nejaká spoločnosť rozhodne, že chce prevádzkovať elektrostanicu, my jej dáme tú časť, ktorá ju ovláda, meria a sleduje spotrebu elektrickej energie. Prevádzkovateľ stanice dokáže cez náš softvér upravovať ceny a vykonávať rôzne zmeny. My dodávame softvérovú časť, ktorá je od konkrétneho typu stanice nezávislá.
ako vyzerá dobrá aplikácia?
V prvom rade by mala byť plne responzívna, veľmi intuitívna, musí mať pekný dizajn a najmä spoľahlivo a efektívne fungovať. Nemalo by to byť o tom, že si niečo nainštalujete a budete pätnásť minúť premýšľať nad tým, ako to vlastne rozbehnúť. Princíp spočíva v tom, že si nainštalujete aplikáciu a podľa štatistík tomu venujete 10 až 15 sekúnd, možno aj menej – a potom sa rozhodnete, či aplikáciu začnete používať, alebo ju vyhodíte do koša.
richard Schwartz
Je jeden z prvých spolupracovníkov Unicorn Systems na Slovensku. Už počas štúdia softvérového inžinierstva na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave začal pracovať pre túto českú softvérovú spoločnosť. Postupne rástol z vývojára cez obchodníka až po riaditeľa slovenského produkčného streamu Unicorn Systems SK. Pod jeho krídlami sa Unicorn na Slovensku rozrástol o vývojové centrum v Prešove. V súčasnosti pre Unicorn na Slovensku pracuje viac ako 180 spolupracovníkov.