česká automobilka ŠKODA na Slovensku láme rekordy. Aj napriek prebiehajúcej pandémii koronavírusu a 39-dňovej odstávke výroby v materskom závode v Česku dosiahla značka ŠKODA na Slovensku najvyšší trhový podiel za poslednú dekádu. S výsledkom 22,4 % sa zaradila medzi európske unikáty v auto-moto segmente, čo znamená, že každé piate predané auto nieslo logo okrídleného šípu. Najobľúbenejším modelom Slovákov sa už tradične stala ŠKODA FABIA, nasledovaná modelom OCTAVIA. V prvej päťke najžiadanejších vozidiel sa umiestnil aj tretí model značky ŠKODA, hatchback SCALA.
Hoci sa pandémia koronavírusu podpísala v roku 2020 aj na domácom trhu a automobilky predali dokopy až o štvrtinu menej vozidiel (celkovo 76 305 ks), značka ŠKODA jasne dominovala s počtom 17 064 predaných automobilov. Aj napriek neistotám, problematickým dodávkam a uzavretým predajniam sa českému výrobcovi podarilo dosiahnuť fantastický výsledok – každé piate nové vozidlo na Slovensku nieslo logo okrídleného šípu. Okrem toho ŠKODA AUTO Slovensko priniesla zákazníkom už štvrtú generáciu modelu OCTAVIA a úspešne zahájila jej predaj. O popularie modelu OCTAVIA svedčí aj fakt, že sa počas vlaňajška stala druhým najžiadanejším autom na trhu.
fABIA opäť na tróne, ŠKODA dominovala aj v ďalších segmentoch
Najpredávanejším vozidlom na Slovensku za rok 2020 bola ŠKODA FABIA. Obľúbený model vo variante hatchback či kombi si spoločne zakúpilo až 4 607 Slovákov. Väčší model OCTAVIA, ktorý prišiel v novej, štvrtej generácii, si zakúpilo 3 997 Slovákov. V prvej päťke najžiadanejších vozidiel sa umiestnil aj hatchback SCALA s počtom 2 104 predaných kusov. Dominovali však aj ostatné modely značky ŠKODA. Malý mestský crossover KAMIQ, ktorý na trh prišiel len koncom roka 2019 ako úplne nový model, si v segmente A0 SUV získal až 17 % podiel. Vysoké skóre popularity si môže pripísať aj SUPERB, ktorý taktiež prešiel omladzovacou kúrou. V strednej triede (B) jeho predaje tvorili až 43 % tohto segmentu.
obľúbená aj vo firmách
Na Slovensku patrí značke ŠKODA už tradične prvenstvo aj v predaji firemným zákazníkom. Trhový podiel sa jej oproti roku 2019 podarilo navýšiť o1,28 % až na 24,83 %, čo predstavuje takmer každé štvrté predané auto v tomto segmente. Ešte výraznejší úspech zaznamenal retailový segment. Ten narástol nielen v rámci trhového podielu na 17,53 % (nárast o 4,75 % oproti roku 2019), ale aj v absolútnych predajných číslach. Kým v roku 2019 ŠKODA dodala retailovým klientom 4 400 vozidiel, minulý rok to bolo 4 521 kusov. Rastúci trend zaznamenala ŠKODA ešte pred nástupom pandémie. Udržať sa jej ho podarilo najmä vďaka atraktívnej ponuke nových modelov, silným a účinným akciám a opatreniam, ambicióznemu plánovaniu výroby, ale tiež pružnému prispôsobeniu sa situácii či proaktívnemu prístupu celej siete autorizovaných servisov.
tOP aj v elektromobilite
Rok 2020 bol pre Slovensko v znamení elektromobility. Aj keď v predaji elektrifikovaných modelov sa s krajinami západnej Európy nemôžeme porovnávať, v minulom roku Slovensko zaznamenalo významný nárast záujmu o ekologické vozidlá. Záujem o plne elektrické vozidlá vzrástol o 453 %, čo predstavuje 914 predaných kusov a celkový trhový podiel 1,2 %.
Podiel rastu v segmente plug-in hybridných modelov zaznamenal podobný rast. Celkovo sa vozidiel s P-HEV motorizáciou predalo v minulom roku 861 kusov, čo zodpovedá trhovému podielu 1,1 %. Aj tu sú najpredávanejšími modelmi vozidlá značky ŠKODA. V rámci plne elektrických vozidiel to bolo CITIGO iV s počtom 165 predaných kusov. Najpredávanejším plug-in hybridným autom sa stala ŠKODA SUPERB iV s počtom 175 kusov. Trend poukazuje na to, že práve segment elektrifikovaných áut by mal aj v budúcich rokoch rásť najrýchlejšie. Značka ŠKODA už koncom minulého roka spustila predaj elektrifikovanej verzie modelu OCTAVIA, ktorý je dostupný hneď v troch variantoch – mild hybrid, plug-in hybrid a plug-in hybrid vo verzii RS. V priebehu tohto roka budú slovenským zákazníkom doručené prvé kusy modelu ENYAQ iV. Značka ŠKODA tiež plánuje tento rok predstaviť ďalšie elektrifikované modely. Svojim prístupom a pestrou modelovou paletou iV ŠKODA potvrdzuje, že je na novú éru pripravená.