Juraj Kadlec raz navštívil festival vín. Dovtedy vedel rozlíšiť dva typy vín – to, ktoré mu chutilo, a ktoré nie. Na festivale však videl ľudí, ktorí sa vínami zaoberajú roky. Vinárov, someliérov, odborníkov rôzneho druhu, ktorí vedeli o svete vín rozprávať hodiny a stále to bolo zaujímavé, dokonca aj keď ste pri tom nepopíjali víno.
Tam po prvý raz uvidel svet, ktorý dovtedy nepoznal, a v ktorom sa spájal pôžitok chutí a intelektuálneho nasýtenia, pretože informácie, ktoré tam dostával, v sebe zahŕňali príbeh, poctivé remeslo, skúsenosti, vedu a ešte aj znalosť prírody. Preto začal uvažovať, ako by tento nový svet priblížil aj iným ľuďom. Pretože väčšina víno pozná najmä zo supermarketov, tí ostaní idú do vinoték, poradia sa so someliérom a kúpia vyššiu kvalitu za rozumnú cenu.
„Na tom festivale som uvidel ten ,wine to door‘ – dvere k vínu. Predstavil som si, ako máte svojho someliéra, ktorý poradí, že toto je dobré víno, skús ho,“ spomína Juraj Kadlec na začiatky svojho projektu Wine Door Club. V rámci neho prídu k záujemcovi domov vždy tri fľaše vína. Vždy iné. Každé víno sprevádzajú informácie, ktoré prezradia viac o pôvode vína, o jeho pestovaní, o vinárstve, ktoré ho vyrobilo. „Toto e-shopy nerobia, robia to vinotéky, ale tam človek musí fyzicky ísť. Preto som chcel dať ľuďom sprievodcu, ktorý by ich previedol svetom kvalitných vín, aj keď sedia doma.“
Štart počas prvého lockdownu
Nie je veľa podnikateľských projektov, ktorým by pandémia pomohla, ale Wine Door Club je jeden z nich. Keď sme zostali doma a zavrel sa pre nás nielen svet, ale aj vedľajšia ulica, otvoril sa priestor na projekty, ktoré zážitky priniesli za nami. Netflix by o tom vedel rozprávať. A Juraj Kadlec tiež. Na pomoc si zavolal someliéra Erika Dorušinca. Ten bol veľký fanúšik rôznych kulinárskych zážitkov, ale víno ho spomedzi všetkých možností chytili najviac. Pridal sa k Jurajovi a spoločne si povedali, že idú Slovákov naučiť vychutnávať si kvalitné víno, ku ktorému sa inak nemajú ako dostať.
„V selekcii sú tri vína, ale každé je iné a podľa predplatenej služby je buď jedno z nich vždy slovenské, alebo je selekcia robená len zo slovenských či svetových vín. To, čo majú spoločné, je vysoká kvalita,“ dopĺňa Erik Dorušinec.
Wine Door Club sa na začiatku spoznávacej vínnej cesty spýta, aké vína chcete piť. Jednoducho si záujemca na webe winedoorclub.com nakliká, čo preferuje a čo nie. „Úvodný výber typov selekcie je len základný, pretože sme chceli priniesť klientom jednoduchosť. Zvolíte si, či preferujete biele, červené, ružové, slovenské, svetové. Čím menej možností, tým lepšie, pretože chceme ľudí učiť spoznávať aj dovtedy nepoznané. U nás sa jednoducho neuspokoja len s odrodou, ktorú poznajú, napr. ,rulandské šedé‘, ale objavia rôzne druhy z odrôd, ako sú sauvignon blanc, silvánske zelené, tempranillo, malbec alebo aj poctivý slovenský vlašák. V každej selekcii, ktorú posielame klientom, sú vždy iné vína z celého sveta. Nikdy od nás nedostanete to isté víno,“ hovorí Juraj Kadlec.
Vína prídu k členovi klubu v intervale, aký si vyberie. Môže si zvoliť, či chce selekciu troch vín každý mesiac, raz za dva mesiace alebo raz za štvrťrok. V selekcii sú však vždy iné vína, ale čo ak niektoré chutilo natoľko, že ho chce človek znovu? „Mysleli sme aj na tento prípad a keďže naše vína bežne nekúpite, členovia majú prístup do nášho e-shopu. Ak si chcú objednať víno mimo aktuálnej selekcie, môžu tak urobiť práve tam,“ spomína Juraj Kadlec.
Kombinácia vín v selekcii je ovplyvnená nielen výberom someliéra Erika, ale aj sezónnosťou. „V lete dávame do selekcie viac ľahších červených vín, viac bubliniek. Dokonca sme mali jednu špeciálnu selekciu len s proseccom a cavou. Alebo teraz v lete sme mali selekciu ľahkých vín, kde bolo napríklad Vinho Verde z Portugalska, čo je víno s menším množstvo alkoholu, ktoré si môžete dať aj v lete, počas horúceho dňa,“ vyratúva Erik Dorušinec, ktorého teší, že si členovia nachádzajú cestu aj ku kvalitným slovenským vínam.
„Áno, prevažujú u nás tie známe krajiny s hlbokou vinárskou tradíciou, ako je Francúzsko, Taliansko, Španielsko. Tie mávame v selekcii permanentne. Ich vína sú známe aj preto, že sú perfektne zvládnuté nielen kvalitovo, ale aj marketingovo. Žijú z nich celé regióny, štát ich vo veľkom podporuje. Ale aj na Slovensku už vieme nájsť kvalitné vína, ktoré sa umiestňujú v top rebríčkoch svetových súťaží. Bežne ich v supermarkete nekúpite, my ich však veľmi radi dávame do selekcií,“ hovorí Erik.
Za každou fľašou sa skrýva príbeh
Juraj Kadlec k tomu dodáva, že vína je vždy potrebné uviesť príbehom. Kartičkou s informáciami, ktorú si členovia nájdu v boxe. Nielen preto, aby doplnili mozaiku vínnej cesty, ale aj preto, aby klient vedel, čo čakať od daného vína, aby nebol šokovaný. „Poviem to na príklade už spomínaného vína z Portugalska, ktoré sme mali v selekcii. Je to letné víno, ktoré vyzerá skoro ako voda a je vo fľaši pripomínajúcej minerálku. Pritom je to víno s vynikajúcim hodnotením. Tieto súvislosti klient musí poznať. Alebo ešte lepší príklad. Mali sme raz v selekcii naturálne cal fondo prosecco z Talianska, pre ktoré je typický sediment. Pred vypitím ho treba pretrepať. Keď však takúto súvislosť klientom nevysvetlíme, nájdu sediment vo fľaši a povedia si, že veď je to víno pokazené. A pritom to bol hlavný úmysel vinára – nechať tam aj takúto konzistenciu. Toto je reálna skúsenosť, jeden klient si neprečítal popis k tomuto vínu a písal mi, že sme poslali seknuté víno. Tak som mu celý príbeh toho vína ešte raz vysvetlil. A chutilo mu. :)“
Inak naturálne vína sú dnes vo vinárskom svete veľký trend. Hoci nie sú nové a je to niečo, čo tu bolo oddávna. „Veľa ľudí nevie, že naturálne vína majú veľmi dlhú tradíciu, hoci sa v poslednom čase o nich viac píše. Ale už počas posledných tridsiatich rokov je vidieť, že sa vinárstva viac orientujú na naturálne vína. Napríklad víno Col Fondo – v regióne, odkiaľ pochádza, sa prezýva aj víno starých otcov, pretože sa k nemu viaže stáročná tradícia. Naturálne vína sú rôzne odstupňované – začíname bio vínom, potom je bio naturálne víno a potom bio dynamické víno. Sú aj rôzne bio certifikáty. Klienti chcú tieto vína spoznávať, ale zatiaľ nevidím, žeby tu vznikla silná skupina ľudí, ktorí chcú piť len naturálne vína,“ pripomína someliér Erik a Juraj k tomu ešte dodáva, že „v Spojených štátoch aj v severských krajinách pritom existujú podobné služby, ako je náš Wine Door Club, ale so zameraním len na naturálne vína. Napríklad aj francúzskym vinárom sa podarilo opäť dobyť severské krajiny práve vďaka tomu, že prešli na naturálne vína.“
Keď Wine Door Club začal s donáškou vín ku klientom domov, Juraj s Erikom si uvedomili, že oslovujú najmä ľudí, ktorí si vedia kúpiť aj drahšie vína. Chceli však naučiť vychutnať si kvalitné víno aj ľudí, ktorí majú obmedzený rozpočet. „Preto sme pridali do ponuky aj predplatné, v rámci ktorého zákazník stále môže spoznávať kvalitné vína, ale nemá tam niektoré služby, ako napríklad prístup do klubového e-shopu. Členstvo BASIC obsahuje stále chutné, ale cenovo výhodnejšie jednoduché vína a členstvo STANDARD, čo je náš vlajkový produkt, zahŕňa zážitok aj z pohľadu kvality vína, aj servisu. Každopádne, aj v balíku BASIC dostane človek vína vyberané someliérom zo Slovenska aj zo sveta a môže spoznávať chute a regióny, ku ktorým by sa inak nedostal,“ zdôrazňuje Juraj Kadlec.
Wine Door Club tak otvoril svoje dvere každému, kto má odvahu na chuťové dobrodružstvo vo vlastnej obývačke či na chate. Či už to bude pre vás alebo vo forme originálneho vínneho darčeka pre niekoho blízkeho, vyzerá to tak, že nejaký čas ešte tento priestorový limit a neistá budúcnosť bude definovať životy nás všetkých. Aspoňže v tom víne je pravda.