1 sledujte náklady na chod kancelárií
Tichým žrútom vašich financií sú náklady na chod kancelárií. Bohužiaľ, nie každá firma môže pracovať bez nich. Preto sa zamerajte aj na tie najmenšie riešenia ako výmena klasických žiaroviek za úspornejšie. Síce sa zdá, že ušetríte veľmi málo, časom to však môžu byť desiatky až stovky eur.
Zamestnancom nariaďte, aby spotrebiče a elektroniku vypínali a neuvádzali ju do úsporného režimu. Dobrou voľbou je tiež vypínanie osvetlenia počas dňa a regulácia klimatizácie pomocou termostatov.
Ušetriť môžete aj počas zimy, ak na vykurovanie zvolíte ekologické alternatívy. Sú to napríklad tepelné čerpadlá. Ich charakteristickou vlastnosťou je, že teplo získavajú z externých zdrojov, vďaka čomu znižujú náklady.
Razantnejším krokom na ušetrenie je zníženie množstva kancelárskych priestorov. Urobiť sa to dá však len vtedy, keď zamestnanci nemusia byť v práci nevyhnutne fyzicky prítomní.
2 vyhnite sa duplicitným procesom
Dobre sa pozrite na procesy vo vašej firme. Ste si istí, že niektoré veci sa neopakujú? Neprechádzajú niekoľkými ľuďmi a nie sú dôvodom predĺženia celej práce?
Ak na tieto otázky neviete odpovedať, spravte audit pracovných procesov. Zistite, čo môžu namiesto piatich ľudí urobiť dvaja zamestnanci. Zbavením sa duplicít šetríte čas aj pracovné sily. A tie sa dajú vždy využiť niekde inde.
Unsplash.com
3 zamerajte sa na distribúciu
Výdaje vo veľkej miere ovplyvňuje aj samotná distribúcia. Akú trasu využívate? Nejazdia vaši vodiči kilometre navyše? Ceny pohonných hmôt vedia rozpočet razantne ovplyvniť, a preto s nimi neplytvajte.
Ďalším riešením, ako na distribúcii ušetriť, je využívať rôzne výhody a služby, ktoré poskytujú predajcovia paliva. Tie získate napríklad využívaním tankovacích kariet.
4 veci riešte digitálne
Tlačenie desiatok dokumentov nie je výhodné ani z finančného, ani z ekologického hľadiska. Veci, ktoré nevyhnutne nepotrebujete mať v rukách, netlačte. Pracujte s nimi online. V súčasnosti existujú desiatky programov na zdieľanie jednotlivých súborov a spoločnú prácu. Je preto zbytočné, aby ste z nich robili papierové kópie a tie posielali kolegom či obchodným partnerom.
Ak potrebujete napríklad podpisovať zmluvy, vybavte si elektronický podpis. Zíde sa vám vo viacerých situáciách a urýchli všetku prácu.
Nie je to však len tlač, ktorú môžete vďaka počítačom a internetu eliminovať. To isté platí aj o služobných cestách. Keď môžete, pracovné záležitosti vybavte z pohodlia svojej kancelárie. Videokonferencie zožali za posledný rok úspech. Využiť sa dajú aj na komunikáciu s kolegami pracujúcimi z domu.
Unsplash.com
5 premyslite si svoje investície
Keď príde na investovanie, mnohí ľudia robia veľké chyby. Samozrejme, nejaké peniaze musíte do vybavenia investovať, . Nákup drahých vozidiel a elektroniky je často zbytočný. Myslite prakticky a snažte sa zvoliť zlatú strednú cestu – kvalitné zariadenie za dobrú cenu. Viaceré spoločnosti ponúkajú napríklad aj repasovanú elektroniku, ktorá zahŕňa prémiové biznisové notebooky, stolné počítače či monitory s klasickou 2-ročnou zárukou. Jej kúpou pomôžete aj planéte.
Ďalšou možnosťou je využitie operatívneho lízingu. Ten predstavuje prenajatie niektorých zariadení, napríklad vozidiel, tlačiarní, počítačov a inej techniky.