Toto dielo bolo prvýkrát odhalené na festivale Pohoda, 8.júla 2022. Do 5.septembra 2022 ho môžete obdivovať pri laboratóriu Svet bez dymu na Donovaloch. Boris Klimek má za sebou niekoľko veľkých úspechov a ocenení, jeho svietidlá zdobia reštauráciu hollywoodskych hviezd Jessicy Biel a Justina Timberlakea alebo známy hotel Four Seasons v Miami. Zo spolupráce pre iniciatívu Svet bez dymu má veľkú radosť, keďže má veľmi blízko ku konceptuálnym prístupom a presahom, ktoré sa snaží uplatňovať naprieč svojou tvorbou. Zároveň je zástancom filozofie iniciatívy Sveta bez dymu, nakoľko sa sám pred niekoľkými rokmi vymanil zo zapáchajúceho područia dymu.
kedy ste sa začali zaujímať o dizajn? Čo vás do tejto oblasti zaviedlo?
Od detstva ma to ťahalo k výtvarnému umeniu a obzvlášť ma lákala práca s priestorom, hmotou a proporciami. Necítil som sa však na sochu či všeobecne na voľné umenie, pretože mám tendenciu pracovať skôr analyticky a musím byť schopný obhájiť si a nájsť mantinely zadania. Preto som sa aj veľmi skoro rozhodol, že sa chcem venovať architektúre alebo dizajnu. Na architektúre ma ale trochu desili jej pravidlá a potrebné teoretické vzdelanie, preto som sa radšej vydal cestou dizajnu. Dalo by sa teda povedať, že som už na základnej škole vedel, čo zo mňa raz bude :)
kto vás najviac inšpiroval počas štúdia?
Pre mňa je skôr dôležité, kto ma najviac inšpiroval ešte pred samotným štúdiom a kto ma trpezlivo viedol po výtvarnej ceste a rozširoval mi obzory. Tou osobou je môj tatko, skvelý výtvarník a pedagóg Peter Klimek. Vzťah k umeniu som teda podedil po ňom. Už v predškolskom veku som k nemu chodil do triedy na základnej umeleckej škole a tiež do jeho ateliéru, kde som obdivoval jeho pestrú prácu a symboliku, ktorú do svojich diel vnáša. Dodnes je mi veľkou inšpiráciou a rád sa s ním bavím o našej práci.
kde ste stážovali v Anglicku a na Slovensku?
V Anglicku som strávil semester v Sheffielde na Sheffield Hallam University a na Slovensku som stážoval na Vysokej škole výtvarných umení v ateliéri docenta Ferdinanda Chrenku.
na čo ste osobne najviac hrdý v rámci svojej práce a prečo?
Ja som vždy najviac hrdý na posledný a najnovší projekt, takže momentálne mi robí fakt radosť autorská inštalácia pre Philip Morris a iniciatívu Svet bez dymu. Z dlhodobého pohľadu som veľmi vďačný za svietidlá Memory /balóniky/ pre Brokis, ktoré boli mojím prvým produktom hneď po skončení školy. Som nesmierne rád a ďakujem pánovi Rabellovi, majiteľovi Brokisu, že v mojom návrhu videl potenciál a nebál sa nadviazať spoluprácu s čerstvým absolventom s nulovou praxou a portfóliom.
získali ste množstvo ocenení, ktoré bolo pre vás najvysnívanejšie?
Toto popravde veľmi neriešim a nerozlišujem, som veľmi vďačný za každé ocenenie a aj prosté pochválenie mojej práce. Keď mi napíše spokojný majiteľ nejakého môjho produktu, alebo niekto, koho moja práca baví, tak je to pre mňa najväčšia radosť.
aké vlastnosti a schopnosti by mal mať úspešný dizajnér, aby si jeho produkty našli cestu do Shanghai Museum of Glass, do galérie moderného umenia Centre Pompidou v Paríži, do Českého centra v New Yorku?
Tak to netuším. Mne v tomto nesmierne pomohol samotný Brokis, výrobca mojich svietidiel, ktoré si našli cestu do týchto úžasných priestorov. Dizajn je citlivý a komplexný mechanizmus a pokiaľ sa v ňom zadrhne čo i len jedno koliesko, je to problém. V týchto konkrétnych prípadoch sa nám podarilo skĺbiť, snáď, dobrý dizajn s perfektnou výrobou, marketingom, obchodom. Keď do seba tieto kolieska zapadnú, môže z toho byť dobrý a úspešný produkt, ktorý si potom dokáže nájsť cestu kdekoľvek.
na Pohode ste predstavili svoju unikátnu inštaláciu „ Minulosť pohľadom budúcnosti“ pre iniciatívu Svet bez dymu. Ako sa Vám spolupracovalo a tvorilo?
Tento projekt ma hneď oslovil a vedel som, že sa ho chcem zúčastniť a to z viacerých dôvodov. Videl som v ňom príležitosť navrhnúť nielen zaujímavý výtvarný objekt, ale tiež, že prostredníctvom neho môžem predať ďalej určitú myšlienku, osvetu či posolstvo. Ako dizajnér síce navrhujem produkty alebo objekty s jasnou funkciou, myšlienka a symbolika je však podľa mňa často rovnako dôležitá ako samotná forma a funkcia. Zároveň mám veľmi blízko ku konceptuálnym prístupom a presahom, ktoré sa snažím uplatňovať naprieč svojou tvorbou. Toto abstraktné zadanie bolo pre mňa preto veľmi príťažlivé a obohacujúce. V neposlednom rade som tiež zástancom celej myšlienky a filozofie iniciatívy Sveta bez dymu, nakoľko som sa sám pred niekoľkými rokmi vymanil zo zapáchajúceho područia dymu vďaka inovatívnym moderným nikotínovým alternatívam. Od začiatku to bola skvelá a inšpiratívna spolupráca, a preto musím ešte raz poďakovať, že ma prostredníctvom iniciatívy Svet bez dymu oslovili. Vďaka tomuto zadaniu som sa mal možnosť zoznámiť s množstvom kreatívnych a šikovných ľudí, ktorí mi s inštaláciou pomáhali a podieľali sa na jej realizácii. Opäť to bola skvelá tímová práca a bez spoločného úsilia a odhodlania by to skončilo len v podobe návrhu na papieri.
v čom je inštalácia unikátna? Čo má ľuďom povedať?
Môj objekt navrhnutý pre iniciatívu Svet bez dymu predstavuje akýsi symbolický náhľad do budúcnosti a na archeologický objav, ktorý v danej dobe prezentujú vykopávky objektov zvaných popolníky. Tieto objekty sú datované približne ku koncu 20. storočia. Každopádne spoločnosť už prešla značnou zmenou životného štýlu a archeológovia danej doby opisujú tieto nádoby ako predmety patriace do dávnej minulosti. Obyčajný popolník sa tak stáva akýmsi dávnym a už nepotrebným odtlačkom doby, symbolom zmeny, evolúcie a pokroku ľudstva. Tento objekt a jeho symbolika je teda určitou výzvou a prianím k nám samotným: „Žime v budúcnosti, nie v minulosti“.
ako inštalácia zapadá do vašej doterajšej tvorby?
Zapadá do nej prekvapivo dosť, aj keď to tak na prvý pohľad možno nevyzerá. Ako dizajnér síce navrhujem produkty s jasnou funkciou, pre mňa je však aj samotný koncept a symbolika rovnako dôležitá ako forma a funkcia. Konceptuálne prístupy a presahy sa snažím uplatňovať naprieč celou svojou tvorbou, či už ide o návrhy svietidiel, trofejí, nábytku alebo voľnej autorskej inštalácie. K abstraktným zadaniam podobným tomuto, mám navyše blízko už od školy. Náš profesor František Burian totiž viedol ateliér produktového dizajnu práve smerom ku konceptuálnemu uvažovaniu a prístupu a oprostenia sa od nasledovania trendov a bezduchého tvarovania.
ako vznikala? Čo bolo najzložitejšie pri výrobe?
Ako u každého nového produktu či projektu, ten proces je v zásade vždy rovnaký. Od naštudovania zadania a prvotných skíc sa postupne prechádza k overovaniu a virtuálnemu zhmotňovaniu návrhu v 3D programe. Následne sa pripravia rozmerové schémy a materiálový popis a prejde sa k reálnej výrobe. Počas výroby sa dolaďujú detaily, odhalia sa možné úskalia, občas sa pristupuje k určitým kompromisom a podobne. V tomto prípade bolo zložité snáď len to, že sme trochu bojovali s časom, ale inak to šlo celkom hladko a s výsledkom sme všetci nadmieru spokojní.
inštalácia bola prvýkrát odhalená na legendárnom festivale Pohoda. Akú hudbu počúvate? Môže hudba inšpirovať dizajnéra pri práci?
Hudba ma určite inšpiruje, ale hlavne sa mi pri nej dobre koncentruje. Pri práci rád počúvam napríklad filmové soundtracky od Hansa Zimmera, Vangelisa, Hildur Guðnadóttir alebo Johanna Jóhannssona. Tiež ma bavia rôzne elektronické sety, napríklad chill a jazzhop Lofi a hip hop celkovo. Ten však počúvam, keď sa nepotrebujem toľko sústrediť a naopak sa chcem nakopnúť a odreagovať samotným počúvaním.
pôsobíte v Prahe. Ako často sa vraciate na Slovensko? Čo tu máte najradšej?
Na Slovensku mám rodinu, takže som tu relatívne často a rád, hlavne na jar a v lete. Rodičia majú krásnu záhradu v srdci Turčianskej kotliny, kde sa vždy rád zdržím aspoň na pár dní.
O Borisovi Klimekovi
Boris Klimek vyštudoval zlínsky Ateliér produktového a konceptuálneho dizajnu na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe. Počas štúdia absolvoval stáž v Anglicku, na Slovensku, či v pražskom Ateliéry produktového designu vedeného dizajnérmi Olgoj Chorchoj. V oblasti dizajnu získal množstvo ocenení a jeho produkty si našli cestu do stálych zbierok múzeí a galérií ako napríklad do Shanghai Museum of Glass, do galérie moderného umenia Centre Pompidou v Paríži, do Českého centra v New Yorku.
Jeho svietidlá zdobia napríklad reštauráciu Au fudge hollywoodskych hviezd Jessicy Biel a Justina Timberlakea, Hotel Four Seasons v Miami. Borisova kolekcia svietidiel Lollipop pre Lasvit bola v roku 2017 zaradená medzi päť najlepších trendov veľtrhu Milan Design Week podľa The Wall Street Journal a portál Dezzen ich zaradil po boku svietidiel od hviezd svetového designu medzi desať najlepších svietidiel z celého veľtrhu.
V súčasnej dobe Boris pôsobí v Prahe, kde sa venuje produktovému a interiérovému designu. Vo svojej tvorbe sa snaží o hľadanie určitých konceptuálnych presahov, hry a príbehov. Snaží sa, aby bol jeho design nielen funkčný, ale predovšetkým poetický, hravý a schopný podnietiť ľudskú fantáziu a emócie.
O iniciatíve Svet bez dymu
Svet bez dymu je iniciatíva spoločnosti Philip Morris zameraná na osvetu o škodlivosti fajčenia. Cieľom tejto iniciatívy je oboznámiť dospelých fajčiarov a ich blízkych s výskumom a vedeckými poznatkami o moderných nikotínových alternatívach, ktoré pomáhajú zlepšiť kvalitu života tým, že eliminujú cigaretový dym. Doterajšie vedecké poznatky v tejto oblasti sú verejnosti prezentované v zrozumiteľnej forme, aby pomohli pochopiť a vybudovať dôveru v menej škodlivé alternatívy fajčenia klasických cigariet. Jeho súčasťou je virtuálne a pojazdné laboratórium, ktoré využíva najmodernejšiu technológiu a originálne, na mieru šité prvky, ktoré návštevníkom demonštrujú škodlivosť cigaretového dymu a zároveň poskytujú informácie o bezdymových riešeniach.
V laboratórnom prostredí sa dospelí návštevníci dozvedia o hlavných rizikách spojených s fajčením bežných cigariet a o tom, čo sa deje počas procesu spaľovania tabaku. Dozvedia sa tiež hlavné fakty o nikotíne, ako aj o princípoch moderných bezdymových alternatív v porovnaní s klasickými cigaretami a rozdieloch medzi nimi. Sprevádza ich virtuálny popularizátor vedy profesor Dohorel, ktorý im vysvetľuje fakty v sérii tematických videí.
Originálne laboratórium vyvinuté v Českej republike využíva najmodernejšie technológie, ako napr. digitálne röntgenové lúče a holografické boxy. Výnimočné je najmä využitie technológie Motion Capture, vďaka ktorej ožíva postava samotného profesora Dohorela. Hlas a pohyb mu prepožičiava herec Peter Gecík pričom táto technológia sa používa na zaznamenávanie pohybov jeho tela a hlavy, ktoré sa potom prenášajú do vopred vytvoreného digitálneho modelu. V prípade Sveta bez dymu sa tak využitie Motion Capture posúva až k možnosti živého rozhovoru s virtuálnou postavou. Svet bez dymu a profesora Dohorela nájdete aj na www.svetbezdymu.sk.