Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Crystal Valley: miesto, kde sa robí sklo pre Hollywood, Netflix a svet

.marian Jaslovský .reportáže .reportáž

Krásne sklené predmety odjakživa spájajú ušľachtilosť, čírosť, krehkosť, ale i tvrdosť, a táto kombinácia robí zo skla fascinujúci materiál.

Crystal Valley: miesto, kde sa robí sklo pre Hollywood, Netflix a svet MARIAN JASLOVSKÝ Sklo je v podstate tekutina – ako voda. A v Crystal Valley je ho veľa, vlastne všade. Toto je fontánka pri sklárni Ajeto v Lindave.

sklo je familiárne známe, a zároveň záhadné. Uvedomili ste si napríklad, že sklo nemá kryštalickú štruktúru? Fyzikálna definícia hovorí, že je to amorfná pevná látka, ale dá sa pokojne povedať, že je to tekutina. Akurát na našej planéte sa, našťastie, drží v pevnom skupenstve, no na nejakých iných, s vyššou teplotou, by sa roztiekla ako med. A to je len jedno zo špecifík skla, materiálu, ktorý sa ľudia naučili používať pred cca 4000 rokmi. V severných Čechách začali robiť so sklom trochu neskôr, ale 460 rokov je tiež riadna klada času. 

Do Libereckého kraja sa oplatí naplánovať si výlet. Sudety so svojou komplikovanou históriou sú magické a určite stoja za návštevu. A ak máte radi sklo, je to úplne jasné. Ja som napríklad zistil, čo som predtým nejako netušil: Mám rád sklo a mám ho rád veľmi.

sklo pre Barbie

Film Barbie som nevidel, ale zábery z neho človeka nemohli obísť. Veľa, veľa ružových vecí. Dva džbány pochádzajú zo sklárne Jílek z Kamenického Šenova, kde sa so sklom pracuje už od 17. storočia. 

Séria Hobnail, ktorá je ikonickým produktom sklární Jílek už od 30. rokov. Dva z nej, samozrejme ružové, boli použité aj vo filme Barbie.Marian JaslovskýSéria Hobnail, ktorá je ikonickým produktom sklární Jílek už od 30. rokov. Dva z nej, samozrejme ružové, boli použité aj vo filme Barbie.

Barbie určite nie je najväčším úspechom tejto sklárne s tradíciou od roku 1905, aj keď ju dostal na stránky médií, ktoré sa inak dizajnu bežne nevenujú. A pritom to ani nebol nejaký cielený marketing: Tvorcovia filmu si skrátka vybrali z toho, čo je k dispozícii: „Ponúkli sme im to najružovejšie, čo sme mali,“ hovorí Lukáš Klimčák, ktorý sa ujal firmy v roku 2019. 

Na „šošovkách“ vznikajú nádherné optické efekty.Marian JaslovskýNa „šošovkách“ vznikajú nádherné optické efekty.

Mal veľmi šťastnú ruku, keď oslovil mladého výtvarníka Františka Jungvirta, ktorý má povesť jedného z najtalentovanejších sklárov mladej generácie. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite