Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Garáží pre veterány nie je nikdy dosť. Reportáž o zberateľoch starých áut a motoriek

.matúš Dávid .boris Németh .reportáže

Nadšenci historických automobilov a motocyklov sa s každým naštartovaním vydávajú na cestu do minulosti. Nejde im o rýchlosť. Podstatné sú detaily, vášeň k starej technike a zmysel pre eleganciu. Rozhoduje každá skrutka, blatník či poťah. Tak aké sú teda tajomstvá zberateľov veteránov?

Garáží pre veterány nie je nikdy dosť. Reportáž o zberateľoch starých áut a motoriek BORIS NÉMETH Ján Horňák, 65 rokov, Piešťany. Bývalý motokárový pretekár a vášnivý zberateľ veteránov v americkom Cadillacu z roku 1951.

stačilo urobiť pár krokov a ocitli sme sa v minulom storočí. Zrazu sa pred nami zjavili všetky režimy 20. storočia. Pochabo poskakujeme očami po symboloch ich vzostupov a pádov: prvorepublikový písací stroj, staré noviny, žehličky aj kufre, figurína v uniforme s hakenkrajcom, transparent s nápisom ‚Česť a sláva bojovníkom SNP‘, sovietska zástava aj portrét Václava Havla.

Steny obvešané stovkami fotografií. Nevieme, kam sa pozrieť skôr, je tu neúrekom vecí. Nazvať ich haraburdami by bolo hrubou urážkou.

Zo stropu priemyselnej haly visí malé lietadlo a zopár bicyklov. Na zemi sa v slnečných lúčoch, čo sem prenikli spolu s nami, prebúdzajú dejiny na kolesách. Dôkazy technologického pokroku ukryté pod kapotami.

Sme v Technickom moto múzeu v Novákoch. Ktovie, či existuje raj milovníkov historických automobilov a starých motocyklov. Ak nie, mohli by ho zriadiť práve tu. Lehoťan Vlastimil Belaň by ako zakladateľ múzea motoristických unikátov určite súhlasil.

Motorkár a zberateľ veteránov Vlastimil Beláň z Lehoty pod Vtáčnikom pred rokmi založil pri Novákoch Technické Moto múzeum. Vlani ho navštívilo asi päťtisíc ľudí.BORIS NÉMETHMotorkár a zberateľ veteránov Vlastimil Beláň z Lehoty pod Vtáčnikom pred rokmi založil pri Novákoch Technické Moto múzeum. Vlani ho navštívilo asi päťtisíc ľudí.

najkrajšia Felicia na Slovensku

Vyučený stolár zasvätil život autám a motorkám. Stojí na čele spoločnosti zameranej na kamiónovú prepravu a v areáli vlastnej firmy sa mu postupom času rozrástla jedinečná expozícia veteránov.

„Zbieraniu motocyklov, osobných či nákladných áut, ale aj ďalších starožitností sa venujem od chlapčenských čias, hádam už tri desaťročia. Keď sa nám toho v rodine nakopilo priveľa, rozhodli sme sa presunúť zbierku sem a sprístupniť ju verejnosti,“ vysvetľuje 47-ročný motorkár.

V múzeu, ktoré vzniklo v roku 2012, sa dnes nachádza asi stodvadsať motoriek a tridsať automobilov. Väčšina patrí Vlastimilovi Belaňovi a zvyšné vlastní niekoľko jeho príbuzných, priateľov či známych.

Vlastimil Belaň, 47 rokov, Lehota pod Vtáčnikom. Vášnivý motorkár a zberateľ veteránov založil Technické Moto múzeum.BORIS NÉMETHVlastimil Belaň, 47 rokov, Lehota pod Vtáčnikom. Vášnivý motorkár a zberateľ veteránov založil Technické Moto múzeum.

Jedným z ich je aj Marián Gábor z Novák. Zbieraniu a renovácii veteránov sa venuje už niekoľko desaťročí. „Ako hovorievame my zberatelia, garáží nie je nikdy dosť, a tak som rád, že tu môžem mať odložené svoje historické vozidlá,“ vysvetľuje nám 71-ročný dôchodca. Koľko má vo svojej zbierke áut či motoriek, to prezradiť nechce:

„To vám radšej nepoviem, to nevie ani moja manželka.“

Jeho pýchou je Tatra 12 z roku 1929. Auto s volantom na pravej strane a dvojvalcovým, vzduchom chladeným motorom kúpil pred takmer polstoročím. Rozobral ho a niekoľko mesiacov renovoval.

„Zberatelia veteránov veľmi dobre vedia, koľko času a úsilia stojí vyčariť zo starého vraku elegantnú mašinu.“

„Odvtedy som s ním najazdil vyše dvestotisíc kilometrov. S rodinou sme chodili na výlety po Slovensku, ba aj na zrazy veteránov do Maďarska. Spotrebu má približne deväť litrov, maximálna rýchlosť je 70 km/hod,“ hovorí Marián Gábor.

Moto múzeum neďaleko obce Lehota pod Vtáčnikom v okrese Prievidza vlani navštívilo päťtisíc ľudí. Obdivovať mohli aj starý ratrak, hasičskú striekačku či zbierku československých medzivojnových motocyklov značky JAWA alebo „Čezeta“.

V lodnom kontejneri, ktorý stojí pred hlavnou výstavnou halou, má Vlastimil Belaň uloženú zbierku modelov áut. Niektoré z nich mu poslúžili pri oprave starých vozidiel.

Marián Gábor, 71 rokov, Nováky. Na svojom historickom automobile Tatra 12 z roku 1929 najazdil vyše dvestotisíc kilometrov.BORIS NÉMETHMarián Gábor, 71 rokov, Nováky. Na svojom historickom automobile Tatra 12 z roku 1929 najazdil vyše dvestotisíc kilometrov.

„Túto policajnú LADU 1200 z roku 1978 vo farbách niekdajšej Verejnej bezpečnosti máme aj v skutočnej veľkosti. Vďaka modelu sme dodržali každý detail,“ vysvetľuje zberateľ, ktorý sa už roky venuje renovácii veteránov.

Veľmi dobre vie, koľko času a úsilia stojí vyčariť zo starého vraku elegantnú mašinu. V súčasnosti majú na ‚operačnom stole‘ v dielni rozrobenú karosériu Škody 420 Standard.

„Mojou srdcovkou je však Škoda Felicia z roku 1959, ktorú som kúpil na laze pri Martine pred vyše desaťročím. Rozobral som ju do posledného kúska a pôvodné diely zháňal po celom Česku a Slovensku. Podarilo sa a dnes mám azda najkrajšiu Feliciu v republike,“ chváli sa dobre odvedenou prácou šéf Technického moto múzea Belaň a ukazuje nám svoju zelenú krásavicu s ladnými tvarmi. O budúcnosť jedinečnej zbierky obavy nemá. Vášnou pre veterány už stihol nakaziť aj svojich potomkov.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite