ako získaval Viktor Orbán moc nad médiami v Maďarsku?
Na jar 2010 Viktor Orbán vyhral voľby s väčšinou dvoch tretín, čo bola ústavná väčšina. Maďarské zákonodarstvo v 90. rokoch bolo postavené tak, že základné, veľmi dôležité zákony boli robené ako ústavné zákony, aby tam bola zábezpeka, že opozícia a vláda sa musia vždy dohodnúť. Mediálny zákon patril medzi tieto zákony. Maďarsko malo jeden mediálny zákon, ktorý zahŕňal všetky médiá, medzi nimi aj tie verejnoprávne. Prvá vec, ktorú orbánovci urobili, keď začali zostavovať vládu, a ktorá sa objavila na verejnosti, bol návrh nového mediálneho zákona.
Ten nový mediálny zákon skoncentroval všetky verejnoprávne médiá do jedného konglomerátu tým spôsobom, že pôvodné médiá, teda televízia, rozhlas a tlačová agentúra, zostali na úrovni vysielateľa: také organizácie mali 5-6 zamestnancov a vlastne objednávali program. Ale ten veľký konglomerát, ktorý zabezpečoval výrobu všetkých obsahov, bola organizácia MTVA, vo voľnom preklade verejnoprospešná alebo štátna organizácia na výrobu a distribúciu verejnoprávnych obsahov. V tejto výrobnej organizácii sa koncentrovali všetky financie a Orbán do nej ešte nalial ďalšie peniaze. A túto výrobnú organizáciu úplne obsadil. Pôvodní zamestnanci dostali výpovede z organizačných dôvodov. Dve tretiny programových zamestnancov do konca roku 2010 skončili.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.