mečiarovský minister kultúry Hudec spor s SND prehral. Aj súčasná moc siahla na SND, tiež sa zdá nezničiteľná, tiež sa zdá, že možno vypadneme zo slobodného sveta. Ale je tu skúsenosť, že ak moc siahne na Národné divadlo, tak prehrá. Túto skúsenosť máme na mysli aj teraz, keď tu sedí odvolaný riaditeľ SND Matej Drlička. V médiách bolo množstvo informácií o kvázi dôvodoch tvojho odvolania: padnutý luster, nové priestory pre dielne atď. Všetky boli vyvrátené – ty si o týchto veciach hovoril s pánom Machalom a on po tvojom vysvetlení povedal, že je to v poriadku. Čiže oni sami vedia, že dôvody, ktoré uvádzajú, nie sú pravdivé. Čo je teda skutočný dôvod tvojho odvolania?
Môžem sa len domnievať, že je to nekompatibilnosť mentálneho sveta pani Šimkovičovej a sveta pána Machalu s mentálnym svetom Národného divadla, ktorý stojí na slobode prejavu, a tú slobodu som sa snažil chrániť, keď som tam pracoval. Oni však potrebujú sluhov, ktorí budú vykonávať, čo oni chcú, a my sme im od začiatku dali najavo, že to neurobíme. Keďže som bol na čele, zosobnili to mne. Je to mocenské, ideologické gesto, ako častokrát predtým, idú na to bagrom a ničia všetko funkčné.
činy takýchto vlád neraz cielia na finančné záležitosti, z ktorých chcú čerpať výhody – napríklad privatizácia za Mečiara. Ale SND nie je výnosný podnik pre toho, kto ho riadi – teda asi nemajú finančnú motiváciu, na rozdiel od Slovenskej televízie, kde je iný rozpočet. Ak im nejde o toto, tak o čo? Hovoríš, že máte byť sluhami – ale ako? Ministerstvo chce, aby ste hrali nejaké ich hry, vystupovali na ich mítingoch?
S pani Šimkovičovou som na pracovnom stretnutí nebol, mali sme len krátke rozhovory v divadle vo foyeri a ešte na inaugurácii prezidenta. S pánom Machalom som mal niekoľko stretnutí a po prvom som si dal záväzok, že sa nebudem snažiť pochopiť jeho uvažovanie, lebo to sa nedá. Ja viem spolupracovať aj s ľuďmi, ktorým nerozumiem, ak to zostane na faktickej pragmatickej úrovni. Takže ja tým motiváciám nerozumiem. V Národnom divadle nemá nikto čo ukradnúť, aj čerpanie kapitálových výdavkov nám vzhľadom na prísne zákony o verejnom obstarávaní musia schvaľovať po jednom, a to sú len malé zákazky. Na tlačovke spomenuli historickú budovu – že „pán Drlička si vyčlenil 51 miliónov“. To som si nevyčlenil, to bol konsenzus vlády a rôznych úradov vrátane Útvaru hodnoty za peniaze. Ja si nejdem rekonštruovať svoj byt, my sme mali ambíciu rekonštruovať historickú budovu a ministerka tvrdí, že je budova úplne v poriadku a že ju ide otvoriť – tak ja ju odkazujem na ministra Erika Tomáša, lebo jeho inšpektorát práce ju zatvoril. Ale späť k rekonštrukcii – aj keby som bol zotrval, rekonštrukcia presahovala môj mandát, nebol by som pri otváraní rekonštruovanej budovy. Tam teoreticky bol nejaký balík peňazí, ale kontrola je tam nesmierne prísna. Ak majú zálusk na tento „poklad“, držím im palce. Je tu aj čerpanie takmer siedmich miliónov pri rekonštrukcii umeleckých dielní, ale to prebieha z Plánu obnovy EÚ – a neexistuje prísnejší spôsob čerpania a kontroly financií ako z prostriedkov EÚ.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.