Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Režisér Ján Šimko: V aktuálnom diskurze je jednoduchšie hovoriť o situácii žien ako o situácii mužov

.bibiána Kristína Danitová .rozhovory

O tvorbe najnovšej inscenácie Zombies z dielne Divadla Pavla Országha Hviezdoslava, ktorá sa zaoberá tým, čo znamená pre generáciu Z byť mužom, sme sa rozprávali s jej režisérom Jánom Šimkom.

Režisér Ján Šimko: V aktuálnom diskurze je jednoduchšie hovoriť o situácii žien ako o situácii mužov

názov inscenácieje parafrázou na návrat prekonaných ideí, ktoré opäť ožívajú prostredníctvom verejne známych osobností a influencerov, ktorí dostávajú tieto myšlienky najmä medzi mladých, ktorí k nim vzhliadajú a preberajú ich názory. Čo vás motivovalo k vytvoreniu tejto hry?

Názov sme dostali ako zadanie a snažili sme sa nájsť spôsob, ktorý by nám problém zdivadelnil, umožnil postaviť ho na javisko. Prišli sme na to, že v niečom sú mladí muži aktuálne vystavení hamletovskej situácii. Hamlet chce žiť svoj intelektuálny život, študovať a po smrti otca je nečakane nútený – dokonca duchom svojho otca –, aby vykonal pomstu. Všetko to, o čom sníva, a to, v čom žije, je funkčné, kým je pokoj. Napriek tomu, že by sa nikdy takto krvne nepomstil, zrazu musí. Jeho váhanie spôsobí tragédiu nielen jemu, ale aj celému kráľovstvu, pretože neprevezme spoločenskú rolu, ktorá je od neho očakávaná a ktorá je tradičným spôsobom dedená. Navzdory tomu sa chce vzoprieť tradíciám, ale keďže nemá dostatočnú moc, končí tragicky nielen on, ale aj celé kráľovstvo. Od začiatku sa nám zdal tento príbeh zaujímavý.

zároveň ste v Zombies poukázali i na prebiehajúcu vojnu na Ukrajine. Ako vám napadlo vniesť túto tému do inscenácie, v ktorej sa zaoberáte mužským hľadaním svojej roly vo svete?

Pri téme toxickej maskulinity som uvažoval o tom, že chcem v inscenácii niekoho z Ukrajiny, aby sme mohli rozprávať o tom, že existuje veľa mužov pacifistov, ktorí nechcú, ale sú nútení bojovať. Som vďačný, že Makar Tikhomirov prijal rolu v tejto inscenácii a bol otvorený rozprávať o svojom živote. Tak ako bol v niečom Hamlet zombie, ktorý nechcel to staré a nedokázal nový svet vytvoriť, pričom ten starý ho zabíjal, tak Makar je v istom zmysle tiež zombie: žije na Slovensku, utiekol pred vojnou ako pacifista a stále má pochybnosti, či by tam nemal byť a brániť svojich spolužiakov, ktorí miznú z maturitného tabla, pretože padajú na fronte. Zároveň žije v prostredí, ktoré je často nepriateľsky naladené a stretáva sa s protiukrajinskými predsudkami. Má tu kamarátov, ktorí sa snažia hľadať spôsob, ako ho utešiť a ako mu povedať, že je normálne, že nechce bojovať, že nikoho nezradil, ani svoju vlasť. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite