Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ján Mazák: Amnestie môžu skončiť v slepej uličke

.lukáš Krivošík .michal Magušin .rozhovory

Koaličný návrh riešenia Mečiarových amnestií považuje za ťažkopádny a netradičný. Cestu ústavného zákona, ktorú navrhla opozícia, vidí ako najschodnejšiu. Bývalý predseda Ústavného súdu SR a poradca prezidenta Ján Mazák.

Ján Mazák: Amnestie môžu skončiť v slepej uličke BORIS NÉMETH

vládna koalícia predložila návrh, ako sa vyrovnať s Mečiarovými amnestiami. Niektorí v ňom vidia pascu, ďalší šancu, aby sa amnestie predsa len zrušili. Čo si o koaličnom návrhu myslíte vy?

Obe možnosti sú otvorené. Je to zbytočne netradičné riešenie, ktoré by naozaj mohlo vyústiť do zrušenia amnestií Vladimíra Mečiara. Problémom je to, že nie je vylúčený ani koniec v slepej uličke. Že sa to skončí na Ústavnom súde spôsobom, ktorý bude definitívnou bodkou za celým prípadom. Uniká mi zmysel toho, prečo robia štyrmi krokmi niečo, čo sa dá urobiť jednoducho – prijatím ústavného zákona o zrušení Mečiarových amnestií, ako navrhuje opozícia. Nerozumiem, prečo majú poslanci najprv podávať návrh, potom má parlament prijímať ústavnou väčšinou uznesenie o zrušení amnestií, nadväzne sa začne konanie na Ústavnom súde a budeme čakať dva mesiace, ako sa zachová, keď na to všetko stačí ústavný zákon, ktorým sa dosiahne sledovaný účel bez akýchkoľvek nadbytočných úkonov. Prijatím ústavného zákona by sa amnestie prosto zrušili a Ústavný súd by už do toho nevstupoval.

mohol by si Ústavný súd dovoliť odmietnuť zrušenie amnestií spôsobom, ktorý navrhuje vládna zostava?

Uznesenie, ktoré navrhla koalícia ako ústavnú formu zrušenia amnestií, by mohlo byť prijaté v parlamente aj 150 hlasmi. Ak by takto prišlo na Ústavný súd a sedem sudcov by ho zhodilo zo stola, legitimita takého rozhodnutia Ústavného súdu by bola nielen pochybná, ale by neexistovala. Pretože sedem nevolených sudcov nemôže vstúpiť do vôle ústavodarcu vyjadrenej ústavnou väčšinou. U ľudí, ktorí pracujú s ústavným právom, to vyvoláva úžas, lebo také posilnenie Ústavného súdu je absolútne nebývalé. Neexistuje precedens, aby Ústavný súd dostal trvalú možnosť rušiť niečo, čo bolo prijaté ústavnou väčšinou poslancov Národnej rady.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite