ako sa dá dostať z Košíc do Cannes?
To je na knihu. (Smiech.) Veľmi dôležitý bol pre mňa prvotný impulz v podobe pozitívneho hodnotenia komisie na Audiovizuálnom fonde, keď som sa s týmto projektom uchádzal o štipendium. Potešili ma tiež povzbudivé reakcie na festivale v Karlových Varoch zo strany zahraničných expertov v prípravnej fáze. Ústretovo zareagovali aj národné fondy v Maďarsku a Česku. A dobrým signálom bola aj moja účasť v Cannes pred dvoma rokmi v oficiálnom programe Atelier, kde sa prezentujú medzinárodne očakávané projekty vybraných filmárov.
pôvodne ste študovali filozofiu v maďarskom Miskolci. Prečo ste sa napokon rozhodli pre film?
Ešte ani na strednej škole som nijako zvlášť k filmu neinklinoval. Ale bavilo ma písať, robiť s textom. V Miskolci som sa začal zaujímať o film aj vďaka tamojšej výbornej klubovej scéne. Filozofiu som nedokončil a odišiel do Budapešti. Hoci ma Ildiko Eneydi (tohtoročná laureátka Zlatého medveďa v Berlíne – pozn. P. N.) neprijala do svojho ročníka, venovala sa mi ako mentorka, a vďaka nej som mal možnosti pôsobiť v asistentskej pozícii pri jej filmoch, a neskôr aj pri ďalších zahraničných produkciách. To bola výborná príprava a prax zároveň, a tak sa mi podarilo dostať na FAMU. Hneď na prvý raz.
ako dlho ste pripravovali Out?
Päť rokov. Pôvodne mi nevyšiel bakalársky film, čiže som sa neposunul na magisterské štúdium. Odišiel som na rok do Rigy, kde mám aj manželku, a pripravoval sa na tento film. Mal byť pôvodne absolventský, ale keďže sa predĺžila realizácia, nestihol som štátnice. Takže, hoci film je dokončený, stále nemám ukončené štúdium.
ako sa to stalo, že ste podporu na svoj film získali vo viacerých krajinách?
Ako som spomínal, najskôr ma podporili na Slovensku. Potom aj v Maďarsku, Lotyšsku i Česku. Všade prevládali skôr súhlasné reakcie. Záujem mal aj francúzsky koproducent.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.