sociálna práca, ošetrovateľstvo či misiológia sú dnes vystavené silnej kritike. Niektorí ich pokladajú za pavedy. Prečo neštudovať radšej napríklad ekonomiku, právo alebo elektrotechniku?
Je to o rovnováhe. Keby sme tu mali iba technické alebo prírodovedné odbory, vymizla by harmónia, ktorú civilizovaná spoločnosť nevyhnutne potrebuje. Veď ktoré tri piliere civilizácie Európska únia dodnes uznáva? Grécku filozofiu, rímske právo a kresťanskú etiku a morálku.
od čias antiky sme však už ďaleko, hoci mnohé platí dodnes.
Rozčlenenie vied má svoje historické korene a bolo zmysluplné, kým neprišiel internet a IT technológie, čiže do roku 1990. Ak dnes o niečom hovoríme ako o spoločenskej vede, ešte to tak vôbec nemusí byť. A keď povieme, že niečo je lekárska veda, nemusí to byť pravda. Neurovedy zahŕňajú neuropsychológiu, ktorá je humanitnou vedou, no je začlenená do exaktných medicínskych alebo prírodných vied. Súčasné členenie vied je už teda neudržateľné. Aj keby sme chceli zaviesť študijný program, ktorý by bol čisto spoločenskovedný, zistíte, že nejeden by bol hneď aj medicínsky alebo prírodovedný, hoci obsahujú aj aplikované právo či pedagogiku.
rozumiem, no spoločenské disciplíny majú u nás všeobecne nízku kvalitu. Dokážu obstáť popri exaktných vedách?
Keď som pracoval v USA, mali sme kategóriu doktorandov, ktorí končili ako DrArts (Bachelory Arts, Mastery Arts), v doslovnom preklade by to bol titul magister umenia. A pritom ani jeden z nich nevedel hrať na husliach, klavíri, nevedel maľovať, spievať ani robiť nič podobné. Bol to súhrnný názov pre vedy, ktoré sa nedali jednoznačne začleniť medzi čisto medicínske, sociálne, technické. Slovo arts neznamená len divadelné či filmové umenie, ale aj umenie vykonávať svoje povolanie. Nie zamestnanie, ale povolanie. Ak robíme iba niečo technokraticky – sudcu, lekára alebo inžiniera –, je to zamestnanie. Ten motív je tiež dobrý, lebo z niečoho žiť musíme, no povolaním to začína byť až vtedy, keď to nazveme arts. Umenie je vždy súzvuk spoločenskej vedy, nadhľadu, schopnosti generalizovať a aj tej exaktnej prírodnej, technickej, medicínskej schopnosti, ktorá vie zasa tieto partikulárne veci prakticky vyriešiť.
viacerí študenti by sa asi začudovali, keby vedeli, že z nich chceme vychovať „umelcov“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.