Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Spomínate si na človeka menom Oskar F.?

.peter Bálik .rozhovory

Dokumentaristka Barbora Berezňáková nám svojím filmom Skutok sa stal pripomína, že kauza únosu syna prezidenta Kováča a vraždy Róberta Remiáša je stále živá.

keď Barbora Berezňáková dokončovala svoj prvý dlhometrážny dokument Skutok sa stal, nemohla tušiť, že Slovensko si tento scenár opäť zopakuje, a to ešte v hrôzostrašnejšej verzii. Aj keď medzi vraždami Róberta Remiáša a Jána a Martiny ubehlo viac než dvadsať rokov, sú si v niečom podobné. Skorumpovaný systém, ktorý tu vytvorila vládnuca strana – vtedy HZDS a dnes Smer –, viedol k vražde nevinných ľudí. 

Práve dnešné udalosti sú, paradoxne, pozvánkou na dokument Barbory Berezňákovej, a to nielen vďaka postave Mariana Kočnera, ktorá začne vystupovať na konci príbehu. Metastázy, ktoré vyvolala táto traumatická udalosť, sú v našej spoločnosti prítomné dodnes. To je aj hlavné posolstvo filmu.

Mladá režisérka si pre svoj debut zvolila neľahkú tému, no nestratila sa v nej, najmä keď si uvedomíme, že sa v tejto kauze stretáva viac dejových línií a rôznorodých osudov, ktoré sa jej šikovne podarilo skrotiť do súvislého príbehu. Výborne pracuje so strihom, s archívnymi materiálmi a má vnímavé oko. Napríklad okamih horiaceho auta z nakrúcania hraného filmu Únos, na ktoré sa pozerá matka zavraždeného Remiáša, patrí k najsilnejším okamihom dokumentu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite