keď Barbora Berezňáková dokončovala svoj prvý dlhometrážny dokument Skutok sa stal, nemohla tušiť, že Slovensko si tento scenár opäť zopakuje, a to ešte v hrôzostrašnejšej verzii. Aj keď medzi vraždami Róberta Remiáša a Jána a Martiny ubehlo viac než dvadsať rokov, sú si v niečom podobné. Skorumpovaný systém, ktorý tu vytvorila vládnuca strana – vtedy HZDS a dnes Smer –, viedol k vražde nevinných ľudí.
Práve dnešné udalosti sú, paradoxne, pozvánkou na dokument Barbory Berezňákovej, a to nielen vďaka postave Mariana Kočnera, ktorá začne vystupovať na konci príbehu. Metastázy, ktoré vyvolala táto traumatická udalosť, sú v našej spoločnosti prítomné dodnes. To je aj hlavné posolstvo filmu.
Mladá režisérka si pre svoj debut zvolila neľahkú tému, no nestratila sa v nej, najmä keď si uvedomíme, že sa v tejto kauze stretáva viac dejových línií a rôznorodých osudov, ktoré sa jej šikovne podarilo skrotiť do súvislého príbehu. Výborne pracuje so strihom, s archívnymi materiálmi a má vnímavé oko. Napríklad okamih horiaceho auta z nakrúcania hraného filmu Únos, na ktoré sa pozerá matka zavraždeného Remiáša, patrí k najsilnejším okamihom dokumentu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.