Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Odborník na školstvo Michal Kovács: Musíme dať učiteľom najavo, že si skutočne vážime ich prácu

.martin Mojžiš .rozhovory

V roku 2016 sa verejne zastal Zuzany Hlávkovej a prerušil spoluprácu s ministerstvom zahraničných vecí. V roku 2018 kandidoval v komunálnych voľbách za Team Vallo. V roku 2019 začal pracovať pre stranu Za ľudí ako odborník na školstvo. Michal Kovács.

Odborník na školstvo Michal Kovács: Musíme dať učiteľom najavo, že si skutočne vážime ich prácu BORIS NÉMETH

v strane Za ľudí vediete tím pre školstvo a vzdelávanie. Aký typ lídra ste? Ten, čo prichádza s návrhmi a necháva tím, aby ich skritizoval a prediskutoval, alebo ten, čo najprv nechá tím diskutovať a potom si prípadne osvojí výsledok diskusie? Kto je tvorca vízie, vy alebo ten tím?

To asi závisí od oblasti. V niektorých oblastiach víziu mám a vtedy sa pýtam, čo si o nej myslia. Ak majú iný názor ako ja, počúvam argumenty. Ale sú oblasti, kde víziu nemám, a tam sa snažím zistiť, aké predstavy majú členovia tímu. 

strana Za ľudí bude s veľkou pravdepodobnosťou súčasťou budúcej vládnej koalície a ak jej pripadne rezort školstva, stanete sa zrejme ministrom. Za posledných takmer tridsať rokov nebol ani jeden minister školstva na túto funkciu pripravený. Vy ste?

Neviem, či môže niekto povedať, že je na niečo také pripravený. Ale ak otázka smeruje k tomu, či som vnútorne pripravený prijať tú zodpovednosť, ak by to bolo aktuálne, tak odpoveď znie áno. Ja si myslím, že každý, kto chce zmeniť školstvo a myslí to vážne, musí byť pripravený urobiť tento krok. Minister má najväčšie kompetencie, má najväčšie možnosti niečo reálne zmeniť.

dobre, touto odpoveďou ste mi dali oprávnenie klásť vám všetky možné nepríjemné otázky, aké by som sa vás len ako straníckeho experta asi nepýtal. Začnime otázkou týkajúcou sa vášho tímu. Ste si vedomý, že tam máte aj ľudí, ktorí sa v otázkach školstva nezhodnú vôbec na ničom?

Áno, sú tam takí ľudia, a áno, som si toho vedomý. Mali sme tam už aj hádky, pričom všetci sú naozaj experti. Myslím, že práve takáto rôznorodá skupina dáva dobrý základ, aby sme prišli s riešeniami, ktoré budú spájať, a nie rozdeľovať. S riešeniami, ktoré budú mať kritikov aj podporovateľov, ale nemali by mať porazených a víťazov. To, o čo sa snažíme, je umenie možného. Chceme nájsť prienik, na ktorom sa zhodneme, že pomôže nášmu školstvu. Tam treba začať.

lenže to nemusí byť dobrý nápad. Možno to, čo školstvo naozaj potrebuje, nie je prienik názorov ľudí, ktorí si myslia veľmi odlišné veci. Výsledkom totiž môže byť nemastná-neslaná koncepcia, ktorá sa nebude príliš líšiť od toho, ako školstvo vyzerá teraz.

Nie, to si nemyslím. Podľa mňa sa dá v školstve urobiť veľmi veľa dobrého bez toho, aby sme museli riešiť veci, ktoré nás polarizujú.

keď sa to takto povie, môže to vyznieť ako alibizmus. A ten pocit sa ešte zosilní, ak si povieme, že minimálne jeden dôležitý člen vášho tímu pracuje v podobných tímoch aj pre Progresívne Slovensko, aj pre Spolu.

Ja si myslím, že je to plus. Ak by sme naozaj dostali šancu podieľať sa na zostavovaní vlády, vládnuť budeme musieť spolu s inými stranami. My sa preto s inými stranami už teraz rozprávame. A ak máme v tíme niekoho, kto pomáha týmto stranám a kto sa podieľal aj na príprave dokumentu Učiace sa Slovensko, tak to považujem za plus.

už sme spomenuli, aj keď nie menovite, nejakých ľudí, ktorých v tíme máte, a teraz nejakých, ktorých tam nemáte. Nie je tam nikto zo štrajkového výboru Iniciatívy slovenských učiteľov. Nie je to čudné?

Rozprávame sa s mnohými ľuďmi, nielen s tými, ktorí súhlasili so zverejnením svojho mena ako člena tímu. Ale pravda je, že s nikým zo štrajkového výboru o programe nehovoríme. Napriek tomu si myslím, že keď bude program hotový, tak uvidia, že riešime aj veci, ktoré im pomôžu. 

to znamená, že súčasťou vášho programu bude výrazné zvýšenie platov učiteľov?

Áno. Chceme dosiahnuť zvýšenie na úroveň priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaných ľudí. A to je extrémne zvýšenie. Dnes majú učitelia okolo 65 až 70 percent toho, aké platy im chceme v dohľadnom čase zabezpečiť my. A chceme to dosiahnuť prudkým nárastom, nie rozložením do mnohých rokov.

„Sú oblasti, kde víziu nemám, a tam sa snažím zistiť, aké predstavy majú členovia tímu.“

lenže toto nie je v kompetencii ministra školstva, ale v kompetencii ministra financií, respektíve celej vlády.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite