Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Andrej Kiska: Urobme Slovensko lepším

.štefan Hríb .rozhovory

Keď sa pred šiestimi rokmi Andrej Kiska rozhodol kandidovať za prezidenta, bola to veľká výzva. Teraz, dva týždne pred voľbami, je Andrej Kiska šéfom strany, ktorá chce priniesť zmenu. Znovu veľká výzva.

Andrej Kiska: Urobme Slovensko lepším BORIS NÉMETH

podobajú sa tie dve výzvy?

Podobajú sa v základnom motíve. Do prezidentských volieb som išiel, lebo som chcel skúsiť pomôcť. Dobrý anjel bola charita, ktorá pomohla tisíckam rodín, no napriek tomu som mal pocit, že by som mal urobiť niečo viac. A do parlamentných volieb idem znova s tým, že by som mal vyskúšať pomôcť našej krajine. Tentoraz so silným tímom okolo mňa. 

pred šiestimi rokmi sme v .týždni natáčali video, kde si oznámil, že kandiduješ. Komunikoval si nejaký základný pocit. Máš podobný pocit aj teraz?

Je to iné. Keď som sa rozhodol kandidovať za prezidenta, Smer mal 30, občas 40 percent. Šanca, že sa to podarí, bola malá, no chuť a odhodlanie z mojej strany obrovské. Teraz však nepochybujem o tom, že Smer porazíme, že odíde. Nepochybujem, že demokratická opozícia dostane šancu zostaviť vládu. Mojej kandidatúre na prezidenta mnohí nedávali šancu, dnes všetci cítime, že sa to podarí. Kladieme si však nové otázky: Ako sa to podarí a čo bude potom.

sú dva týždne pred voľbami, prieskumy ukazujú, že táto mocenská garnitúra končí. Hovoria o tom aj výsledky eurovolieb, komunálnych, prezidentských či župných volieb. Dalo by sa očakávať, že ľudia zmeny idú do volieb s radosťou. Lenže emóciou je skôr strach. Koalície, čo s nimi bude, opozície, či vyhrá a či vydržia, strach z Kotlebu. Krajina je plná nevraživosti. Čím si to vysvetľuješ? 

V okolí ľudí, medzi ktorými sa pohybujem, nemám pocit obavy. Otázky, ako budeme vládnuť, prirodzene vznikajú, no mám pocit, že my aj všetci naši budúci partneri tú zodpovednosť cítia. Zodpovednosť za to, aby sme vládu nielen zostavili, ale aby aj vydržala. Nemôžeme dopustiť, aby nám Smer začal vládnuť s fašistami. Ak zlyháme ako Radičovej vláda, v ďalších voľbách by nám mohli vládnuť fašisti. Toto mi dáva pocit – napriek tomu, že nikto z nás nie je jednoduchá povaha – že keď budeme sedieť za jedným stolom, táto možnosť preváži všetky rozpory. 

keby to tak bolo, keby všetci cítili tú zodpovednosť voči krajine, predpokladám, že by ste sa všetci správali trochu inak. Matovič obvinil Hlinu, že zapredal KDH, že sa spojil s ultraliberálmi. Samozrejme, hovorí to preto, aby voliči KDH volili jeho. Hovorí tiež, že bude ten, kto bude strážiť, aby iní nekradli. Signalizuje tým, že on je jediný svätý, a ostatní budú chcieť kradnúť. A boli aj iné fauly medzi vami ostatnými. Keď to ľudia vidia, môžu sa obávať, či vy vôbec uvažujete o spoločnom cieli, alebo len o svojich percentách. 

Súboj o voliča tu je, používajú sa rôzne marketingové nástroje, ako získať voliča na svoju stranu. Každý to robí inak. Nesúhlasím s Igorovými technikami, no verím, že to s krajinou myslí dobre. Podobné pnutie ešte uvidíme, sú to roky práce, adrenalín v jednotlivých táboroch rastie. Preto treba rozvahu. Chcel by som poprosiť každého, aby to s nami ešte vydržal. Navonok to síce nevidieť, no stretávajú sa tímy z jednotlivých strán – pre zdravotníctvo, školstvo, životné prostredie. Mal som rozhovor s pani Letanovskou, našou gestorkou pre zdravotníctvo. Povedala mi: „Andrej, 90 percent z nás má rovnaký názor na zdravotníctvo, zhodli sme sa, že ktokoľvek bude ministrom, my ostatní mu pomôžeme, lebo všetci cítime, že to zdravotníctvo treba posunúť.“ 

keď teda vidíš Igora Matoviča hovoriť, že dá ľudom anketu a každý bod z nej musí byť v programovom vyhlásení, inak odchádza a budú predčasné voľby, si pokojný? 

Možno ťa to prekvapí, ale som. Toto je politický marketing, presne také vety sa využívajú na pritiahnutie voličov s cieľom odlíšiť sa. Potom príde deň po voľbách, sadneme si za stôl s chladnou hlavou a budeme hovoriť o tom, ako to spoločne dáme, pretože každý cíti zodpovednosť. 

pri všetkom marketingu sa však nemá na úkor svojich budúcich spojencov klamať.

Treba odlišovať, čo je klamstvo a čo politický marketing, je to veľmi citlivé. Priznám sa, že sa občas s úsmevom pozerám, čo robí Igor, ale aj ostatní. 

citlivá téma sú kultúrne otázky. Na jednej strane KDH, na druhej PS-Spolu, niekde v strede Za ľudí, no tie otázky sú často áno a nie. Buď sprísniť interrupcie, alebo nesprísniť, byť za registrované partnerstvá, alebo byť proti. No práve takéto veľké zoskupenie je nevyhnutné na zmenu k lepšiemu. Vaša strana teda tieto otázky nebude otvárať?

Nesmieme dovoliť, aby sa budúca koalícia rozdelila na hodnotových otázkach, musíme sa sústrediť na školstvo, zdravotníctvo, korupciu. Preto to v našom programovom vyhlásení nebudeme riešiť. Nemal som pocit, že by sa niektorá zo strán na týchto otázkach zasekla. To je presne tá zodpovednosť, ktorá v každom z nás je. 

Nesmieme dovoliť, aby sa naša krajina a budúca koalícia rozdelila na hodnotových otázkach. Sústreďme sa radšej na to, čo ľudí trápi v každodennom živote.

nebude to v programovom vyhlásení vlády, na tom je zhoda. No poslanci hlasujú podľa svojho vedomia a svedomia. Dá sa vôbec, a je to správne, zabrániť aby niekto zo 150 poslancov nepredložil taký návrh? 

V našej strane je dohoda, že bez toho, aby na tom bola zhoda na koaličnej rade, sa nijaký návrh nebude predkladať. V prípade, že by sa koaličná rada dohodla, bude mať každý z poslancov právo hlasovať podľa seba. 

v tom je zhoda? 

Nezachytil som, žeby niekto trval na niečom inom. 

druhou témou budú reformy, ktoré dvanásť rokov nikto nerobil a ktoré budú bolestivé. Vidíme, že reštrukturalizácia nemocníc neprešla, lebo sa toho báli koaliční poslanci. No pred vami nie sú len nemocnice, ale celé zdravotníctvo, školstvo, spravodlivosť vrátane polície a prokuratúry. Ľudia, ktorí s tým majú skúsenosti, hovoria, že ak ste na to neboli doteraz pripravení, tak keď sa dostanete do vlády, už bude neskoro. Ste ako budúci koaliční partneri na tieto úlohy pripravení?

Tie tímy sa už stretávajú. Pri zdravotníctve, ktoré je pre mnohých najbolestivejšou témou, zhoda naozaj panuje. Úrad, ktorý má na starosti financie v zdravotníctve, skonštatoval, že sa tam každý rok stratí 500 miliónov eur. Od liekov cez nadužívanie systému a tak ďalej. V našom zdravotníctve máme 42 000 sestier, no potrebujeme 10 000 nových; máme 11 000 lekárov, a potrebujeme ďalších 3 000. To je dokopy 340 miliónov ročne, čiže ak tých 500 miliónov zachránime, ešte nám ostane 160 miliónov. Za to postavíš každý rok novú nemocnicu. V týchto tímoch sa stretávajú odborníci, ktorí vedia, čo treba robiť. V tíme školstva vedia, že treba zmeniť to, čo a ako deti učíme, že potrebujeme lepšie vzdelávať učiteľov, odňať byrokraciu. Vieme, že máme dať deťom z chudobných rodín šancu, že nie je možné, aby nemali vzdelanie. Aj pri zriadení nezávislej polície či voľbe generálneho prokurátora, tam všade panuje zhoda.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite