ako je možné, že miniatúrny vírus v technologickom 21. storočí tak masívne ohrozuje ľudstvo? Bude boj s podobnými nákazami napriek vedeckému pokroku nekonečný?
Ako keby sme my tu v Európe už zabudli na to, že žijeme v tomto vesmíre. Je občas užitočné pripomenúť si to. Pokúsim sa to vysvetliť. Zvládli sme počas evolúcie všetky nebezpečenstvá, v zime máme v našich bytoch teplo, loviť a zbierať dnes chodíme do supermarketov, kde je po celý rok všetkého nadostač, a už sme trochu zabudli, kde to vlastne žijeme. Takže keď vybuchne na Islande sopka a lietadlá preto nemôžu lietať, čudujeme sa, prečo s tým ešte nikto nič nespravil.
Rodiny chcú občas zažalovať lekára alebo nemocnicu za to, že im zomrie príbuzný na internom oddelení – lebo smrť predsa musí byť chybou lekára a niekoho za ňu treba pohnať na zodpovednosť. Obzvlášť vtedy, keď je to smrť mladého človeka. Lebo veď mladí ľudia nezomierajú. Aj pre toto je veľmi užitočné zažiť si krehkosť našej civilizácie.
ste katolícky kňaz. Ako sa kňaz díva na biblické príbehy o epidémiách a morových ranách v súvislosti s dnešnou situáciou?
V Starom zákone sa nikdy nič neodohráva len tak, všetko je tam činom Boha, Jahveho. Keď armáda oblieha Jeruzalem, nikdy sa to nedá vysvetliť iba politologicky, vždy je to odpoveď na nejaký hriech Izraela.
Naším slovníkom by sme povedali, že všetko, čo sa deje, je zázračné, nič nie je iba tak. Keď Dávid zhreší, môže si vybrať: buď tri roky hladu, alebo tri mesiace prenasledovanie nepriateľmi, alebo tri dni epidémie. Dávid si vyberie epidémiu. Keby to bol mor, tak s dnešným vysvetlením o Yersinia pestis (patogén, ktorý vyvoláva epidémie – pozn. red.) by sme neuspeli. Lenže ten starozákonný svet mal tiež veľký problém, ako vysvetliť choroby ľudí.
aký?
Keď nič nie je len tak, potom aj choroby musia mať nejakú duchovnú príčinu. Dokonca ešte aj v Jánovom evanjeliu sa apoštoli celkom úprimne pýtajú Krista – zhrešil on, alebo jeho rodičia, keďže sa narodil slepý? A Kristus musí zložito vysvetľovať, že také priamočiare to nikdy nie je. No už aj v Starom zákone je celá jedna kniha, ktorá je výkričníkom, protestom proti predstave, že choroba je Božia odpoveď na hriech človeka.
kniha Jób?
Presne tak, v židovskej tradícii Jób nespravil nijaký hriech, nič. A predsa si prešiel všetkými tými strašnými vecami, chorobami a aj rečami priateľov, ktorí mu to chceli vysvetliť. Urobili by lepšie, keby boli mlčali. Choroba nesúvisí s hriechom. Tipujem pritom, že aj dnes budeme čítať od apokalyptických vizionárov o koronavíruse ako o strašnom Božom treste.
LEO CORREA/REDUX/PROFIMEDIA18. marec 2020 Rio de Janeiro, Brazília: Najznámejší brazílsky symbol kresťanstva, slávnu sochu Krista Spasiteľa na pahorku Corcovado, vysvietili do farieb vlajok krajín postihnutých pandémiou koronavírusu.
čím je pre vás pandémia?
My sme už Boha a prírodu úplne rozpojili. Vojny už vysvetľujeme iba politologicky a aj pandémie vysvetľujeme poukazom na – z evolučných dôvodov nie celkom ideálne vyvinutý – imunitný systém netopierov, ktorí sú rezervoárom vírusov, ako je tento alebo ako bol SARS. Zatiaľ čo Starý zákon vnímal Božie pôsobenie všade, my ho už nevnímame nikde.
Nie, choroba nie je trest za hriech, na druhej strane máme čítať znamenia času a – ako to krásne hovorí sociológ Peter Berger – mali by sme ich nielen čítať, ale aj písať. Verím, že súčasná pandémia je skôr šanca, aby sme ukázali, čo v nás je.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.