zžili ste sa s tým, že ste zrazu podpredsedníčka vlády?
Ešte som sa s tým nezžila, ale je to príjemný pocit, že človek môže meniť veci. Pamätám si, keď som bola ešte blogerka v .klube pod lampou a bavili sme sa o schránkových firmách. Vtedy sme ani netušili, že budeme mať protischránkový zákon. Zrazu má človek obrovskú zodpovednosť veci meniť, no zároveň bude skladať účty, či tie veci dobre fungujú. Teraz vidím, že to nie je jednoduché, ale vo funkcii si chcem zachovať ducha služby ľuďom.
vyzeralo to tak, že strana Za ľudí bude lídrom volieb, a teraz máme tri mesiace po tých voľbách, v ktorých vaša strana získala okolo šesť percent, čo je výrazne menej, než mala vo všetkých prieskumoch, ktoré dovtedy boli. Dalo by sa očakávať isté sklamanie, no dnes ste podpredsedníčka vlády a máte možnosť meniť veci. To predpokladá radosť z toho, že sa niečo podarilo. Čo prevažuje?
Prevažuje pocit ťaživej zodpovednosti. Či už je to informatizácia, eurofondy alebo regionálny rozvoj. Všade, kam človek siahne, je problém. Za dvanásť rokov vlády Smeru sa toho nakopilo veľa a je tu veľa práce s každou jednou oblasťou.
evidentné bolo sklamanie z nízkeho volebného zisku v porovnávaní s očakávaniami a číslami, ktoré sme pred voľbami mali. Toto sklamanie už prebolelo?
Politika je jednoducho o tom – raz má človek štyri percentá, potom pätnásť a niektoré strany sú úplne vymazané z politickej mapy. Ak je nejaké nevďačné povolanie, tak práve politika, ktorá je záležitosťou emócie momentu a voľby dopadli tak, ako dopadli. Na druhej strane, Za ľudí má dva dôležité rezorty, ktoré sú veľmi ťažké a zároveň sú ťažiskom nášho programu. Prvý je rezort spravodlivosti.
Druhou problémovou oblasťou na Slovensku je spravovanie verejných peňazí, ktoré špeciálne zlyhávalo v eurofondoch. Odkedy sa spomínajú eurofondy, bol problém s korupciou, byrokraciou a netransparentnosť a máme výzvu nastaviť pravidlá, aby to tak nebolo. V koalícii má náš hlas vo vláde dvoch ľudí a zodpovedá tomu aj váha našich hlasov. Samozrejme, boli by sme radi, keby náš hlas bol väčší, no voliči rozhodli takto.
je reálne, žeby ste vytvorili nepísanú koalíciu so stranou SaS, aby hlas rozumu bol trochu silnejší?
Snažili sme sa o to a aj sa o to snažíme. Druhej strane to však vyhovuje len pri veciach ich záujmov. Keď chceme konštruktívne a efektívne spolupracovať, musia byť záujmy oboch strán uspokojené rovnakým dielom. Koordinujeme sa vo veciach, kde máme nejaké spoločné záujmy, no v mnohých veciach sa naše pohľady so stranou SaS rozchádzajú.
na Slovensku nie sme schopní vyčerpávať normálne množstvo eurofondov, a teraz ich bude o dve miliardy ročne viac vinou koronakrízy. Keď sme neboli schopní vyčerpať menšie množstvo, ako budeme schopní vyčerpať väčšie? A nebude ešte väčšia korupcia a netransparentné nakladanie s týmito prostriedkami?
Pri končiacom sa programovom období sa sťažujeme, že nie sú opravené cesty. Prostriedky na to sú, len ich treba pripraviť. Na to, aby ste efektívne vyčerpali peniaze na diaľnicu alebo infraštruktúru, treba pripraviť projekt a štúdie, čo trvá roky. Ak nefunguje celý štátny aparát a ak máme obrovskú byrokraciu na strane stavebného zákona, ak máme nastavené veľmi zlé postupy vo verejnom obstarávaní, tak to všetko proces predlžuje a v konečnom dôsledku znemožňuje, aby sa peniaze reálne čerpali. Namiesto očisťovania štátu sme sa venovali koronakríze.
Musíme si systémovo zobrať každú oblasť štátu a začať ju čistiť. Európska komisia pred pätnástimi rokmi hovorila, aby sme urobili čo najmenej operačných programov, lebo to máme roztrieštené, implementačná štruktúra je zložitá a byrokratické procesy sú také veľké, že z toho bude problém. Postup u nás bol taký, že každé ministerstvo ho chcelo mať po svojom, každé malo nastavenú byrokraciu inak a dnes máme vyčerpaných iba tridsaťtri percent.
Boris Németh
Teraz budeme mať jeden operačný program s prioritnými osami, jeden riadiaci orgán a chceme vo všetkom okresať byrokraciu minimálne o 50 percent. Prvá vec je spraviť dôsledný audit, aby byrokracie bolo čo najmenej a druhá je nastaviť jasné, férové a transparentné pravidlá, čo znamená zaviesť tam určité protikorupčné mechanizmy, ktoré máme pripravené, a to takým spôsobom, aby sme priestor na korupciu zmenšovali.
z EÚ dostávame miliardy eur a zatiaľ sme vyčerpali len 33 percent, znamená to, že miliardy eur, ktoré sme mohli na niečo využiť, nevyužijeme. Pri mentalite, v ktorej si radi privlastníme spoločné veci, nerozumiem, prečo to nevyužili na hocijakú blbosť a neobohatili sa z toho?
Časť eurofondov je už zazmluvnená, no buď nie je stavebné povolenie, alebo nie sú spravené verejné obstarávania. Niečo sa využilo a našťastie sa nám podarilo presunúť časť peňazí na boj s koronakrízou, cez čo sa budú financovať aj opatrenia v nemocniciach. Pevne verím, že neprepadne až tak veľa peňazí. Vidím to na používaní v informatizácii, toto bol presne ten princíp – hlavne nech to minieme.
EÚ má dosť prísne pravidlá na to, aby sa peniaze nemohli použiť na čokoľvek. Postupy musia byť dodržané – musia si podať prihlášku, prebehne verejné obstarávanie, skontroluje sa verejné obstarávanie, čiže sa to nedá použiť na hocičo. Na druhej strane v štáte chýbajú šikovní ľudia, ktorí by boli oporou pre žiadateľov eurofondov.
„Podniky by mali dostávať veľmi výhodné pôžičky, nie granty. To znamená peniaze, ktoré nie sú zadarmo.“
Máme regionálny program, kde sú zastavené verejné platby a žiadosti, ktoré si podala obec, stoja niekedy tri roky na ministerstve pôdohospodárstva. Sú tam poddimenzovaní, nemajú dostatok ľudí a nestíhajú. Chodím po regiónoch a vidím, že tie obrovské potreby sú a peniaze nedokážeme efektívne administrovať. Priemer od podania prihlášky, dokedy sa peniaze objavia na účte žiadateľa, je 680 dní.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.