v rozhovore sa dočítate:
- aký má vzťah k Mariánovi Vargovi a ako vníma jeho tvorbu,
- ako prišiel prívrženec klasiky k tomu, čomu sa venuje dnes,
- aké miesto v tomto svete má moderná vážna hudba.
aký máte vzťah k Mariánovi Vargovi?
Patrím ku klaviristom, ktorí počuli Haydnov klavírny koncert najprv v Mariánovej úprave a až potom originál. Hneď ma zaujali jeho aranžmány Bacha, Bartóka a iných skladateľov, ktorých mal rád. Jeho hudbu som začal intenzívne počúvať ako dvadsaťročný.
dlhé roky slovenskí klasici nevedeli Mariána prijať medzi seba. Prečo?
Žiaľ, je to stále tak. Vlado Godár hovoril, že Mariána odmietli prijať do Zväzu slovenských skladateľov. Vargova tvorba znie v slovenských rádiách málo, pretože vyžaduje pozorné počúvanie. Nie sú to pesničky, ktoré si môžete pustiť v aute. Sú to väčšinou dlhšie skladby, ktoré majú svoju stavbu a zložitejšiu štruktúru. Vždy ma zaujímala jeho hra na klavíri a na Hammond organe. Najprv som počúval jeho kompozície, ktoré boli ovplyvnené vážnou hudbou, napríklad Bartókovým Mikrokozmom, neskôr som sa dostal k jeho piesňam, ktoré ma úplne vtiahli. Marián je výnimočný fúziou rockovej a vážnej hudby. Neviem, či na Slovensku ešte máme skladateľa, ktorému sa to podarilo. Výnimočná je aj jeho hra na Hammond organe. Dočítal som sa, že to bola skôr z núdze cnosť. Marián mal rád klavír, no vedel, že ťažko nájde na Slovensku v koncertnej sále naladený klavír. Platí to dodnes (smiech).
jeho hra na klavíri a iných klávesových nástrojoch je vlastne atypická. Nepresná, špinavá a napriek tomu krásna. Ako ju vnímate ako špičkový klavírny interpret?
Vnímam ju ako úplne originálnu. Marián bol virtuózny hráč na klávesových nástrojoch – najmä v mladšom veku. Časť virtuozity mu s pribúdajúcim vekom odišla, čo je prirodzené takmer u všetkých interpretov. Spomínam si na jeho koncert v šamorínskej Synagóge okolo roku 2013. Tam bol opäť vo výbornej forme aj ako klavirista.
ako vlastne prišlo k spolupráci so Spoločnosťou Mariána Vargu?
Asi pred mesiacom som dostal všetky noty od Jožka Luptáka a Ley Hurbanovej, ktorí za týmto výnimočným projektom stoja. Sú to skladby, ktoré Marián zložil ako štrnásť-pätnásťročný. Nájdeme však medzi nimi hudobný materiál, ktorý použil neskôr aj vo svojich piesňach alebo ho vkladal do svojich improvizácií. Vargovská melodika a kompozičné myslenie sa dajú nájsť už v jeho raných skladbách.
myslíte, že svoj hudobný názor mal v tom čase už sformovaný?
Svoj hudobný názor si vtedy ešte len formoval. Keď som sa zamyslel nad tým, aké kvalitné skladby zložil ako štrnásťročný, musel by mať na konzervatóriu veľmi kvalitného mentora, ktorý by ho bol schopný citlivo viesť. Už pred vstupom na konzervatórium evidentne poznal hudbu Haydna, Bartóka, Stravinského.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.