o stratifikácii, neskôr o optimalizácii siete nemocníc počúvame už minimálne tri roky. Ako sa dá optimalizácia siete nemocníc realizovať?
Rôznymi spôsobmi. Rozhodli sme sa zasiahnuť do tohto projektu vyššou reguláciou. Stanovíme pravidlá a podmienky, za akých sa môže poskytovať nemocničná starostlivosť, a tieto podmienky budeme sledovať. Komisia bude rozhodovať, či podmienky boli splnené. Zároveň budeme nastavovať podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti o pacienta pre nemocnice i do budúcna.
aké budú rozdiely medzi súčasným a budúcim hodnotením kvality nemocníc?
Dnešný stav hodnotenia kvality je biedny a každý posun bude progresom. Síce máme indikátory hodnotenia kvality stanovené legislatívou, no nie sú dosť detailné na meranie kvality, ktorú chceme dosahovať. Súčasný stav chceme zmeniť minimálne v ústavnej starostlivosti tak, že definujeme nárok pacienta a rozsah poskytovania zdravotnej starostlivosti, ktorá sa bude v konkrétnej nemocnici pacientovi poskytovať.
Dnes sa napríklad meria kvalita ako úmrtnosť. Samotné meranie úmrtnosti je dobré kritérium, ale ak porovnávame mieru úmrtnosti naprieč rôznymi nemocnicami, ktoré sa starajú o rôzne náročných pacientov, tak už to také dobré kritérium nie je. Chceme preto vyhodnocovať kvalitu starostlivosti podľa jednotlivých typov ochorenia a typov liečby, a podľa tých dát porovnávať nemocnice.
tvrdíte, že teraz sa kvalita vyhodnocuje biedne. Čo okrem úmrtnosti sa sleduje?
Sledujeme aj spokojnosť pacientov, s tou môžeme byť azda najspokojnejší. Problém je, že nehodnotíme medicínsku kvalitu nemocnice. Súčasné pravidlá totiž neumožňujú kvalitné vyhodnotenie poskytovania medicínskej starostlivosti.
ako sú nastavené?
Veľmi široko. Sleduje sa úmrtnosť na všetkých pacientoch na oddeleniach a nezohľadňuje sa, o akého pacienta ide. Jeden indikátor sleduje úmrtnosť na nemocnicu, takže ako najhoršie nemocnice vychádzajú hospice, lebo tam ľudia umierajú. Takto nedostaneme výpovedné výsledky. Potrebujeme zistiť, že ak niektorá nemocnica robí istý typ výkonov, či ich robí dobre, či pacienti dostanú kvalitnú zdravotnú starostlivosť alebo či pacienti nebudú čeliť pooperačným komplikáciám. Kvalitu nemocníc nám pomôžu dobre hodnotiť iba kvalitné dáta, ale tie nemáme. Preto si treba najskôr zadefinovať, čo vlastne chceme merať.
mnohí analytici tvrdia, že na Slovensku i v zdravotníctve existuje dátové peklo.
Problém je aj to, že dáta sa zbierajú z rôznych zdrojov rôznym spôsobom a na rôzne účely, takže nám nevytvoria celok a nevieme ich prepojiť, keďže zebry dát majú odlišnú metodiku. Plus, množstvo potrebných dát stále nezbierame. V celej dátovej politike treba urobiť poriadok, treba tie dáta sledovať a vyhodnocovať.
nemali sme najskôr zozbierať dáta zo všetkých nemocníc, ambulancií a polikliník a až potom pristúpiť k optimalizácii?
Je to naopak: množstvo potrebných dát už máme k dispozícii dnes. Máme dáta od zdravotných poisťovní a nemocníc a tie vyhodnocujeme. Skôr ide o to, že sa zbierajú za iným účelom ako vyhodnocovanie kvality nemocníc. Najprv treba určiť, aké dáta potrebujeme, a to sme spravili pri definovaní kategorizácie ústavnej starostlivosti, čo by mala byť definícia nároku.
„Na Slovensku máme regióny, kde pôsobia dve alebo tri nemocnice, hoci by stačila jedna nemocnica, ktorá by vykonávala dostatočné množstvo medicínskych zákrokov v požadovanej budúcej kvalite.“
ako to máme chápať?
Nárok je slovo, ktoré sa v zdravotníctve používa, ale každý si pod tým predstavuje niečo iné. Chceme povedať, čo má nemocnica pacientovi poskytnúť v súvislosti s konkrétnym zdravotným problémom a aké parametre má ten výkon spĺňať. Keď mi idú operovať mozog, musia to robiť na operačnej sále, ktorá je na to vybavená, musí tam byť neurochirurg, ktorý musí mať dostatočnú prax. Výsledky budeme vyhodnocovať, budú zverejňované na stránke ministerstva zdravotníctva. Vytvoríme tak rebríček nemocníc, aby si pacient vedel vybrať, kde chce výkon podstúpiť.
pri pôrodniciach sa takéto rebríčky robia už roky, znamená to, že v niektorých sektoroch sa to už praktizuje lepšie ako v iných?
Áno, no tiež sme museli zistiť, podľa akých kritérií chceme pôrodnice hodnotiť. Tieto rebríčky sa robia z dát mimo štandardného zberu. My plánujeme povinný reporting a zber dát a ak nemocnice nebudú tieto dáta zbierať, prídu sankcie, napríklad zníženie úhrad za výkony od zdravotných poisťovní. Najprísnejšou sankciou bude vyradenie zo siete nemocníc.
ako im znížite úhrady, keď štát vlastní len VšZP a zvyšné poisťovne sú súkromné?
Reguláciou prostredníctvom zákona. V zákone je už dnes, že ak nemocnica neplní v prvom kroku pravidlá na určitý počet bodov alebo percent, má nejaké prechodné obdobie, za ktoré to má napraviť a keď to nenapraví, poisťovňa má nemocnici znížiť úhradu až o 80 percent.
v akom zmysle používate termín nárok pacienta?
My hovoríme o definovaní nároku pacienta v nemocniciach, čiže chceme definovať cestu pacienta, kritériá toho, čo má nasledovať, keď pacienta diagnostikujeme až po medicínsky zákrok alebo liečbu v nemocnici.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.