Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Špeciálny pedagóg Benkovič: Páchatelia šikanovania sú tiež len ľudia a tak k nim treba pristupovať

.michal Oláh .rozhovory

Kedy môžeme v triede hovoriť o šikanovaní a kedy sú konflikty len bežným sporom medzi deťmi, ako nevychovať zo svojich potomkov páchateľov alebo obete a prečo je tvrdý k rodičom detí vysvetľuje v rozhovore známy bratislavský pedagóg, zodpovedný za prevenciu šikanovania na školách, Martin Benkovič.

Špeciálny pedagóg Benkovič: Páchatelia šikanovania sú tiež len ľudia a tak k nim treba pristupovať Boris Németh

v článku sa dočítate aj:

  • ako pristupovať k páchateľom,
  • či môže byť obeť zodpovedná za šikanu,
  • ako zmenila pandémia šikanovanie,
  • ako najlepšie pomôcť obeti.

posledné týždne sa hovorí veľa o detskom násilí a agresivite medzi spolužiakmi. Kedy už vlastne ide o šikanu?

O šikanovaní môžeme hovoriť vtedy, keď sa jedná o opakované fyzické alebo psychické násilie páchané na tom istom jednotlivcovi a že obeť je šikanovaná bez vlastného pričinenia.

takže to musí byť systémová vec, nemôžeme hovoriť o šikane, ak ide o jednorazovú bitku?

Jednorazová bitka je agresia, ale v žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o šikanovaní. To ale neznamená, že ju netreba riešiť. Aj z takýchto situácií, ak sa včas neriešia, sa šikanovanie môže vyvinúť.

čo je vlastne cieľom šikany zo strany páchateľa?

Treba si uvedomiť, že triedny kolektív je živý organizmus, plný interakcií, rôznych vzťahov, radostí aj smútkov, môžu vznikať rôzne nedorozumenia a napätia. Práve tieto napätia obyčajne môžu vytvárať živnú pôdu pre vznik šikanovania. Ľahko sa môže stať, že nevinné žartovanie so spolužiakmi prerastie do šikanovania. Veď sa všetci zabávajú. Len obeť nie, ale radšej to nepovie, pretože sa bojí, že by sa to ešte zhoršilo a nechce prísť o kamarátov.

Pokiaľ takéto šikanovanie včas zachytíme, dá sa s ním veľmi dobre pracovať. Páchateľ, ani ostatní účastníci si vôbec nemusia uvedomovať, že práve šikanujú. Vtedy treba otvorene hovoriť o pocitoch a prežívaní všetkých účastníkov, o ich potrebách a hľadať spôsoby zábavy, ktoré sú prijateľné pre všetkých. Iné je, keď dochádza k cielenému ponižovaniu a ubližovaniu zo strany páchateľa. Vtedy ide o úmyselné šikanovanie. Páchateľ má potrebu obeť ponížiť, ublížiť jej. Ostatní žiaci si nemusia uvedomiť, že ide o šikanovanie a svojím správaním môžu páchateľa podporovať v pokračovaní násilia. Takéto správanie je nevyhnutné čo najskôr identifikovať a zastaviť, aby nedošlo k nenapraviteľným škodám na psychike obete.

„Neriešené šikanovanie, nech už ide o úmysel alebo žart, je veľmi nebezpečné a môže zanechať stopy na celý život.“

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite