Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Gabriel Galgóci: Trh predbehol školstvo – máme 45 000 zamestnancov, no to nie je náš strop

.šimon Jeseňák .rozhovory .rozhovor

Gabriel Galgóci je predsedom organizácie Business Service Center Forum (BSCF). V rozhovore hovorí o tom, či nám hrozí únik servis centier do zahraničia, o tom, ako covid-19 zmenil pohľad na prácu z domu a o tom, či už mladí ľudia nechcú v práci zodpovednosť.

Gabriel Galgóci: Trh predbehol školstvo – máme 45 000 zamestnancov, no to nie je náš strop BORIS NÉMETH

prvé servis centrá prišli na Slovensko začiatkom milénia. Toto odvetvie slovenskej ekonomiky odvtedy expandovalo rýchlo. Dnes pracuje v servis centrách niekoľko desiatok tisíc ľudí. Dosiahli sme už vrchol zamestnanosti? 

Momentálne pracuje pre servis centrá okolo 45 000 ľudí. Nemyslím si, že sme už dosiahli vrchol. Naopak, myslím si, že servis centrá budú na Slovensku stále rásť. Začiatkom milénia v nich ľudia vykonávali najmä transakčné činnosti, ako napríklad nahadzovanie faktúr manuálne do systémov.

išlo teda o digitálnu „manuálnu“ prácu? 

Skôr išlo o veľké množstvo opakujúcich sa úloh. Centrá sú nositeľom digitalizácie a do veľkej miery pomáhajú materským a sesterským firmám k tomu, aby prešli procesom digitálnej transformácie, a výsledkom je, že tejto digitálnej „manuálnej“ práce ubúda. Na vykonanie činností je dnes potrebné menšie množstvo ľudí, ktorí sú však vysokokvalifikovaní. Biznis centrá na Slovensku stále rastú o približne 2 – 3 % ročne a v niektorých rokoch až o 6 – 7 %. Spoločnosti sú nútené optimalizovať svoje procesy. 

Firmy pochopili, že nielen obslužné činnosti je dobré mať konsolidované v jednom geografickom bode. Inovácie sa tu totiž testujú a zavádzajú do praxe. Sme presvedčení, že počet ľudí, ktorí budú pre servis centrá pracovať, bude narastať, otázkou však je, aký veľký ten nárast bude. Ak vidíme v ekonomickom cykle konjunktúru, tak sa firmy do optimalizácie procesov veľmi nehrnú.

prečo?

Firmy majú dostatok zákaziek a ich ziskovosť je dostačujúca. Akcionári neriešia, ako ušetriť.

nie je to chyba?

Je. No je ťažké vysvetliť finančným riaditeľom, že práve v čase ekonomického rastu je potrebné myslieť na recesiu. Existujú IT firmy, ktoré to robili. Slovensko ponúka všetkým firmám jazykovo dobre vybavenú a vzdelanú pracovnú silu. 

je to skutočne tak? Traduje sa totiž, že kým sa pred niekoľkými rokmi robil do servis centier výber, dnes sa robí skôr nábor pracovníkov. 

Toto je vnímanie recruiterov a personálnych agentúr. Pravda je, že trh sa vyčerpáva, no stále poskytuje dostatok pracovnej sily. Do istej miery je pravda aj to, že kritériá na zamestnancov sa menia.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite