začiatkom 50. rokov minulého storočia bola konštrukcia vozidiel v Nemeckej demokratickej republike (NDR) pomalá a kým v západnom Nemecku bol VW „Chrobák“ celkom úspešný, východ zápasil s nedostatkom materiálu a nedostatočnými výrobnými zariadeniami pre veľké série.
V tom čase sa však NDR stále snažila ekonomicky dobehnúť Západ a obmedziť masívny útek východných Nemcov cez stále otvorenú hranicu. Politbyro preto dalo príkaz začať vyrábať nové, lacné a malé auto. Výsledkom bol trabant, tiež nazývaný trabbi. Termín trabant v nemčine znamená astronomický výraz satelit (alebo spoločník), názov bol inšpirovaný sovietskym satelitom Sputnik.
žiadna zmena
Stal sa symbolom stagnujúcej ekonomiky východného Nemecka a kolapsu východného bloku, pretože jeho dizajn sa počas viac ako 30 rokov produkcie takmer nezmenil. Trabant bol vybavený dvojtaktným motorom s objemom 500 až 600 cm³, ktorý bol umiestnený vpredu a poháňal predné kolesá. Známa bola karoséria z tvrdeného plastu vyrobeného z recyklovaného bavlneného odpadu a fenolových živíc. Tieto konštrukčné prvky (predný náhon, ľahká karoséria, dvojtaktný motor) dokopy spôsobovali, že trabant bol veľmi zdatným prieskumníkom a dostal sa aj tam, kde to „dospelé“ autá nezvládli, napríklad po zľadovatených horských cestách.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.