Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rozzúrený vysávač má 66 rokov

.marian Jaslovský .martin Horička .spoločnosť .história

Presne takto – rozzúrený vysávač – sme nazývali automobil, ktorý bol symbolom socializmu, ale aj jeho pádu. Dňa 7. novembra 1957 opustil továreň bývalej východonemeckej automobilky VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau prvý trabant.

Rozzúrený vysávač má 66 rokov FOTO GERD DANIGEL/GETTY IMAGES 20. september 1989: Trabanty na ulici vo východnom Berlíne v čase, keď sa menil symbolický význam tohto ikonického vozidla.

začiatkom 50. rokov minulého storočia bola konštrukcia vozidiel v Nemeckej demokratickej republike (NDR) pomalá a kým v západnom Nemecku bol VW „Chrobák“ celkom úspešný, východ zápasil s nedostatkom materiálu a nedostatočnými výrobnými zariadeniami pre veľké série.  

V tom čase sa však NDR stále snažila ekonomicky dobehnúť Západ a obmedziť masívny útek východných Nemcov cez stále otvorenú hranicu. Politbyro preto dalo príkaz začať vyrábať nové, lacné a malé auto. Výsledkom bol trabant, tiež nazývaný trabbi. Termín trabant v  nemčine znamená astronomický výraz satelit (alebo spoločník), názov bol inšpirovaný sovietskym satelitom Sputnik.

žiadna zmena 

Stal sa symbolom stagnujúcej ekonomiky východného Nemecka a kolapsu východného bloku, pretože jeho dizajn sa počas viac ako 30 rokov produkcie takmer nezmenil. Trabant bol vybavený dvojtaktným motorom s objemom 500 až 600 cm³, ktorý bol umiestnený vpredu a poháňal predné kolesá. Známa bola karoséria z tvrdeného plastu vyrobeného z recyklovaného bavlneného odpadu a fenolových živíc. Tieto konštrukčné prvky (predný náhon, ľahká karoséria, dvojtaktný motor) dokopy spôsobovali, že trabant bol veľmi zdatným prieskumníkom a dostal sa aj tam, kde to „dospelé“ autá nezvládli, napríklad po zľadovatených horských cestách. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite