minule sme si predstavili bojové krížniky a ich dôležitú úlohu v námorných bitkách. Spočívala v útokoch na obchodné lode protivníka, ako aj na ochranu vlastných obchodných lodí. Veľmi dôležité to bolo pre Veľkú Britániu, ktorá už pred prvou svetovou vojnou ročne dovážala vyše 60 miliónov ton najrôznejších tovarov. Podstatnú časť tvorili potraviny, železná ruda, ropa a ďalšie suroviny.
Nemci v prvej fáze prvej svetovej vojny trpeli na nedostatok ponoriek. Riešili ho nasadením pomocných krížnikov, čo boli vlastne ozbrojené obchodné a osobné lode. Nemali žiadne pancierovanie, takže si nemohli merať sily s riadnymi krížnikmi, ale mohli byť a aj boli účinnou zbraňou proti obchodným lodiam.
Dopravu do Británie a na bojiská zabezpečovalo britské obchodné loďstvo, ktoré sa v roku 1914 skladalo z takmer 9000 nákladných lodí. Túto impozantnú obchodnú flotilu počas prvej svetovej vojny poriadne doráňali nielen nemecké ponorky, ale aj pomocné krížniky. Väčšinou poľovali na samostatne plávajúce lode, ktoré nemali žiadnu ochranu.
plachetnicou proti parníkom
Počas prvej svetovej vojny nemecké cisárske námorníctvo plánovalo nasadiť proti britskej obchodnej flotile 17 pomocných krížnikov rôznych typov. Realita bola ale z rôznych príčin skromnejšia. Najkurióznejší bol pomocný krížnik Seeadler (v preklade Morský orol), ktorý na moriach a oceánoch operoval 225 dní a potopil 15 lodí. Nebolo by to nič zvláštne, keby Seeadler nebol v dobe parníkov plachetnicou. Pôvodne britský trojsťažník s pomocným motorom Nemci počas vojny ukoristili a prispôsobili na novú úlohu. Loď dostala dve 105-milimetrové delá, ťažké guľomety a ručné pechotné zbrane. Seeadler vyplával po prestavbe pod velením kapitána Felixa von Luckner 21. decembra 1916 z Wilhelmshavenu v prestrojení za neutrálnu nórsku loď.
Nemecký korzár začal svoju činnosť v severnom Atlantiku. Výzor veľkej obchodnej plachetnice u jej budúcich obetí nevzbudzoval podozrenie, takže dobre vycvičená posádka si s prekvapeným protivníkom dokázala opakovane ľahko poradiť. Seeadler sa po potopení niekoľkých lodí v severnom Atlantiku presunul do jeho južnej časti a okolo Hornského mysu prenikol do Pacifiku. Tam sa von Lucknerovi podarilo potopiť aj niekoľko amerických lodí.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.