Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Výročie SNP – Americký Tóno

.tereza Richtáriková .spoločnosť .téma

V roku 1920 sa Rozálii a Antonovi Facunovcom narodilo prvé dieťa, syn pomenovaný po otcovi. Rodina Facunovcov žila na malom hospodárstve v časti Sklabine nazvanej Prieslop. Mladý Anton zoskočil v roku 1944 na územie Slovenska v americkej uniforme ako člen amerického výsadku.

Výročie SNP – Americký Tóno VOJENSKÝ HISTORICKÝ ÚSTAV Anton Facuna. Róm z východného Slovenska, americký výsadkár, bojovník za rómske práva.

„moja mater bola Cigánka a otec tiež, aj keď necigánili a hovorili pravdu, a žili riadnym životom,“ napísal mladší Anton o štyridsať rokov neskôr. Jeho detstvo plynulo ako každé iné. Otec pracoval v kameňolome a po večeroch ako kováč, mama sa starala o hospodárstvo a predávala kefy. Obe deti – k Antonovi pribudla mladšia sestra – chodili do školy, najprv v dedine a potom na meštianku do Martina. Mladý Facuna by bol rád študoval ďalej, rozhodol však najjednoduchší argument – peniaze. Po skončení meštianky teda nastúpil k otcovi ako robotník na stavbe a pracoval ako mnohí iní Rómovia tam, kde práve práca bola. Staval cesty, rúbal drevo, robil šoféra. Istý čas ho možno živili aj martinské papierne, na štrajky v ktorých neskôr spomínal. Po večeroch a v zime hrával na husle, občas pre radosť, občas aj pre peniaze. A tak ho v dvadsiatich rokoch zastihla vojna.

z rómskej rodiny do slovenskej armády

Na rozdiel od ríše alebo protektorátu, nemal vojnový slovenský štát vo svojom vzťahu k Rómom celkom jasno. Norimberské rasové zákony, platné v nacistickom Nemecku od roku 1933 a v protektoráte od roku 1939, postihovali Rómov rovnako ako Židov. Slovensko na šikanovanie Židov prijalo Židovský kódex, na Rómov sa však nevzťahoval. Vo vzťahu k štátu sa ocitli vo zvláštne nevyhranenej pozícii. Dedičstvo prvej Československej republiky ich z pohľadu úradov delilo na dve skupiny. Prvou boli Rómovia kočovní alebo tí, ktorých ich okolie považovalo za dlhodobo kriminálnych a vyhýbajúcich sa práci. Druhou skupinou boli Rómovia, ktorých miestne úrady označovali ako „našich“. Šlo o (väčšinu) slovenských Rómov, ktorí dlhodobo žili usadení vo vlastných osadách v blízkosti dedín a v živote vidieckeho Slovenska mali svoje pevné miesto. Štát sa k všetkým správal mimoriadne macošsky, no druhú skupinu čiastočne chránili lokálne väzby. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite