„moja mater bola Cigánka a otec tiež, aj keď necigánili a hovorili pravdu, a žili riadnym životom,“ napísal mladší Anton o štyridsať rokov neskôr. Jeho detstvo plynulo ako každé iné. Otec pracoval v kameňolome a po večeroch ako kováč, mama sa starala o hospodárstvo a predávala kefy. Obe deti – k Antonovi pribudla mladšia sestra – chodili do školy, najprv v dedine a potom na meštianku do Martina. Mladý Facuna by bol rád študoval ďalej, rozhodol však najjednoduchší argument – peniaze. Po skončení meštianky teda nastúpil k otcovi ako robotník na stavbe a pracoval ako mnohí iní Rómovia tam, kde práve práca bola. Staval cesty, rúbal drevo, robil šoféra. Istý čas ho možno živili aj martinské papierne, na štrajky v ktorých neskôr spomínal. Po večeroch a v zime hrával na husle, občas pre radosť, občas aj pre peniaze. A tak ho v dvadsiatich rokoch zastihla vojna.
z rómskej rodiny do slovenskej armády
Na rozdiel od ríše alebo protektorátu, nemal vojnový slovenský štát vo svojom vzťahu k Rómom celkom jasno. Norimberské rasové zákony, platné v nacistickom Nemecku od roku 1933 a v protektoráte od roku 1939, postihovali Rómov rovnako ako Židov. Slovensko na šikanovanie Židov prijalo Židovský kódex, na Rómov sa však nevzťahoval. Vo vzťahu k štátu sa ocitli vo zvláštne nevyhranenej pozícii. Dedičstvo prvej Československej republiky ich z pohľadu úradov delilo na dve skupiny. Prvou boli Rómovia kočovní alebo tí, ktorých ich okolie považovalo za dlhodobo kriminálnych a vyhýbajúcich sa práci. Druhou skupinou boli Rómovia, ktorých miestne úrady označovali ako „našich“. Šlo o (väčšinu) slovenských Rómov, ktorí dlhodobo žili usadení vo vlastných osadách v blízkosti dedín a v živote vidieckeho Slovenska mali svoje pevné miesto. Štát sa k všetkým správal mimoriadne macošsky, no druhú skupinu čiastočne chránili lokálne väzby.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.