Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bitevné lode – vládcovia morí VI.

.jaroslav Coplák .spoločnosť .história

Versaillská mierová zmluva, ktorá Nemecku pre jeho ozbrojené sily ukladala tvrdé podmienky, po nástupe Hitlera k moci predstavovala už len bezcenný kus papiera. Potajomky prebiehal vývoj tankov, lietadiel aj ponoriek. Vojenské námorníctvo sa najprv zameralo na stavbu pancierových lodí triedy Deutschland, ktoré mali spĺňať zmluvné tonážne obmedzenia, ale v skutočnosti ich prekračovali.

Bitevné lode – vládcovia morí VI. APIC/GETTY IMAGES Bismarck, bitevná loď nemeckej Kriegsmarine, pravdepodobne pri nórskom pobreží v máji 1941.

uzavretie námornej dohody s Veľkou Britániou, ktorú Hitler v úlohe najväčšej námornej veľmoci obdivoval a rešpektoval, by Nemcom umožnilo zbaviť sa všetkých reštrikcií. Briti síce dlho váhali nad nemeckým návrhom, podľa ktorého by Nemecko mohlo dosiahnuť 35 % tonáže britského loďstva, ale potom dospeli k názoru, že to britskú bezpečnosť neohrozí a dohoda bola v júni 1935 podpísaná. 

Nemecko, ktoré už predtým veľmi pozorne sledovalo zámery Francúzska na prípravu stavby bitevných lodí triedy Richelieu, malo teraz voľné ruky, takže takmer v rovnakom čase spustilo vlastný projekt stavby dvojice bitevných lodí, ktoré mali byť ich protiváhou.

sesterská dvojica

Išlo o bitevnú loď Bismarck, nazvanú po „železnom“ kancelárovi Ottovi von Bismarckovi, a Tirpitz, ktorá niesla meno admirála Alfreda von Tirpitza, tvorcu nemeckej námornej stratégie spred prvej svetovej vojny. Stavba Bismarcka  začala v júli 1936 a dokončili ju v auguste 1940. Loď mala výtlak 49 500 t a jej hlavnú výzbroj tvorili štyri dvojhlavňové veže kalibru 380 mm, ktoré dopĺňalo 12 diel kalibru 150 mm a ďalšia výzbroj menších kalibrov. Poháňali ju tri parné turbíny s výkonom 138-tisíc koní, čo umožňovalo dosiahnuť rýchlosť 29 uzlov (53 km/h). Stavba Tirpitza sa rozbehla len o tri mesiace neskôr a dokončili ju vo februári 1941. Tirpitz  mala trochu väčší výtlak a výkonnejšie turbíny, takže jej rýchlosť bola až 30 uzlov (55,5 km/h). Lode po dokončení predstavovali zaujímavý cieľ pre britské bombardéry, preto boli presunuté do Baltského mora. Skúšky lodí a výcvik posádok prebiehali v Gdaňskej zátoke so základňou v Gotenhafene (Gdyňa). 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite